هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

در بانک احساسات خود چه پس اندازی دارید ؟

در بانک احساسات خود چه پس اندازی دارید ؟



حبیب حسن زاده بافقی|  آیا تا کنون اندیشیده اید چرا باید بنیان یک ازدواج که با شور وشعف فراوان و همراهی همه بستگان دور و نزدیک شکل می گیرد با اندک اختلاف موجود و عدم توجه به قداست این بنیان مورد تأکید اسلام عزیز متزلزل شود ؟  آیا اندیشیده اید چرا مسؤلیت مشترک زوجین در شرایطی که بایست در کانون زندگی و برای ایجاد شرایط بهینه تر و یک زندگی شاد و مفرح هزینه شود، صرف مسائلی می شود که فرجامی جز فروپاشی و سردرگرمی زوجین در زندگی و در نهایت فروریختن این بنیان مقدس ندارد ؟ 
آیا تا کنون اندیشیده اید چرا ما متوجه مسؤلیت خطیر زندگی و توجه به وظایف متقابل خود در زندگی و ایجاد یک نظام مبتنی بر اخلاق و رفتار صحیح برگرفته از آموزه های دینی که می تواند تأمین کننده یک زندگی آرام و شادکام باشد، نیستیم ؟  آیا تا کنون اندیشیده اید که با عقد ازدواج تمام هم و غم ما باید مصروف زندگی مشترک و تلاش مستمر برای ایجاد افق های روشن و تابناک برای خود و فرزندانمان باشد و اینکه بایست روابط و وابستگی قبل از ازدواج را با خانواده خود که منجر به کاهش ارتباط بین همسران و ایجاد محیط مناسب برای کاهش علایق بین خود و همسرمان می شود را تعدیل و بیشتر تلاش خود را به تأمین احتیاجات زندگی مشترک بپردازیم ؟  
ایا تا کنون اندیشیده اید نقطه رویش جوانه هرز طلاق کجاست و کدام یک از زوجین این بذر نا میمون و نامبارک را در بستر زندگی می پاشد و با بی مسؤلیتی، لجاجت و بی توجهی خود نسبت به همسر و آینده زندگی و فرزندان خود، آتشی بر می افروزد که خاموش شدنی نیست و بگفته نبی مکرم اسلام (ص) لعنت خدا و فرشتگان را برای خود هموار مینماید ؟
ایا تا کنون اندیشیده اید ائمه اطهار (ع) و لاسیما امام علی ابن ابیطالب و حضرت صدیقه طاهره (علیهما افضل الصلوات و السلام ) که ما در هر مناسبتی خود را سینه چاک آنان نشان داده و خود را فدائی آنان نشان می دهیم، بر رفتار و روابط موجود ما که جسورانه خیره سرانه فضای عطوفانه زندگی مشترک و روابط فیمابین را تیره و تار مینماید و ما در تأسی و اقتداء به رفتار و گفتار حکیمانه آن بزرگواران   در حفظ محیط سالم زندگی ذره ای توجه نمی کنیم ، در مورد ما چه قضاوتی مینمایند ؟ 
و آیا و آیا و آیا ...... بگذریم که این سؤالات را پایانی نیست تا زمانی که ما نمی دانیم از زندگی مشترک چه می خواهیم و اساساً چرا پای در میدانی می گذاریم که برای قبول مسؤلیت اداره آن کمترین دانش سودمند مختص آن را نداشته و بدنبال آموزش فنون اداره بهتر آن نیز نیستیم ؟؟!!! 
