هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ذخایر معدنی در منطقه بافق باید موتور محرکه تعقل، تولید و فروش باشد

ذخایر معدنی در منطقه بافق باید موتور محرکه تعقل، تولید و فروش باشد


رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن یزد در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه افق کویر عنوان نمود:

یزد بعنوان یکی از مناطق مستعد معدنی کشور بیش از 50 نوع از 67 نوع ماده معدنی موجود در کشور را دارا می باشد. سنگ آهن، خاکهای صنعتی و سنگهای ساختمانی مهمترین بخش ذخایر استان می باشد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی اختصاصی با رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن یزد انجام داده است وی به  پرسش هایی مطرح شده در این حوزه پاسخ داده که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید: (سوابق کاری و تحصیلات)
محمدرضا کارگران بافقی، کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن هستم، و قریب 12 سال است که بعنوان رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن یزد مشغول می باشم.
افق کویر: در خصوص سازمان نظام مهندسی توضیحاتی بفرمایید.
سازمان نظام مهندسی معدن بعنوان سازمانی غیرانتفاعی بعنوان بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات مهندسی معدن با هدف تنسیق امور فنی و ایمنی معادن و بالابردن سطح فنی وعلمی صاحبان حرف مهندسی معدن تشکیل و از شروع سال 1382 رسما شروع به فعالیت نموده است. این سازمان اعضای خود را در چهار رشته پی جویی واکتشاف ، استخراج معدن، فرآوری و کانه آرایی و متالورژی استخراجی رتبه بندی و با صدور پروانه اشتغالی که توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت صادر میگردد در امور مختلف معدنی و صنایع معدنی کشور فعال می نماید.
افق کویر: در استان یزد چند معدن وجود دارد؟ (چند معدن فعال، نیمه فعال و تعطیل شده)
استان یزد در حال حاضر دارای 380 پروانه بهره برداری می باشد که از این تعداد ، 260پروانه در حال حاضر فعال می باشند.
افق کویر: معادن استان یزد از چه نوع معادنی هستند؟
یزد بعنوان یکی از مناطق مستعد معدنی کشور بیش از 50 نوع از 67 نوع ماده معدنی موجود در کشور را دارا می باشد. سنگ آهن، خاکهای صنعتی و سنگهای ساختمانی مهمترین بخش ذخایر استان می باشد.
افق کویر: در منطقه بافق چند معدن وجود دارد؟( چند معدن فعال، نیمه فعال و تعطیل شده)
درمنطقه جغرافیایی بافق تقریبا30پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد 25پروانه فعال می باشد.
افق کویر: معادن چه نقشی در توسعه و عمران شهر دارند؟
هر چند دولتمردان نقش معدن در G.D.P  را کمتر از 3% بیان می کنند ولیکن بدون اغراق بیشتر از یک سوم اقتصاد کشور مرهون و وابسته به بخش معدن می باشد. لذا باید توسعه اقتصادی را در مزیت توسعه معدنی در کشور یافت و لذا قطعاً و بطور یقین معادن و صنایع معدنی می توانند نقش اساسی در توسعه اقتصادی شهرهای همجوار خود داشته باشند. متأسفانه روند توسعه تکنولوژی از طریق ارگانیک و عدم توجه به تفکر و تعقل برای توسعه برنامه ریزی شده باعث نخوت و سستی جامعه های شهری همجوار با معادن و صنایع معدنی کشور شده است. حال آنکه با توجه به نقش توسعه فن آوری و تکنولوژی شهرک‌های همجوار معادن و صنایع معدنی می توانند قطبهای توسعه تکنولوژی و دانش فنی باشند.
منطقه ی ویژه فنی آوری در بافق علاوه بر ایجاد انگیزه برای تفکر و تعقل در جامعه شهری بافق می توانند زمینه، حتی بازگشت و پذیرش شهروند و مهمان را ایجاد نماید. لذا وجود و حضور ذخایر معدنی در منطقه بافق باید موتور محرکه تعقل، تولید و فروش باشد تا زمینه نخوت و وابستگی به شغلهای معادن و طرحهای اکتشافی منطقه.
افق کویر: حرف پایانی:
ورود صلاحیت برای واگذاری معادن و طرحهای اکتشافی بصورت اصولی و همچنین توجه به صنایع معدنی و صنایع مادر بعداز استخراج در معادن و همچنین توجه به دانش فنی و علوم روز راه برون رفت از وابستگی زیاد معادن به قیمت خام محصولات معدنی در دنیا و وابستگی بسیار زیاد معادن به بازارهای جهانی است‌. امید است دولتمردان با توجه وافر به ذخایر معدنی بعنوان بخشی از انفال کشور به مزیت توسعه اقتصادی کشور از طریق معادن و صنایع معدنی توجه‌ای بیشتر را مبذول نمایند.