هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

راههای مقابله با شپش در فصل تابستان

راههای مقابله با شپش در فصل تابستان



عذرا عبداللهی| به گزارش هفته نامه افق کویر، با نزدیک شدن به فصل گرما و زیاد شدن حشرات موزی چون شپش گفتگویی با دکتر محمدرضا آیت اللهی رییس مرکز بهداشتی و درمان شهرستان بافق انجام داده است.
وی در پاسخ به این پرسش که شپش چیست و علائم ظهور آن در بدن چگونه است؟ گفت: شپش در واقع حشره ی بسیار ریزی است از رده ی کنه ها که به تخم آن رشک می گویند. در واقع شپش در بدن به خصوص در موها تخم ریزی می کند. در زمان های قدیم که بهداشت به طور جدی رعایت نمی شده است، شپش هم زیاد بوده و این یک امر عادی برای مردم قدیم بوده است، اما امروزه که مواد شوینده مانند تاید، شامپو، صابون و... در دسترس مردم هست باعث می شود که اگر احیاناً تخم این حشره و یا خود حشره در لباس باشد، از بین برود.
آیت اللهی افزود: در واقع این مواد شوینده سبب می شود که درصد وجود این انگل و تخم های آن به حداقل برسد، اما در عین حال آنکه سطح بهداشت امروزه نسبت به قدیم شاید نزدیک به 90 درصد بهبود یافته، اما باز هم در برخی خانواده ها به صورت کم وبیش این حشره وجود دارد؛ البته حدود 5 الی 6 سال است که این قضیه در شهرستان نمود بیشتری پیدا کرده است و علت آن عدم رعایت بهداشت نیست، بلکه در واقع شیوع بیشتر این حشره در بین کودکان هست و آن هم به سبب زیاد شدن مهد کودکهاست و اگر یک نفر از آنها بهداشت را خوب رعایت نکند، می تواند ناقل این حشره و تخمش باشد و بقیه را هم آلوده نماید.
وی تصریح کرد: این امر و انتقال این تخم انگل در بین دخترها خانم ها به سبب سر گذاشتن مقنعه و یا بلند شدن موی سر و یا تعویض مقنعه ها با یک دیگر در مهد کودکها و مدارس بیشتر است و از نشانه های آن می تواند خارش سر باشد؛ البته بزرگسالان باید بدانند که شپش در منطقه تناسلی نیز وجود دارد. 
وی پیرامون نحوه تشخیص رشک گفت: رشک درست شبیه شوره ی سر هست با این تفاوت که شوره ی سر با کمی حرکت دست بر روی سر از موها جدا می شود. اما رشک به موی سر می چسبد و جدا کردن آن مشکل است.
دکتر آیت اللهی در توصیه ای به خانواده ها اظهار داشت: از گذاشتن مقنعه، روسری و چادر بر سر دختر بچه ها که در مهد کودکها هستند و یا هنوز به مدرسه نمی روند خوددداری کنند تا موی سر بچه ها هوا بخورد و باعث کاهش این انگل شود. در مدارس نیز که بچه ها مجبور به رعایت پوشش سر هستند، مربیان و معلمین کمی مراقب باشند تا دانش آموزان مقنعه های خود را با دیگری جابه جا نکنند و اگر وسایلی مثل حوله در مدرسه دارند، مشترک استفاده نشود. به والدین نیز توصیه می کنیم که حداقل سه روز یک بار بچه ها را استحمام کنند. نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت هست، نگهداری پرندگان و دامها در منازل هست؛ متأسفانه هر چه شهرها کوچکتر است، تمایل مردم به نگهداری حیوانات نظیر مرغ و خروس نیز بیشتر است و با توجه به علاقه ی وافر برخی کودکان به این حیوانات، به راحتی انگل منتقل می شود که البته مراکز بهداشت تا حد زیادی با این قضیه مبارزه کرده اند؛ اما هنوز هم هستند خانواده هایی که پرندگان را در منزل نگهداری می کنند. اگر با رعایت تمامی نکاتی که ذکر شد باز هم خانواده ها متوجه این انگل در فرزندان خود شدند، به پزشک مراکز بهداشت مراجعه کنند. در مراکز بهداشت داروی مخصوص شپش که شامپوی سر می باشد به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و نیازی به این نیست که مردم هزینه اضافی داشته باشند.