هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

در بافق سرمایه گذاری کنید نه در شهرهای دیگر

در بافق سرمایه گذاری کنید نه در شهرهای دیگر



 به گزارش هفته نامه افق کویر صبح روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه فرمانداربافق در گفتگویی ویژه به پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگار این نشریه پاسخ داد.
"سیدمهدی طلایی مقدم" به مهم ترین شاخصه ها در طول تصدی خویش در فرمانداری بافق اشاره و اظهار داشت: هنگام تودیع و معارفه خدمت کنونی بنده؛ یک کلیپ از خواسته های مردمی از سال ۹۳ مربوط به دور اول خدمتم پخش شد که سه مسئله بسیار مهم در حوزه بهداشت و درمان، باند دوم جاده بافق_یزد، چرخه مواد معدنی حائز اهمیت بود.
وی افزود: چرخه فولاد که امروز شاهد آن بوده و نیز بحث نورد ابویی که راه اندازی و همچنین گندله اسفنج احیای ابویی که ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده مهیا و تست سرد آن انجام خواهد شد. یکسری تفاهم نامه با شرکت‌های مختلف از جمله "مجموعه نوظهور" انجام گرفته و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در نقاط مختلف کشور متقاضی حضور جهت سرمایه گذاری در بافق می باشند.

بافق در کشور جزو ۲ مرکز اول راه آهن در بحث تعمیرات لکوموتیو

وی در خصوص صنایع جوارریلی با ابراز خرسندی بیان کرد: در بحث تعمیرات، خدمات و نگه داری لکوموتیو شاید بافق در کشور جزو ۲ مرکز اول راه‌آهن است و با قاطعیت این را اعلام می نمایم.
فرماندار بافق با اشاره به دیدار در تهران با مسئول راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اذعان داشت: مسئول راه آهن به بنده اعلام نموده در بازدیدهایی که از راه آهن اقصی نقاط ایران داشته ، مجموعه بافق نسبت به شهرهای دیگر کاملا بی نظیر بوده است.
طلایی مقدم در خصوص پهنه ریلی با پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه ای در تهران برگزار و یک الی دو مکان که منطقه جنگل های دست کاشت بود پیشنهاد داده شد که با هماهنگی بنده با منابع طبیعی این موضوع حل و تفاهم نامه‌ای با راه آهن جمهوری اسلامی در حال امضا شدن است.
وی افزود:پیشنهاد از سوی آنها بود تا در قالب پهنه‌های ریلی کشور آورده شود و زیرساخت‌ها را مجموعه شهرستان و راه آهن تامین نمایند و سپس به بخش خصوصی مستقر گردد.
این مقام مسئول در بحث بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه بافق می تواند به قطب درمانی تبدیل شود؛ تصریح کرد: در سالیان گذشته با همکاری شرکت سنگ آهن مبلغی برای اسکلت بتنی بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق تامین و کلنگ آن به زمین زده شد. سپس یک پیمانکار خوب که در کار ساخت پلی کلینیک تامین اجتماعی این شهرستان نیز موفق بود انتخاب و ظرف مدت سه ماه؛ ۱۱ هزار ۷۵۰ متر زیربنا را به اتمام رساند. حتی کار توسط پیمانکار بمدت یک سال و ۳ ماه زودتر از تاریخ اتمام پروژه؛ پایان یافت.

اصرار فرمانداری
مورد قبول واقع نشد

فرماندار بافق با اشاره به اصرار به دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه بهداشت و درمان جهت ادامه کار توسط همین پیمانکار اعلام داشت: بنابر هر دلیلی که شاید منع قانونی داشت که من نمی دانم؛ ادامه کار توسط پیمانکار از جانب دانشگاه مورد قبول واقع نشد و کار به مناقصه و پیمانکار جدید مستقر گردید.

