هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دست فروشی زن و مرد کهن سال

دست فروشی زن و مرد کهن سال



معصومه غلامرضاپور| به گزارش هفته نامه افق کویر، از میان دست فروشی هایی که به بافق می آیند، دست فروشی که اطراف فلکه فاطمیه بساط پهن کرده بود توجه مرا به خود جلب کرد. فروشنده های آن زن و مرد کهن سالی بودند که ابزار کشاورزی و دامداری می فروختند. 
خانم فیوجی 65 ساله گفت: اهل نوق هستیم و چند ماهی است که بافق را برای فروشمان انتخاب کرده ایم. دربافق مشتری داریم،01فرزند دارم که همه آنها ازدواج کرده اند.
وی افزود: از آنجایی که در نوق ملک و زمین کشاورزی نداریم درآمد ما از طریق فروش همین محصولات که شامل: آخور گوسفند، بیل، کلنگ، چاقو، توئه  به زبان محلی (در اصطلاح همان تابه می باشد)، سه پایه، چرخ رشته که برای نخ ریسی و آثار باستانی نیز کاربرد دارد می باشد.
وی تصریح کرد: همسرم محمد محمدی زاده 07 ساله و ناشنوا می باشد، از 02 سالگی در این کار بوده و تمامی این محصولات کار دست همسرم می باشد.
محمد علی رضایی یکی از مشتریان از میان وسایل پهن شده بر روی زمین تابه را برداشت، علتش را که پرسیدم گفت: توئه ما را به زمان گذشته می برد، بیابان که می رویم با تابه بادام، گردو، پسته، تخمه و ... را بو می دهیم، همچنین برای پختن نان روغنی نیز به کار می آید.