هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

در نشست تخصصی بررسی خرید لکوموتیو ناوگان مطرح شد اپراتوری خط‌آهن بافق‌-بندرعباس با لکوموتیو‌‌های سنگین

در نشست تخصصی بررسی خرید لکوموتیو ناوگان مطرح شد اپراتوری خط‌آهن بافق‌-بندرعباس با لکوموتیو‌‌های سنگین


در نشست تخصصی بررسی خرید لکوموتیو ناوگان مطرح شد اپراتوری خط‌آهن بافق‌-بندرعباس با لکوموتیو‌‌های سنگین

به گزارش  فارس، نشست تخصصی با محوریت ‌استراتژی خرید لکوموتیو اصلی‌، با حضور مسئولان راه‌‌آهن، نمایندگان شرکت‌های ریلی‌ و دست‌اندرکاران لکوموتیو ‌برگزار شد.
در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت سینا ریل‌ اظهار داشت: 100 درصد سهام شرکت ‌متعلق به بنیاد مستضعفان است که از سال 1392 به صورت عملیاتی با در اختیار داشتن 600 واگن در زمینه حمل و نقلی ریلی شروع به فعالیت کرد.
محمد ساطعی با بیان اینکه‌ اولویت برنامه‌های ما حمل بارهای بنیاد مستضعفان است، گفت:‌ سالانه 800 میلیارد تومان بابت حمل و نقل در مجموعه بنیاد هزینه می‌شود‌ که شامل‌ هزینه‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و حمل و نقل درون شهری است.
وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا سال 1397 پنج میلیون تن بار حمل کنیم که عمده ‌ آن برای کارخانه «فولاد کاوه جنوب» و حمل کلینکر برای کارخانه سیمانی است؛ با توجه به تردد اصلی ما در محور بافق - بندرعباس یک هدف کلی در این زمینه داریم‌ و آن پیش‌بینی ایجاد اپراتوری محور بافق - بندرعباس است.
‌ساطعی درباره افزایش لکوموتیو‌های باری ناوگان گفت: استراتژی ما بر این است که در این محور از لکوموتیوهای معمولی استفاده کنیم که بتوان در تمامی خطوط ریلی کشور از آن بهره گرفت.
‌وی‌ با اشاره به افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی تأکید کرد: با عملی شدن بحث اپراتوری محور بافق‌- بندرعباس میزان این ظرفیت افزایش پیدا می‌کند و تدوین این استراتژی با خرید لکوموتیوهای سنگین و قطارهای طویل مطرح و در نهایت عملی می‌شود.
لزوم‌ واگذاری لکوموتیو‌های دولتی به بخش خصوصی
در ادامه این نشست نماینده شرکت البرز نیرو در مورد هزینه‌های تمام شده برای خرید لکوموتیو بیان کرد:‌ نرخ مناسب برای خرید یک دستگاه لکوموتیو باید با احتساب هزینه تعمیر و نگهداری آن باشد.
سلطانی افزود: ‌اگر قیمت سوخت آزاد شود، قطعاً هیچ بخشی قادر به رقابت با راه‌آهن ‌نخواهد بود و این آینده‌ خوبی برای صنعت ریلی کشور است.
وی با تأکید بر لزوم واگذاری لکوموتیو‌های راه‌آهن به بخش خصوصی، اضافه کرد: بهتر است که صاحب لکوموتیو و صاحب واگن یکی باشد یعنی راه‌آهن فقط زیر ساخت‌ها را ارائه ‌دهد و در آینده بخش خصوصی در صف دارندگان لکوموتیو و واگن قرار بگیرند و از این روند انحصارگرایی دولت دور بشویم.