زندگي زناشويي همواره به آموزش ، دانش و مراقبت و نگهداري نياز دارد در حالیکه كمتر همسراني را مي‌توان يافت که بدنبال این مطالب باشند و بلکه سعی میکنند زندگی را به روزمرگی های کسالت آور بگذرانند در حالیکه اسلام عزیز که فرمان این بناء حساس را داده تنها بدنبال فروکش نمودن آتش شهوات حیوانی و غرق شدن در خزعبلاتی چون خرده فرهنگ های ویرانگر و سنت های مخرب ناشی از عقب افتادگی فرهنگی و دینی بعضی جوامع کوچک و بزرگ نبوده و بلکه بالعکس اراده دین مبین و متعالی اسلام عزیز برا آن بوده که علیرغم وجود تفاوت ها در روابط ميان آنان با اتکاء به توانائی ذاتی خود و اراده ای که خداوند منان در درون هر انسانی نهاده است و با بهره گیری از سنت بینظیر زندگی نورانی چراغهای فروزان امامت و ولایت و با توجه به معيارهاي فرهنگي،‌ رفتاري و شخصيتي بزرگان دین که راه درست زندگی کردن را به هر کسی می آموزد، زوجین بتوانند با پیوند ازدواج خیمه ای را بر پا نمایند که در لوای آن ضمن ایجا آرامش ، الفت ، مودت و عشق و دلدادگی فیمابین خود، خروجی مثال زدنی نیز ( فرزندان ) چون تربیت شخصیت هائی تأثیرگذار که حتی تاریخ به وجود انان می نازد داشته باشند و این یعنی یک زندگی درست و ارزشی ! 
 علی ای حال گرچه ذکر اصول و هنجارهایی که در زندگي مشترک و زناشويي مي‌تواند اختلافات را كمرنگ‌ و پيوند‌ها را محكم و زوجین را در مدار صحیح و سالم قرار دهد در این وجیزه نمی گنجد لاکن نگارنده بر اساس تجربیات خود در حل مشکلات فیمابین زوجین در سیر رسیدگی به آنها در شورای حل اختلاف معتقد است ذکر بعضی عناوین خالی از لطف نیست .
*آداب زندگی زناشوئی را منطبق بر آموزه های دینی بیاموزید !
* بدانید محبت و مهرورزی بهترین هدیه است !
*همواره در جستجوی آرامش باشید و آرامش واقعی را در همزیستی با همسر خود و فرزندانتان بیابید !
* هنگام بروز مشكلات و نابساماني‌ها بدون آنکه بدنبال مقصر باشید،با گفت‌وگو، صميميت و اندكي نرمش به حل آنها بپردازید !
* به تعهد و وفاداری خود به همسر و آینده فرزندان پایبند باشید !
* از روزمرگی ها و یکنواختی ها فرار کنید تا معجزه تنوع و تفریح را برای حفظ شادابی و طراوت زندگی مشترک تجربه کنید !
* به فردائی بیندیشید که " لا ینفع مالُ و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم" !
* به معجزه لبخند و خنده بیشتر فکر کنید !
* شرح وظایف " زن " در خانواده را آنگونه که اسلام عزیز فرموده ، بخوانید و فقط برای شوهران خود عملگرا باشید !
* به اصول اخلاقی یک زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه پایبند باشید و بدانید شیطان همیشه در کمین است تا رشته الفت ها را بگسلد !
*برای حل مشکلات زندگی رو در روی یکدیگر بنشینید و برای رسیدن به راه حل مشترک مذاکره نمایید !
*بدانید همه انسانها به " صداقت ، صراحت و احترام متقابل " علاقمند و مشتاق آن هستند، پس در حفظ این اصول اخلاقی بین خود و همسرتان کوشا باشید !
* اجازه مداخله از سوی هیچکس حتی والدینتان را در امور داخلی و روابط فیمابین خود و همسرتان را ندهید ! 
*رازدار باشید و مسائل جاری زندگی مشترک را فاش مکنید حتی برای خانواده و دوستان خود ! 
*تأیید و همراهی خطای همسر نقطه آغاز یک بحران است، بجای آن با محبت و مهرورزی و همدلی به حل آن بیندیشید ! 
*و ... همیشه خوب باشید و خوب بمانید !
رئیس شورای حل اختلاف بافق