هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رانندگان بدون تسهیلات

رانندگان بدون تسهیلات



الهام نصیر زاده| یکی از مشکلات کلیدی شهروندان بافق نبود خط تاکسی در برخی خیابان های پرتردد و متمرکز شدن تاکسی‌ها در خیابان های اصلی شهر است که رانندگانی که ساعاتی را در ایستگاه های تاکسی منتظر مسافرهستند و مسافرانی که مسیرهای طولانی را پیاده طی می کنند و تاکسی وجود ندارد که با توجه به توسعه شهری توجهی به این موضوع نشده است.
خبرنگار هفته نامه افق کویر، برای پیگیری موضوع به سطح شهر رفته و گفتگویی با شهروندان و راننده های تاکسی انجام داده است."فتوحی" یکی از شهروندان بافقی است که در این باره می گوید: ساکن خیابان امام رضا(ع) هستم. بارها شده زمان طولانی را برای آمدن تاکسی ابتدای میدان 14 معصوم سپری کرده ام و آخر مجبور شده ام با آژانس تماس بگیرم.
زن 30 ساله ای که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: درب ترمینال زمانی که اتوبوس مسافران را پیاده می کند؛ بعضی مواقع چندین تاکسی ایستاده اند؛ بعضی مواقع هم تعداد کمی هستند و باید آژانس بگیریم.
زن32 ساله ای گفت: زمانیکه از محل کار قصد رفتن به منزل را دارم و هنوز ساعت 1 عصر هست تاکسی پیدا نمی شود؛ بعضی مواقع تاکسی ها از کنار مسافر عبور می‌کنند و می روند. لطفاً رانندگان برنامه ای با هم بریزند تا مسافران سرگردان خیابان نشوند. بارها شده ایستگاه شبکه بهداشت خیابان چهارده معصوم بیش از نیم ساعت ایستاده ام، دریغ از یک تاکسی! پس از گذشت نیم ساعت الی چهل دقیقه و تحمل گرما و سرما باید زنگ آژانس بزنیم؛ بعضی وقتها تاکسی خالی از کنار مسافرین عبور می کند؛ لااقل بایستند و ببینند مسافر مقصدش کجا است؟! خدا را خوش می آید!! 
پس از شنیدن درد و دل های شهروندان به سراغ راننده های تاکسی رفته و گفتگویی با آنها انجام داده ایم تا به قول معروف یک طرفه به قاضی نرفته نباشیم.
محمد میرزائی، 60 سال سن دارد و از سال 80 راننده تاکسی است در پاسخ به این پرسش که" چرا راننده های تاکسی در میدان امامزاده تجمع می کنید؛ در صورتیکه مردم در سطح شهر منتظر تاکسی هستند؟ گفت: اگر بخواهیم دور شهر بچرخیم پول بنزینی که زده ایم گیرمان نمی آید و مسافر در سطح شهر نیست. یک روز همراه ما شوید 20 الی 30 لیتر بنزین، لیتری 1000 تومان می زنیم و تا شب داخل شهر دور می زنیم؛ اگر 30 هزار تومان تاکسی درآمد داشت. یک هفته رایگان داخل خیابان سرویس می دهیم! 
وی در پاسخ به این پرسش که شهروندان معترض بودند که بارها منتظر تاکسی بوده ایم، ولی یکی تاکسی هم از آنجا عبور نکرده است؟ افزود: گاهی یکبار ما ده دفعه در سطح شهر می آییم و می رویم یک نفر مسافر گیر می آید. یک روز از خیابان امام رضا(ع) حرکت کردم رفتم تا پمپ بنزین از آنجا آتش نشانی و بعد به سمت امامزاده یک نفر مسافر نبود که سوار شود. ما خوشحال هستیم که اینجا نایستیم و حرکت کنیم تا پولی دستمان بیاید، ولی وقتی می بینیم نه تنها پول سوختمان در نمی آید و با وجود خطرات و وجود موتور سوارهای داخل شهر ترجیح می دهیم یکجا ثابت بمانیم. یک روز از درب امامزاده حرکت کردم خیابان یکطرفه بود؛ وقتی می رفتم دو طرف خیابان را نگاه کردم و هیچ مسافری منتظر تاکسی نبود؛ وقتی تا چهارده معصوم رفتم و برگشتم یک خانمی سرکوچه گلزاری ایستاده بود سوار که شد گفت یک ساعت هست که منتظر تاکسی هستم من هم به وی گفتم 5 دقیقه پیش که شما اینجا نبودید؟!  می گوید 5دقیقه که شده، خودش اعترف کرد؛ اصلاً کلاً ما دروغ می گوییم، هیچکدام ما راست نمی گوییم.
