هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

در زمینه هنر نباید یک بعدی باشیم!

در زمینه هنر نباید یک بعدی باشیم!



به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر-‌یزد؛ امیررضا وزیری، یکی از بازیگران محبوب یزدی و بازنشسته میراث فرهنگی می‌باشد. خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید.
اینجانب امیررضا وزیری، متولد سال1331 هستم. تحصیلات ابتدایی، سیکل و دیپلم را در یزد گذراندم. دانشگاه را در مقطع کاردانی، در رشته راه و ساختمان گذراندم و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم. در حال حاضر بازنشسته میراث فرهنگی و مدیر مسئول نشریه گیتی گردی و هنر می‌باشم.
افق‌کویر: آیا بازیگری شغل اصلی شما می‌باشد؟
خیر، من در رشته تحصیلی راه و  ساختمان فارغ‌التحصیل شدم و در همان رشته مشغول به کار شدم؛ رشته ساختمان، رشته مورد علاقه‌ام بود؛ اگر در زمان تحصیل من، رشته‌ای به نام رشته هنر وجود داشت من آن را انتخاب می‌کردم. شایان به ذکر است مدیرمسئول نشریه گیتی گردی و هنر نیز هستم.
افق‌کویر: چگونه وارد عرصه بازیگری شدید؟
بخشی از هنر ژنتیکی و خونی می‌باشد و علاقه هم در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. من بازیگری را از عمو و خانواده‌ام به ارث برده‌ام؛ علی وزیری، احمد وزیری و اکبر شریعتی  بنیان گذار تئاتر شهر بودند و در سال 1318 در سن نوجوانی در سطح شهر تئاتر اجرا می‌کردند. اولین قدم من در صحنه بازیگری کار تئاتر، افتتاحیه مدرسه شاه ولی بود. احمد وزیری پسر عموی پدری من، در بهمن سال1343زمانی که من کلاس ششم ابتدایی بودم به سراغ من آمد برای بازیگری در تئاتر و این آغاز کار من بود که در کنار درسم انجام می دادم و بعد از انقلاب به طور جدی فعالیتم را شروع کردم.
افق‌کویر: نام چند فیلم و سریال و تئاتر که در آن ایفای نقش کرده اید را برای خوانندگان معرفی کنید؟
تئاتر «کرشمه خسروانی»  به کارگردانی سید حسین پیغمبری، «پرانتز باز»به کارگردانی پوراحمد، که من در این کار هم با اکبر عبدی بازی میکردم، «آغوش‌های خالی» به کارگردانی وحید نیکخواه، سرنخ، تار و پود به کارگردانی پوراحمد، «آلبوم تمبر» که جزء اولین کار سریالی من بوده است که به کارگردانی پوراحمد و در شبکه 2سیما پخش شد.  
افق‌کویر: آیا با بازیگران غیر بومی هم همکاری داشته‌اید؟
بله. کار خارج از استان را در یک فیلم آغاز کردم قبل از انقلاب اسلامی ایران با آقای پوراحمد آشنا شدم، و بعد از انقلاب هم به سراغ من آمدند و در چند فیلم کوتاه بازی کردم و با محیط خارج از استان آشنا شدم. تئاتر را در چند سال اخیر که بازنشسته شدم شروع کردم؛ با اجرا در چند سالن در تهران تجربه‌ام را در کنار بازیگرانی چون خانم‌ها: رهنما، گلاب آدینه، سعادت، آقای پاکدل و چند تن از عزیزان دیگر افزایش دادم؛ این اتفاق به ندرت برای کسی می‌افتد که خارج از استان مخصوصاً پایتخت خودش را آزمایش کند؛ امیدوارم روزی این اتفاق برای کسانی که پا به عرصه‌ی بازیگری گذاشته‌اند پیش آید.
افق‌کویر: حمایت مسئولین استان از بازیگران چگونه بوده است؟
سؤالی است که اگر به آن بخواهیم پاسخ  بدهیم به شکلی جواب هنری-‌سیاسی می‌شود که متأسفانه یا جنبه سیاسی می‌گیرد و باعث سوءتفاهم می‌شود و یا بالعکس. جواب کلی که می‌توان به این سؤال شما داد این است که اصلاً مسئولین دغدغه هنری ندارند، هنر برایشان ناشناخته می‌باشد و هنر را جزء زندگی نمی‌دانند؛ دلیل نبودن دغدغه هنر در بین مسئولین و جامعه به خاطر وارد شدن عواملی چون: اقتصاد، سیاست و دیگر مسائل از این قبیل می‌باشد. ما باید بدانیم هنر و فرهنگ با هم برادر هستند؛ ولی در کل جدا از هم می‌باشند که باید جداگانه به آنها پرداخت. چندی پیش برنامه تئاتر کرشمه خسروانی به کارگردانی آقای پیغمبری در یزد و در یکی از مکان‌های سنتی به مدت طولانی برگزار شد؛ اما دریغ از آمدن حداقل چند مسئول برای تماشای برنامه.
افق‌کویر: مشکلات حرفه بازیگری از دیدگاه شما در استان چگونه است؟
شاید بتوان گفت اساسی‌ترین مشکل، مشکل در ضعف مدیریت هنری می‌باشد.
افق‌کویر: پیشنهاد شما به مسئولین استان چیست؟
آدم‌های هنری باید بیایند تا مشکلات هنر درک و بر طرف شود. از لحاظ ذاتی همه‌ی انسانها دوست دارند هنر را بفهمند؛ ولی نمی‌دانم که چرا مسئولین از آن فراری هستند؛ هنر فقط سینما نیست.
افق‌کویر:  آیا به فرزند خودتان حرفه خود را پیشنهاد می‌کنید؟
خیر، در ایران این حرفه، حرفه نیست؛ چون اگر حرفه قرار بدهیم تأمین کننده مخارج زندگی نمی‌باشد و حتی به اندازه نقاشی هم درآمدی ندارد که هنرمند بتواند بدون دغدغه وقت بگذارد و کار کند.
افق‌کویر: شیرین‌ترین و تلخ‌‌ترین خاطره ای که از بازیگریتان دارید برای خوانندگان بگویید؟
تمام لحظات زندگی شیرین است؛ حتی تلخ‌ترین روزهای زندگی! چون این تلخی‌های زندگی در آینده که به آنها فکر می‌کنیم می‌بینیم که آنها هم شیرین بوده‌اند و چون می‌گذرد غمی نیست. از این جهت خوشحالم که بالاخره یک نشریه به سراغ هنرمندان آمده است و امیدوارم که یک نشریه به عنوان هنر و هنرمند آغاز به کار کند؛ شاید هفته‌نامه افق‌کویر تلنگری به استان باشد و در زمینه هنر نباید یک بعدی باشیم.    

    سعیده آغاز