هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دست یاری شهرداری

دست یاری شهرداری



اکرم عباسی| سید علی نوروز زاده شهردار جدید شهر بافق که پیش تر درمسئولیت های مدیر روابط عمومی، مدیر حراست، مدیر پروژه مجموعه تفرجگاهی آبشار بافق  ، مدیر فرهنگی، اجتماعی شهرداری و همچنین جانشین شهردار در مقاطع مختلف فعالیت نموده از ابتدای تیر ماه سالجاری، حدود سه ماه بعنوان سرپرست شهرداری بافق بوده و پس از آن به عنوان شهردار بافق منصوب شده است.
در این شماره گفتگوی هفته نامه افق کویر را با شهردار بافق می خوانید.
افق کویر: به نظر شما مهمترین مسئله شهری در شهر بافق چیست؟ 
مسائل مهمی هستند که با ید با زمان بندی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت به آن رسیدگی شود که از جمله مهمترین آنها  اتمام پروژه های  نیمه تمام؛ مثل بلوار وحشی بافقی که بیش از 15 سال نیمه تمام مانده است، اتمام بلوار شهداء ،  پارکینگ جنب مسجد جامع، انتهای خیابان مسجد جامع،بلوار  پیرمراد ، قطعات 2 و 4 بلوار آیت ا... میرغنی زاده، بلوار کشاورز؛ امیدوارم در کمترین زمان مرحله دشوار آن از جمله تملک است انجام شود و به دنبال آن عملیات عمرانی که شامل زیر سازی، نصب سنگ جدول، آسفالت و غیره است انجام می شود. همچنین رسیدگی به وضعیت نا مناسب  مبلمان شهری در بسیاری از نقاط شهر ، پیگیری ایجاد درآمدهای پایدار ، احداث پارکهای محله ای و بهبود و ضعیت فضاهای سبز و فاز دوم و سوم مجموعه تفرجگاهی آبشار بافق ،  استفاده افزونتر از پتانسیل علمی کارشناسان و متخصصان  در همه زمینه ها ، نگاه راهبردی به مسایل گردشگری و میراث تاریخی و فرهنگی ، همچنین  استفاده از تمامی ظرفیت ها از جمله استفاده از نظرات و پیشنهادها و همکاری نیروهای  خدوم و زحمتکش شهرداری  و البته در کنار همه این مسائل تعامل سازنده با کلیه ادارات  نهادها و ارگانها  
افق کویر:مهمترین فعالیتهای عمرانی در مدت تصدی شما چه بوده است؟ چه فعالیتهایی در دست اقدام دارید؟
طی این مدت اجرای فاز دوم پارک آبشار با آیتم های مختلف ومتعددی  شروع شده و ان شاء ا... تا دهه فجر انجام می شود . قطعات دوم و چهارم  بلوار آیت ا... میرغنی زاده حدفاصل میدان راه آهن تا امام حسن (ع) و نیز مبارکه تا میدان روبرو ی مسکن مهر در دو باند در حال انجام است. عملیات اجرایی دو سوم باقی مانده بلوار کشاورزشروع شده ودر حال اجراست ،عملیات طراحی محوطه سازی پروژه احداث پارک بانوان انجام  و علیات اجرایی با سرعت  خوب در حال انجام است . محوطه سازی میدان شهداء ، اجرای ترافیکی میدان ابوذر ، ساماندهی و سنگفرش پیاده روهای سطح شهر ، برق رسانی به جایگاه CNG  و بستر سازی حجم عمده ای از فضاهای سبز جدید از جمله ورودی شهر از اقدامات دیگر بوده است 
افق کویر: آیا شهرداری بافق مدیریت فرهنگی دارد؟ این مدیریت چه فعالیتهایی انجام می دهد؟
پیش از اینکه بنده به عنوان شهردار انتخاب شوم، وظیفه خدمت در مدیریت فرهنگی را عهده دار بوده ام و در حال حاضر وظیفه پیگیری انجام فعالیتهای فرهنگی بعهده یکی از کارکنان بسیار خوب شهرداری می باشد.
