هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دستان آلوده عامل اصلی بیماری های گوارشی

دستان آلوده عامل اصلی بیماری های گوارشی



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، دکتر محمدرضا آیت اللهی در گفتگو با هفته نامه افق کویر، پیرامون بیماری که مدتی است در بین کودکان و بعضاً بزرگسالان شیوع پیداکرده است و افراد دچار تب، استفراغ و بیماری های گوارشی می شوند گفت: ویروسها انواع مختلفی دارند و همانطور که انسانها زاد و ولد می کنند و افراد جدید با خلق و خوهای متعدد به وجود می آیند ویروسهای جدیدی که تکثیر می شوند اخلاق های متعددی دارند و نحوه بیماری زایی آنها با ویروسهای قبلی متفاوت است. 
وی افزود: ویروسهایی که باعث تب و استفراغ می شوند زیاد هستند بیماری ویروسی ممکن است از طریق دستگاه گوارش منتقل شود مثل دست آلوده یا از طریق دستگاه تنفس که معمولاً علائم گوارشی ندارد بیشتر علائم تنفسی دارد؛ اگر بیماری ویروسی باشد آنتی بیوتیک "چرک خشک کن" بر روی آن تأثیری ندارد تا دوره آن طی نشود فرد سلامتی خود را به دست نمی آورد؛ معمولاً بیماری های ویروسی واگیردار بودن آن بالاتر از بیماری های میکروبی است. اگر راههای انتقال از از طریق دستگاه گوارش باشد کودکان حتماً باید هنگام غذا خوردن دستهای خود را با آب و صابون بشویند وگرنه راه پیشگیری دیگری ندارد. 
وی تصریح کرد: برخی از بیماری ها در فصول مختلف بیشتر شیوع پیدا می کند؛ مثلاً شیوع بیماری ویروسی دستگاه تنفس در فصول پاییز و زمستان و شیوع بیماری دستگاه گوارش در فصل تابستان بیشتر است.
دکترآیت اللهی برای پیشگیری افراد خصوصاً کودکان از ابتلاء به این بیماری توصیه کرد: قبل از غذا خوردن حتماً دستهای خود را با آب و صابون شسته و ناخن های خود را کوتاه کنند؛ چراکه منبع اصلی میکروبها به حساب می آید.