هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دندان در آوردن طبیعی چگونه است؟

دندان در آوردن طبیعی چگونه است؟



آیا كودكتان دندان در می آورد؟ آیا گریه های كودكتان شبها شما را بیدار می كند؟ برای اینكه متوجه شوید با لثه های دردناك كودكتان چكار كنید و چگونه از دندانهای تازه او مراقبت كنید این مطالب به شما كمك می كند.
آبریزش دهان ، بی قراری و گریه كه در اثر دندان در آوردن ایجاد می شوند آغاز امتحان سختی برای والدین و خود كودك است. اما آیا می توان درد و ناراحتی هر دو طرف را كاهش داد؟
 دندان در آوردن طبیعی چگونه است؟
زمان دندان در آوردن خیلی متغیر است و در بچه های مختلف فرق می كند اما معمولا در حدود 6 ماهگی شروع می شود. معمولا اولین چیزی كه رشد می كند دو برامدگی كوچك دندانی در لثه پایین است و بعد دو دندان بالایی رشد می كنند. 
 
علایم معمول دندان در آوردن شامل این موارد هستند:
افزایش بزاق و آبریزش از دهان ممكن است دو ماه قبل از پیدا شدن اولین دندان شروع شود.
 بی قراری و تحریك پذیری ، تورم لثه ها 
 سعی در گاز گرفتن و جویدن اجسام سفت 
بسیاری از والدین اعتقاد دارند كه دندان در آوردن موجب ایجاد تب و اسهال می شود ، اما محققان میگویند كه این تصور درست نیست. دندان در آوردن می تواند علائمی را در دهان و لثه ها ایجاد كند اما در سایر نقاط بدن مشكلاتی ایجاد نمی كند. 
 
بهترین راه برای تسكین لثه ها ی ملتهب چیست؟
اگر كودك شما ناراحت است این اقدامات ساده به شما كمك می كند.
 
* لثه كودك را به آرامی ماساژ دهید :
از نوك انگشت تمیز و شسته شده ، گاز مرطوب یا پارچه ی تمیز و مرطوبی برای ماساژ دادن آرام لثه كودك استفاده كنید. كمی فشار ملایم می تواند ناراحتی كودك را كاهش دهد.
 
* یك دندان گیر تهیه كنید:
دندان گیر هایی كه از لاستیك نرم ساخته شده اند بهتر هستند. انواعی كه با مایع پر شده اند ممكن است در اثر فشار لثه كودك پاره شوند. اگر از شیشه كودك برای این منظور استفاده می كنید بهتر است آن را با آب پر كنید چون تماس مكرر با قند موجود در شیر و شیرخشك یا آبمیوه ممكن است منجر به پوسیدگی دندانها شود.
 
* سرد كردن كمك می كند:
یك تكه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنك می تواند تسكین دهنده باشد. مراقب باشید تا یخ زده نباشد كمی خنكی كفایت می كند چون سرمای زیاد هم می تواند بیش از اینكه مفید باشد آسیب زننده باشد. اگر كودك شما غذاهای جامد و سفت می خورد از غذاهای سرد استفاده كنید. ماست خنك پیشنهاد خوبی است.
 
* آب دهان را خشك كنید:
افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است. یك دستمال تمیز در نظر بگیرید و دهان و چانه كودك را خشك نگه دارید تا از تحریك پوست پیشگیری كنید. هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر كودك قرار دهید.
 
* از داروها كمك بگیرید:
اگر كودك شما خیلی بی قرار ، تحریك پذیر و بدخو شده با پزشك مشورت كنید تا در صورت لزوم استامینوفن یا ایبوپروفن را به میزان لازم تجویز كند. از دادن آسپیرین و داروهای خودسرانه به كودك خودداری كنید. 
همچنین از استعمال داروهای موضعی و بی حس كننده بر روی لثه خودداری كنید زیرا این داروها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینكه روی لثه تاثیر كنند موجب بی حسی گلوی كودك می شوند و در مكانیسمهای طبیعی بلع كودك تداخل ایجاد می كنند. 
 
چه زمانی به پزشك مراجعه كنید؟
دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی معمول كنترل می شود. اما اگر ناراحتی و بی قراری شدید یا نخوردن شیر و غذا در كودك شما روی داد یا تب و یا علائم بیماریهای دیگری مانند تب و اسهال ایجاد شد به پزشك مراجعه كنید.
 
چگونه از دندانهای تازه كودك مراقبت كنید؟
هر روز با دستمال تمیز و مرطوب لثه ی كودك را تمیز كنید. این كار موجب پیشگیری از رشد باكتریها در دهان كودك می شود. بعد از اینكه دندان كودك بیرون آمد می توانید روزی یك بار از یك مسواك مرطوب كوچك با پرزهای نرم و ظریف استفاده كنید و نیاز به استفاده از خمیر دندان یا مواد دیگر نیست. تا حوالی 2سالگی و زمانی كه مطمئن شدید كودك قادر به بیرون ریختن آب از دهان شده است فقط باید از آب استفاده كنید. 
 
 باید به فكر معاینات دندانی كودك باشید: 
انجمن دندانپزشكی آمریكا و آكادمی دندانپزشكی اطفال توصیه می كنند كه اولین ویزیت دندان پزشكی كودك شما قبل از یك سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندانها باشد. توجه داشته باشید كه كنترل سلامت دندانها و لثه ها در كودك شما بنیان سلامت دندانها و لثه ها برای تمام عمر اوست.