هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دقت و اهتمام جهت ارتقای سطح سواد رسانه‌ ای به خانواده ها

دقت و اهتمام جهت ارتقای سطح سواد رسانه‌ ای به خانواده ها



به گزارش خبرنگار افق کویر، صبح روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه نشست جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بافق و رئیس پلیس فتا با خبرنگاران و اصحاب رسانه؛ پیرامون فضای مجازی، تهدیدها، آموزش وهشدارهای پلیس، تولید، محتوا و انتشار در فضای مجازی موضوعات مختلف از جمله طلاق، خیانت، فرار از منزل و… در محل نیروی انتظامی برگزار شد.

اهمیت فضای مجازی به فرموده مقام معظم رهبری
"اگر من رهبر نبودم پیگیر فضای مجازی می شدم"

درابتدای نشست " سرهنگ روح اله مرادی" جانشین فرمانده انتظامی بافق با بیان اینکه حقیقت امر فضای مجازی یکی از موارد مهم کشور است و حتی مقام معظم رهبری در بیانات خویش فرمودند: " اگر من رهبر نبودم پیگیر فضای مجازی می شدم" اظهار کرد: این فضا با وجود نقاط منفی و مثبت دارای مشکلات و معضلات می باشد و می توان با خبر ضد و نقیض و یا واقعی یک آشوب در مملکت ایجاد یا رفع نمود؛ و توجه به این موارد و درج اخبار مهم است.
همکاری رسانه جهت
آگاه سازی خانواده ها

سرهنگ مرادی با اعلام اینکه در بحث فضای مجازی در کل کشور فرهنگ سازی ضعیف و می توان توسط سازمان ها و ارگان هایی که به این امر تسلط دارند آموزش و هشدارداد؛ از رسانه ها خواستار شد و افزود: از خبرنگاران انتظار داریم با خبرگزاری اجتماعی پلیس و رئیس پلیس فتا همکاری داشته باشند و با ساخت کلیپ با همراهی پلیس جهت آگاه سازی خانواده ها برای افزایش سطح سواد رسانه ای گام موثری برداشته شود.
سپس ستوان یکم "حمامی" رییس پلیس فتا شهرستان بافق با اشاره به راه اندازی این مرکز در حدود یکسال گذشته اذعان داشت: پرونده های متعددی بویژه در حوزه مالی و اخلاقی به پلیس فتا ارجاع داده می شود و نیاز است مسئولین مربوطه در حوزه ارتقای سطح سواد رسانه‌ ای به خانواده ها دقت و اهتمام داشته باشند تا این موضوع فراگیر شود.

حتی برخی از افراد تحصیلکرده؛ سواد رسانه‌ای آنها صفر است

وی با اشاره به برخودار بودن امکانات خوب شهرستان بافق به واسطه سنگ آهن و تزریق پول به خانواده‌ها گفت: طریق صحیح استفاده از امکانات مخصوصاً در حوزه فناوری را برخی افراد اصلا بلد نیستند؛ حتی برخی از افراد تحصیلکرده؛ سواد رسانه‌ای آنها صفر است.
ستوان حمامی گفت: والدین به راحتی تلفن همراه در اختیار فرزندان خود قرار داده؛ در صورتی که اطلاع از نحوه کارایی آن را خود خانواده آگاهی ندارند.
سواستفاده فرزندان از اعتماد خانواده
وی با اعلام فعال نمودن سامانه پیامکی جهت مطلع شدن والدین برای جلوگیری از سواستفاده فرزندان از اعتماد خانواده و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ؛ تصریح کرد: خبرنگاران این موضوع را مورد توجه قرار بدهند و هشدارهای فضای مجازی با تکرار مکررات؛ به خانواده ها جهت مراقبت بیشتر یادآوری شود.
حمامی در زمینه خرید کالای اینترنتی توضیح داد: سعی کنید خرید را در شهرستان و استان خود داشته باشید و جهت خرید اینترنتی، هزینه را پس از دریافت کالا درب منزل بپردازید.

تفکیک حساب خرید از حساب پس انداز

رییس پلیس فتا بافق از خانواده‌ها خواست حساب خرید روزانه را با حساب پس انداز خود تفکیک و سامانه پیامک بانکی را فعال کنند و بیان کرد: نباید برای کالایی که مشاهده نکردید؛ پول پرداخت بپردازید.

تحویل و پرداخت
درب منزل

وی با اشاره به اینکه این اشتباه دو پیامد دارد؛ ادامه داد: شاید کالای دریافت شده ازکیفیت لازم برخوردار نباشد و یا کالای خریداری شده برای شما ارسال نشود؛ و بهترین روش پرداخت شهری و درب منزل را باید خریدار انتخاب نماید.
ستوان حمامی پیرامون فروش کالا تاکید داشت: تا زمانی که پیامک بانکی مبنی بر واریز پول به کارت شما ارسال نشده از ارسال و تحویل دادن کالا خودداری نمایید.

