هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ذخیره ۶۰میلیون مترمکعب آب با خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی

ذخیره ۶۰میلیون مترمکعب آب با خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی



جوادیان زاده گفت: با اجرای طرح خاموشی ۴۵روزه چاه‌های کشاورزی در سطح استان ۶۰میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره سازی می‌شود.
صداوسیما، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز یزد با اشاره به وضعیت نامناسب بارندگی در استان یزد گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری از مهر تاکنون 1.8میلیمتر و در شهرستان مهریز 1.5میلیمتر بوده است و این در حالیست که بارش های پایین تر از 5میلیمتر، بارش های غیرمؤثر است.
جوادیان زاده افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها در استان، نگران  تأمین آب شرب در فصل تابستان هستیم و باید با مدیریت مصرف و برنامه ریزی درست در بخش کشاورزی، صنعت و شرب از این شرایط خارج شویم.
وی تصریح کرد: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی تأثیر بسیار خوبی بر روی قنوات و کاهش افت سطح آب زیرزمینی داشته است و اثرات مثبت این طرح مستقیماً برای کشاورزان منفعت دارد و اگر ما برداشت ها را مدیریت نکنیم طبیعت با قهرخود این کار را انجام می دهد.
وی با بیان این مطلب که مرحله اول خاموشی زمستانه چاه کشاورزی در شهرستان مهریز انجام شده است، افزود: میزان آب صرفه جویی شده از اجرای این طرح در دشت بهادران: 1.3 میلیون مترمکعب و در دشت ارنان دهج 1.4میلیون مترمکعب بوده است و رقمی حدود 5میلیون مترمکعب آب در شهرستان مهریز و بیش از 60میلیون مترمکعب آب در استان یزد ذخیره و صرفه جویی می شود.