دوشنبه هفته جاری امورمالی وزارت بهداشت به بافق می آید

وی افزود: حدود سه سال به طبس رفتم و به هنگام بازگشت با پروژه نیمه‌تمام بیمارستان ۹۶ تختخوابی مواجه شدم. در صورتی که شنیده ام پروژه های بزرگی طی این چندسال توسط پیمانکار اول در سایر نقاط کشور به اتمام رسیده است. در هر صورت تقریباً هفت الی هشت ماه پروژه مجددا فعال شده و دوشنبه هفته جاری جلسه‌ای با "آقای سلیمی" امور مالی وزارت بهداشت که به بافق خواهد آمد برگزار و این پروژه جزو اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفته تا در اولین فرصت تکمیل شود.
تربیت نیروی انسانی
سیدمهدی طلایی مقدم بحث بعدی را در حوزه تامین نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: قاعدتا جهت برقراری توسعه باید نیروی انسانی برای فعالیت در مجموعه تربیت شود تا دیگر نیاز به تامین نیرو از سایر نقاط کشور نباشد.
سکاندار اجرایی بافق درخصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با نگاه به سال ۹۳ توضیح داد: اتفاقات خوبی از جمله بافت قدیم، صادق آباد، باقرآباد، کمپ های‌گردشگری، بهره برداری از هتل و… در این شهرستان صورت گرفته است.
وی با تمام وجود اعلام نمود و گفت: انصافاً بافق ظرفیت هایی بیشتری داراست و می تواند کارهای بی نظیری در این حوزه انجام گیرد.

ظاهر آراسته بافق نسبیت به دیگر شهرستان ها

طلایی مقدم با اشاره به اتفاقات خوب در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر اعلام داشت: با ورود به شهر با نشانه های مرتب بودن روبرو و تفاوت آن با دیگر شهرستان ها کاملا احساس می شود. البته ضعف‌هایی هنوز وجود دارد که باید تکمیل گردد.
فرماندار بافق در مجموعه روستایی به راه هایی که مصوب و تکمیل شده؛ اشاره داشت و گفت: در بحث برق رسانی و شبکه آبرسانی از جمله روستای قطرم مشکلات مرتفع شده است. تنها نقاط الحاقی از روستاهای خوسف و بشکان خدمات گازرسانی در حال انجام و آبرسانی این روستاها در حال پیگیری است.

ایستگاه راه آهن بافق مورد توجه بیشتر واقع خواهدشد

طلایی مقدم در خصوص ایستگاه راه آهن بافق که مورد توجه خاص واقع نشده و نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد؛ اعلام داشت: در بازدیدی که "رسولی" مدیرعامل راه‌آهن در پایان سال ۹۹ از بافق داشت؛ مقررشد تا در پروژه ۱۴۰۰ یکسری کارها انجام گیرد و اعتباراتی در نظر گرفته شود تا حداقل ایستگاه از این حالت خارج و بیشتر مورد توجه واقع شود.
برگزای جلسه یا هیات های ورزشی در پایان اردیبهشت ماه

وی در زمینه فعالیت های اداره ورزش و جوانان که حوزه گسترده و امورات مختلفی را شامل می شود؛ توضیح داد: در بحث ساختمان یکسری برنامه‌ریزی‌ها برای سالجاری در نظر گرفته شده تا به هر طریق ممکن بتوانیم آغاز نماییم. مجموعه فرمانداری با اداره ورزش همراه می باشد و در بحث سکوها کار آغاز، چمن و سالن ژیمناستیک در حال تجهیز و در حوزه امکانات ورزشی اتفاقات خوبی در بافق خواهد افتاد.
فرماندار بافق در خصوص کمبود نیروی انسانی در اداره ورزش و جوانان اعلام داشت: مشکل خاصی از جمله کمبود نیرو در این مجموعه ورزشی وجود دارد که فرمانداری تا به امروز سعی داشته همیشه رییس این اداره را همراهی و یاری نماید.
طلایی مقدم در زمینه مساعدت با هیات های ورزشی گفت: با توجه به اینکه با هیئات ورزشی جلسات متعددی صورت گرفته، باز آمادگی داریم تا در همین اردیبهشت ماه جلسه ای جهت کمک به آنها برگزار نماییم.