پیامک و تماس ها با محتوای برنده شدن در مسابقه

وی با بیان اینکه مردم پیامک و تماس های معروف با محتوای برنده شدن در مسابقات را باور نکنند؛ اضافه کرد: هیچ ‌زمان اطلاعات حساب خود بالاخص حساب پس اندازتان را به بهانه واریز وجه نقد در اختیار دیگران قرار ندهید؛ حتی اگر به شما اعلام شد درمسابقه برنده شده اید؛ حتما از طریق سایت برنامه و شماره تماس های اعلام شده از برنده شدن خویش اطمینان حاصل نمایید.

فریب افراد سودجو را باور نکنید و پای عابر بانک حاضر نشوید

پلیس فتا اضافه کرد: فریب افراد سودجو را باور نکنید و پای عابر بانک حاضر نشوید؛ زیرا هدف آنان به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی شخص می باشد.
وی در خصوص خرید از فروشندگان یادآور شد: زمان خرید کالا کارت بانکی را در اختیار فروشنده قرار ندهید و نسبت به کشیدن کارت و وارد کردن رمز، شخص خریدار اقدام نماید.
افراد سودجو و دستگاهی به نام اسکیمر

حمامی افزود: بسیاری از افراد سودجو از طریق دستگاهی به نام اسکیمر از کارت در اختیار کپی نموده و موجودی حساب بانکی خریدار را خالی می نمایند.
برگزاری کلاس های آموزشی

ستوان حمامی با استقبال از برگزاری کلاس های آموزشی و هشدارهای پلیس در سطح شهرستان اعم از مساجد، پایگاههای بسیج، مدارس و… خاطرنشان کرد: در این زمینه با همکاری اصحاب رسانه می توان از وقوع جرم و کلاهبرداری ها جلوگیری کرد.

اینترنت تلفن همراه ۲۴ ساعت فعال نباشد

رئیس پلیس فتا موضوعات اخلاقی و حیثیتی را از دیگر مواردی دانست که کانون گرم خانواده را متلاشی کرده و عنوان کرد: حریم خصوصی مرتبط به فضای مجازی نیست و این باوری کاملا نادرست می باشد؛ که ناشی از عدم سواد رسانه ای است.عکس های خصوصی را در تلفن همراه نگهداری نکنید و اینترنت خویش را ۲۴ ساعت حالت فعال و روشن قرار داده نشود.

فعال شدن
دوربین جلو تلفن همراه

وی تصریح کرد: بسیاری از لینک های ارسالی با محتوای تبلیغات و استفاده از خدمات در تلفن همراه به محض باز شدن؛ بلافاصله دوربین جلو تلفن همراه شخص را از همین طریق روشن نموده؛ سپس از محیط اطراف شخص عکس و فیلم ضبط و از آن به عنوان تهدید استفاده می نمایند.

ویدئوهای زنده در اینستاگرام

حمامی با اشاره به ویدئوهای زنده در اینستاگرام توضیح داد: افراد تصاویر خصوصی و شخصی خویش را برای دیگران ارسال نکنند؛ بسیاری از خانواده ها به واسطه مطالب و ویدئوهای زنده در اینستاگرام از هم متلاشی شده است.

گلایه از عدم همکاری
برخی نهادها

رییس پلیس فتا خاطرنشان کرد: مجموعه های فرهنگی و نهادهای دولتی و غیردولتی جهت برگزاری کلاس های ارتقا سطح سواد رسانه همکاری لازم را ندارند و از آنها گلایمند هستیم.

گفتگوی همزمان در بازی‌های آنلاین

وی در خصوص بازی‌های آنلاین از خانواده‌ها خواستار شد و تاکید داشت: با توجه دردسرهای بسیار زیاد بازی های آنلاین باید خانواده ها برای استفاده فرزندان از این بازی ها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. گفتگوهای همزمان در این بازی ها باعث ارتباط فرزندان با جنس مخالف یکدیگر شده و به راحتی با یکدیگر ارتباط و آشنا می شوند و فاجعه زمانی است؛ که والدین نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

ارتباط با پلیس فتا
شهرستان بافق

شایان ذکر است: شهروندان می توانند در ساعات اداری با شماره ۲۱۸۳۴۵۲۰ و یا تماس با شماره ۱۱۰ با کارشناس فضای مجازی ارتباط برقرارنمایند؛ همچنین به اخبار پلیس از طریق مراجعه به سایت police.ir دسترسی داشته باشند.

الهام نصیرزاده|