میرزائی در پاسخ به این پرسش که "بافق مساحتی ندارد همه دور زدن مگر چند کیلومتر می شود؟ تصریح کرد: بنزین لیتری1000تومان است. 120هزار تومان هم برای تعویض روغن می دهیم. ماشین استهلاک دارد؛ اگر قرار باشد دائم در حال دور زدن باشیم که نمی شود. مجبور هستیم درب امامزاده نگه داریم و خودمان اسیر بمانیم، ولی دیگر سوختی مصرف نمی شود و استهلاکی نداشته است. 
 این راننده تاکسی در پاسخ به این پرسش که " چرا مردم از تاکسی ها استقبال نمی کنند؟" عنوان کرد: غریبه ها که دیگر در بافق نیستند. شهروندان بافقی هم اکثریت وسیله دارند، حتی خانمها الآن راننده هستند و ماشین دارند. 
وی در پاسخ به این پرسش که "چه مقدار سهمیه بنزین دارید؟" اظهار داشت: لیتری 1000 تومان بنزین می زنیم. طبق ماشین های شخصی، حتی آژانس هم آزاد بنزین می‌زنند؛ هیچ سهمیه ای نداریم، از زمانی که بنزین لیتری 1000تومان شده است. 
معتمدی، راننده تاکسی هم در پاسخ به این پرسش که "آیا مسافر در مرکز شهر دارید؟ یا خیر،" گفت: خیر، هیچ جا مسافر نیست. زمانی که بنزین لیتری 100تومان بود مسافر پیدا می شد، حتی برای روستاها، ولی الآن خیر.
وی در پاسخ به این پرسش که " چرا بعضی از همکارانتان نرخ بالاتری می گیرند مخصوصاً فرعی ها را؟" افزود: اینگونه نیست. داخل شهر کرایه 700هست، ولی ما 500 الی 600 تومان هم گرفته ایم یا مظفریه 2000تومان می گیریم؛ در صورتیکه اگر قانونی حساب کنیم باید یک نفر 4000 تومان بگیریم.  فرعی ها فرق دارد مبلغی اضافه می شود؛ البته شاید یک الی دو نفر اینطوری باشند که اضافه تر بگیرند، ولی همه اینگونه نیستند. بنده امروز یک نفر را برده ام داخل فرعی درخواست 1000تومان کرده ام، ولی 500 داد و پیاده شد و من متقبل شدم.
راننده دیگری در پاسخ به این پرسش که "نحوه برخورد مشتری ها باشما چگونه است؟" تصریح کرد: بعضی ها انصاف دارند و کامل پول را می دهند، حتی اضافه تر هم پرداخت می کنند، ولی بعضی ها هم شاکی می شوند و حق ما را نمی دهند. 
وی در پاسخ به این پرسش که "ساعت کاری شما چگونه است؟ اظهار کرد: 7صبح الی 12:30 اگرمسافری باشد تا14و  عصر هم 15 الی 15:30  تا 20. در بافق ساعت 9 شب دیگر مسافری نیست؛ شاید یک نفر ساعت 9 الی 10 نیاز به تاکسی داشته باشد؛ اگر مسافر بود حاضر بودیم، حتی راننده بگیریم.
این رانندگان در پاسخ به این پرسش که " چه در خواستی از مردم یا مسئولین دارید؟" عنوان کردند: برای ماشین های عمومی تسهیلاتی در نظر بگیرند؛ مانند بنزین ارزانتر و یا لاستیک و... مثل قبل؛ آن موقع؛ اگر چندین بار خالی رفت و آمد کردیم باز هم دلمان راضی است.