مساعدت مالی به انجمن فرهنگی و هنری

وی با اشاره به برگزاری جلسه با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انجمن های فرهنگی و هنری بیان داشت: قول داده شده تا مبلغی طی ۱۰ الی ۱۵ روز آینده به انجمن های فرهنگی و هنری اختصاص داده شود و ما منتظر ارائه شماره حساب و برنامه های آنها هستیم.
این مقام مسئول در بحث وضعیت پادگان آموزشی و ساخت زندان در بافق اعلام کرد: مخالف ساخت زندان در شهرستان بافق می باشم و پیگیری در این خصوص صورت نگرفته است.
وی افزود: دیوارکشی و حصارکشی پادگان آموزشی توسط فرمانداری خریداری و در حال نصب است. در زمینه زیرساخت ها و ساخت مجموعه پیگیری ها انجام و قرار است شرکت سنگ آهن مرکزی سوله هایی را خریداری و از منابعی که در اختیار دارند بحث سوله ها را آغاز نمایند.
فرماندار بافق در خصوص میزان اهمیت و توجه به حوزه مسکن جوانان عنوان کرد: طرح اقدام ملی یک فرصت بسیار عالی برای همه اقشار بالاخص جوانان و کارگران می باشد. در گذشته مشکل تامین زمین داخل محدوده شهری وجود داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته یک بخشی تأمین و زمین ۲۰ هکتاری به علاوه ۵۰ هکتار دیگر به این مجموعه مسکونی اضافه گردید و مجددا پیگیر ۱۲۰ هکتار جهت اضافه نمودن به مجموعه هستیم.
طلایی مقدم با قاطعیت به افراد واجدشرایط تاکید داشت: در بافق به هر میزان برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند؛ به هیچ عنوان مشکلی جهت واگذاری زمین و تسهیلات اولیه برای ساخت وجود نخواهد داشت.

اختصاص مجموعه ای
به فرهنگیان

وی درخصوص مسکن فرهنگیان با اعلام اینکه این عزیزان می توانند در همین مجموعه زمین اخذ نمایند؛ بیان داشت: با پیگیری با "صادقیان" معاون عمرانی استاندار مقرر شد تا در سامانه "سنا" ؛ فرهنگیان ثبت نام نمایند و در قالب شهرک های اقماری زمین به آنها واگذار شود.
فرماندار بافق در زمینه حمایت از تعاونی مسکن فرهنگیان گفت: ظاهراً دوستان بر اساس استعلام‌ و مدارک موجود؛ معاملاتی را انجام داده اند و اکنون به موضوع برخورد نموده که با رای قضایی پرونده است. در حال حاضر برای ما مهم است که زمین برای فرهنگیان تامین شود و پیگیر هستم تا مشکلی در طرح ملی برای واگذاری زمین به فرهنگیان وجود نداشته باشد.
وی اعلام کرد: در همین طرح پیگیر یک مجموعه‌ی کارگری نیز هستیم ‌تا زمینه آن فراهم شود.
میراث باید
در بودجه ۱۴۰۰ بماند

طلایی مقدم در خصوص اقدام میراث فرهنگی جهت شناسایی بناهای تاریخی بیان داشت: آمادگی داریم با همکاری میراث فرهنگی میزان اعتبار مورد نیاز برای ثبت آثار ملی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه سال گذشته چندین بنا را ثبت نموده و به غیر از بناهای تاریخی موارد دیگری از جمله نخلستان‌های بافق برای اولین بار در کشور ثبت و امسال این موارد مستلزم گرفتن اعتبارات و گرفتن مشاوره است که به رئیس نمایندگی میراث بافق گفته شده؛ ما محدودیتی در بحث اعتبار ملی نداریم و خود میراث باید پیشنهاد دهد و در کمیته برنامه‌ریزی وارد و در بودجه ۱۴۰۰ بماند.