 در این زمینه سعی بر این بوده تا  روز به روز در بحثهای فرهنگی اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشیم. یکی از مهمترین وظیفه هایی که معاونت فرهنگی شهرداری بر عهده  دارد بحث ارتقاء فرهنگ شهرنشینی است. و از ابزارهای  مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال انتشار و توزیع 7 هزار کتاب با عناوین فرهنگ شهرنشینی از قبیل: حفظ فضای سبز، نگهداری از وسایل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، فرهنگ آپارتمان نشینی، ایمنی گاز برای سنین 7تا12 سال بوده که  بخشی از آن  در ابتدای سال تحصیلی توزیع شده  و بخش دیگری در  هفته کتاب در بین دانش آموزان توزیع می گردد. در بحث ساخت "اِلمان" یا نمادها، کارهای مختلفی انجام شده، طی دو ماه گذشته برنز و پرداخت نهایی تندیس وحشی بافقی انجام  و در مرحله اجرای پایه و  کارهای نهایی نصب  آن هستیم . که  ان شاءا... در  آینده  نزدیک  مراحل نصب تندیس در بلوار وحشی بافقی انجام  خواهد شد. سفارش ساخت یوز آسیایی با ارتفاع بیش از 4 متر جهت نصب در مجموعه تفرجگاهی آبشار بافق ، نصب سینمای شهری در مجموعه آبشار بافق ، سفارش تهیه لوح های فشرده آموزشی ویژه کودکان با موضوعات شهری در قالب اینفوموشن ، راه اندازی ورزش صبحگاهی هفتگی در مجموعه آبشار بافق ، نصب تابلوهای با موضوع کربلا و مشهد مقدس در مبادی خروجی شهر  از جمله دیگر اقدامات فرهنگی اجتماعی شهرداری در این مدت می باشد.
افق کویر: یکی از مشکلات اساسی مردم شهربافق( خاکی بودن معابر) می باشد؟ دلیل نیمه کاره ماندن آسفالت جاده های اصلی و فرعی مانند خیابان آتش نشانی نرسیده به میدان ابوالفضل(ع)، شهرک امام علی(ع)، شهرک امام حسین(ع)و روبروی اداره ثبت اسناد و املاک چیست؟
خیابان آتش نشانی بیش از 13 سال بحث نشت آب از جویی است که در مسیر بوده  و کشاورزان از آن استفاده می کردند؛ و این امر باعث می شد ضمن اینکه عابرین این مسیر دچار مشکل رفت و آمد می شدند عملیات مطلوب عمرانی قابل انجام نباشد که با پیگیری بعمل آمده  این مسیر با همکاری خود کشاورزان ،  لوله گذاری آن انجام شد و. بلافاصله پس از اتمام لوله گذاری، عملیات بهسازی این مسیر شامل زیرسازی و آسفالت  انجام می شود. منطقه خاکی جلوی ادارات ثبت اسناد و نیروی انتظامی در بلوار بسیج  طراحی شده و با پیمانکار قرار داد منعقد گردید.
در خصوص  شهرکهای  امام علی(ع) و امام حسین (ع) با توجه به توافقی که بین فرمانداری، شهرداری و شرکت سنگ آهن و شرکت تعاونی مسکن کارکنان سنگ آهن صورت گرفته قرار بر این شده  شهرداری نسبت به زیر سازی آن اقدام نموده  و شرکت محترم سنگ آهن نیز آسفالت آن را برعهده گرفته است. زیر سازی این مسیر از بیستم آبان شروع شده و در حال انجام می باشد. شهرک امام حسین (ع) نیز مشابه شهرک امام علی(ع) است. قرار شده زیرسازی آن را شهرداری انجام دهد. بعد ازاتمام زیرسازی شهرک امام علی(ع) زیرسازی شهرک امام حسین (ع) انجام خواهد شد. و البته جدولگذاری دو شهرک نیز برعهده شرکت تعاونی می باشد.
افق کویر: وضعیت روشنایی شهر و معابر عمومی چگونه می باشد؟ 
الحمدلله تعامل خوبی بین شهرداری و اداره برق وجود دارد. قرار بر این شد روشنایی معابر عمومی اصلاح  شود؛ البته قابل ذکر است  در کنار این تعامل ،  شهرداری از یک کارشناس متخصص نورپردازی  دعوت کرده است برای نور پردازی میادین از جمله نور پرداری امام زاده عبدا...(ع) اقدام نمایدکه امیدواریم  تا قبل از پایان سال ، بخش عمده ای از نور پردازی میادین به سرانجامی برسد.
افق کویر:در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز و برخورد با متخلفین چه اقداماتی انجام شده است؟ 
قابل ذکر است قانون به شهرداری ها تکلیف می کند؛ اگر ساخت و سازی بر خلاف قوانین و ضوابط انجام شد کار متخلف را تعطیل و پرونده را جهت رسیدگی به کمیسیون ماده 100 ارجاع بدهد. این کمیسیون وظیفه رسیدگی و اعلام رأی جهت اجرا به شهرداری  را بر عهده دارد. در این زمینه شهرداری تا به حال  سعی به اجرای احکام کمیسیون ماده 100 نموده است. اجرای طرح های جامع و تفصیلی  ، ضامن ایجاد یک شهر متوازن با مؤلفه های صحیح شهرسازی است. عمل نکردن به این قوانین و مقررات باعث می شود شهری نامتوازن  و خارج از استانداردهای شهری ایجاد شود. متأسفانه بعضی از شهروندان به دلایل گوناگون ،نسبت به رعایت قوانین و مقررات توجه کامل ندارند. از جمله این تخلفات عدم رعایت گذر بندی، ساخت اضافه بر سطح اشغال مجاز ،  اضافه بر تراکم و عدم رعایت ارتفاع مجاز در ساخت بنا می شود و بدتر از همه  ساخت و ساز در خارج از محدوده ی قانونی شهری است. متأسفانه در چند نقطه شهرقبلا این اتفاق افتاده و مسلماً اولین ضربه آن متوجه کسی می شود که خارج از محدوده اقدام به ساخت بنا نموده است و باید توجه داشت شهرداری در خارج از محدوده شهری تکلیفی برای ارائه خدمات ندارد. و لذا شهروندانی که در خارج از محدوده  قانونی شهر اقدام به ساخت بنا می کنند در آینده با مشکلات زیادی مثل آب، برق، فضای سبز، حمل و نقل عمومی، نظافت و آسفالت مواجه می شوند. در مجموع شهروندان  محترم  قبل از خرید هر گونه ملک، حتما"  به شهرداری مراجعه نموده  و در مورد وضعیت ملک از جمله گذر بندی، نوع کاربری زمین، داخل محدوده بودن یا نبودن و موارد این چنینی ،  اطلاعات لازم را کسب کنند.
افق کویر: با توجه به اینکه جمعیت شهر رو به افزایش است و نیاز است تا شهر گسترده شود آیا تدابیری برای این موضوع اندیشیده شده است؟
پیگیریهای متعددی از طرف شهرداری با همکاری  شورای محترم شهر و دیگر مسئولان محترم مربوطه  در زمینه اضافه کردن زمین به محدوده شهر انجام شده است.
افق کویر: آیا توانسته اید از نیروهای متخصص در شهرداری برخوردار شوید؟
  همانطور که مستحضرید نیروهای متخصص و متعهد ی در شهرداری انجام وظیفه می کنند.و همکاران ما در زمینه های مختلف و با تخصص های مختلف در شهرداری ، شبانه روز درگیر انجام مسائل و مشکلات شهری هستند و عاشقانه به مردم خدمت می کنند،.البته  به دلیل حجم عظیم کاری که در شهرداری است باعث شده زحمات آنها کمتر دیده شوند.
البته با توجه به کمبود نیرو در شهرداری ، انتظار داریم بتوانیم با اتخاذ تدابیر خوب جهت جذب نیرو اقدام نمائیم . یکی از این موارد درخواست استخدام پستهای سازمانی بلاتصدی بوده که انجام شده و بزودی مراحل استخدام انجام می شود . و موضوع بعدی اصلاح چارت سازمانی شهرداری با توجه به نیازهای کنونی است که  مقدمات آن انجام و در ابتدای سال 95 مراحل نهایی تصویب سازمان تفضیلی جدید شهرداری  انجام می شود.
افق کویر: برای فضای سبز و امکانات تفریحی چه برنامه ای دارید؟
متاسفانه سرانه های استاندارد فضای سبز برای شهر بافق پایین است. برای این موضوع  در مناطق قدیمی شهر در حال مذاکره برای تملک زمینهایی هستیم تا کاربری فضای سبز را برای آن تعریف کنیم. تا الآن موفق شدیم در یکی دو نقطه، کارهای خوبی را انجام دهیم. نگاه شهرداری به گونه ای است که علاوه بر بحث معابر برای فضای سبز نیز اقداماتی را انجام دهد. یکی ازمشکلاتی  که در این زمینه داریم  این است که در محلات قدیمی ساخت و سازها بدون توجه به تامین  فضاهای عمومی انجام شده و  درصد خدمات عمومی برای آن دیده نشده است.
افق کویر: برای نامگذاری کوچه های شهر چه اقداماتی در نظر دارید؟
 قبل از هرچیز برای این منظور نیاز به ممیزی شهر بود؛ یعنی معابر جدید شهر و معابری که از قدیم موجود بوده بر اساس نقشه های قدیم مشخص شود. با یک مشاور قرارداد بسته شد تا معابر شهر را نامگذاری و شماره گذاری کنیم که در اولویت شهرداری ، شماره گذاری است. در دنیا از شماره گذاری برای دسترسی سریع و سرعت بالا استفاده می کنند. بعضی معابر که از قبل شماره گذاری شده بود، مشکل داشت. ممیزی شهر انجام شده پیمانکار کار را هم زمان شروع کرده و در حال نصب تابلوها است. و در حال حاضر، نصب تابلوها شروع شده و به تدریج  انجام خواهد شد . موضوع بعدی که در برنامه گذاشته شده، بحث پلاک گذاری منازل هست که دسترسی سریع به منازل را میسر می سازد.
افق کویر: در رابطه با نظافت کوچه ها شهروندان ناراضی هستند در این رابطه چه اقداماتی انجام شده؟
 برای این کار علاوه بر اضافه کردن یکدستگاه  ماشین جاروب، 10 نفر رفتگر جدید نیز استخدام کردیم. حفاری های گاز و فاضلاب باعث شده در بسیاری از کوچه ها امکان نظافت مطلوب کمتر شود که با ترمیم های صورت گرفته و برنامه جدید شهرداری جهت خرید و اضافه کردن یکدستگاه جاروب مکانیزه دیگر انتظار داریم  نظافت معابر با بهترین کیفیت و در شان و جایگاه شهروندان عزیز صورت پذیرد. 
افق کویر: در رابطه با تخریب مغازه های وسط خیابان وحشی بافقی برنامه ای دارید؟ مشاهده می شود جدیداً مغازه های آن منطقه بازسازی شده است؟ 
یکی از اولویتهای شهرداری علی رغم هزینه بالایی که دارد، این مسیر است. تملک املاک واقعدر این مسیر با پیگیری مضاعف در حال انجام است و مالکین محترم نیز همراهی و همکاری خوبی داشته اند که لازم است از ایشان تقدیر و تشکر شود. امیدوارم با لطف و عنایت خداوند و استمرار همکاری و همراهی همه مالکین عزیز این خواسته بحق مردم در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.
افق کویر: برخی از شهروندان معترض هستند چرا سطل زباله، داخل کوچه ها قرار داده نمی شود؟ 
شهرداری از طریق پیمانکار، زباله کل منازل سطح شهر را طی زمابندی روزهای زوج و فرد بعد از ساعت 9 شب جمع آوری می کند. هر نوع سطل یا مخزن زباله در هر نقطه شهر باعث ایجاد کانون  آلودگی بیشتر برای اهالی می شود. سمت و سوی سیاست  خدمات شهری به سویی است که اصلاً سطل و مخزنی برای زباله در سطح شهر نباشد،  در بسیاری  از شهرها، این مخزن ها حذف شده است.
افق کویر: اهالی خیابان شهید تفکری از وضعیت خیابان ناراضی هستند چه برنامه ای برای این خیابان دارید؟
قابل ذکر است  ساماندهی سنگ جداول و نصب سنگفرش پیاده رو های آن در حال انجام می باشد، چون علمک های ضلع شمالی نصب شده و در حال اجرای سنگفرش برای این قسمت از خیابان هستیم به محض اینکه اجرای علمک های گاز  ضلع جنوبی انجام شود برای آن قسمت نیز جهت بهسازی سنگ جدول و اجرای سنگ فرش آن اقدام می شود. 
افق کویر: در برخی از مناطق مسکونی هنوز آغل های گوسفند مشاهده می شود، شهرداری در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟ 
شهروندان اگر مواردی را مشاهده کردند این موضوع را اطلاع رسانی کنند. شهرداری وظایفی را که دارد انجام می دهد، ولی صرفاً این موضوع با همکاری ارگانهای ذی ربط مثل شبکه بهداشت و دادستانی قابل انجام است. 
افق کویر: برای جای پارکینگ در سطح شهر چه برنامه ای دارید؟
 برنامه های مختلفی از جمله تملک املاک پارکینگ جنب مسجد جامع، توسعه پارکینگ ها در خیابان مهدیه و برنامه ریزی جهت احداث پارکینگهای طبقاتی در مناطق شلوغ شهر.
افق کویر: برای ورزش بانوان چه برنامه ای دارید؟ 
در پارک آبشار در حال آماده سازی فضای مناسبی جهت ورزش صبحگاهی ویژه بانوان محترم  هستیم تا اینکه پس از مساعد شدن هوا بتوانند به نحو مطلوب از آن محیط استفاده کنند. ضمنا" از ابتدای سال آینده با افتتاح وبهره برداری از پارک بانوان بخش عمده ای از این خواسته مرتفع می شود .  
افق کویر: حرف پایانی:
قبل  از هر چیز از دوستان بزرگوار و زحمتکش  هفته نامه افق کویر و اصحاب رسانه که باعث تعامل بین شهروندان و شهرداری می باشند تشکر نموده و از همه شهروندان که در زمینه های مختلف در جهت بهبود فضای شهری متعلق به خودشان، خدمتگزاران  خود را در شهرداری یاری می کنند سپاسگزاری و در خواست می کنیم همانند گذشته ما را در راستای  ارائه خدمات مطلوبتر یاری کنند تا انشاءا... روز به روز شاهد شهری آبادتر، پویاتر و با نشاط تر باشیم.