تفاهم نامه شرکت سنگ آهن و انرژی اتمی

وی در خصوص معدنی که درصد تشعشع اورانیوم بالا بوده و شنیده شده که تعطیل می باشد؛ بیان داشت: تا آنجایی که در جریان هستم؛ تعطیل نشده و قرار است در قالب تفاهم نامه همکاری بین شرکت سنگ آهن و انرژی اتمی، مواد معدنی برداشتی توسط انرژی اتمی کارشناسی شود و مواردی که تشعشع ندارد از معدن خارج و در صنایع جوار معدنی مورد استفاده قرار گیرد. مابقی که دارای تشعشع است در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار بگیرد.
این مقام مسئول در خصوص ورود شورای شهر و شهرداری در مسائل سیاسی؛ عنوان داشت: عمدتاً وظیفه شورا در حوزه شهری نظارت بر عملکرد شهرداری و شورا روستایی نظارت بر عملکرد دهیاران است. قاعدتا عضو شورا شخصیت حقوقی و یک شخصیت حقیقی دارد. هر شخص دارای افکار سیاسی می باشد و قانون اساسی می‌گوید در عقاید سیاسی؛ افراد آزاد بوده و ممانعتی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: من به عنوان فرماندار یا هر مسئول دیگر بخواهم در جایگاه خویش از ابراز عقاید سیاسی استفاده کنیم؛ شاید مناسب نبوده و بنده شورای بافق را سیاسی ندیدم و نیز شورای روستا که به دنبال کارهای عمرانی، اقتصادی و فرهنگی هستند.
سیدمهدی طلایی مقدم در خصوص وضعیت حضور کارمندان در ادارات و دورکاری ها در وضعیت کرونا اعلام داشت: به هنگام وضعیت قرمز ابلاغ برای تمامی ادارات و… ارسال و حتی در زمان نارنجی بر این موضوع تاکید شده است. کارمندان معترض می توانند به بازرسی بهداشت و درمان گزارش ارسال نمایند تا با آن اداره و… برخورد شود.
وی در خصوص اینکه در برخی از موارد مثل معدن ناریگان، افتتاح گندله و… بر سر نتیجه آن خبرنگاران خون دل خورده اند ولی زمان نتیجه از خبرنگاران خاصی دعوت می‌شود ؛ علت را این گونه بیان داشت: بارها و بارها گفته‌ام؛ در جلسه معارفه با ورودم به بافق اعلام نمودم: مدیری موفق است که در مجموعه خبری و خبرنگار به عنوان بازوی موفق خود به نحو احسن استفاده کند.
فرماندار بافق اضافه کرد: اینکه به دنبال موضع گیری در مورد خبر و خبرنگار باشیم اصلاً کار شایسته ای نیست. تا آنجایی که من اطلاع دارم در مجموعه شهرستان و حتی فرمانداری دیدگاه همین است و به روابط عمومی گفته شده برنامه‌ها را در گروه اطلاع رسانی خبرنگاران قرار دهد تا دوستان خبری در جریان باشند. اگر مجموعه ای به خبرنگار اطلاع نداده؛ شاید مشغله فکری و دلایل مختلف دیگری وجود داشته است.
نتایج خوب امروز ثمره درج اخبار

فرماندار بافق تاکید داشت: اتفاقاتی که در گذشته و حال در زمینه صنایع جوار معدنی، جوار ریلی، بیمارستان، میراث فرهنگی، ورزش و … به نتیجه و جاهای خوب رسیده؛ به خاطر درج خبر بوده است. این مطالبه‌گری ها به خاطر پیگیری خبرنگار، مسئولین و همراهی مردم نتیجه می‌گیرد.

باید گاهی تلنگری زده شود

وی با بیان حرف دل خویش ؛ که اگر یکی از این سه راس مثلث؛ پیگیری مردم، انعکاس خبر، پیگیری مسئولین ناقص باشد مطمئنا نتیجه نخواهیم گرفت؛ بیان داشت: بهترین عملکرد در حوزه خبری و خبرنگاری که به مجموعه دولت در نتیجه گیری بهتر کمک نموده را در شهرستان بافق تجربه نموده ام. اتفاقا نقدها و بیان مشکلات خوب بوده و مسئول نباید فقط منتظر تعریف و تمجید باشد؛ آدمیزاد است و این امکان وجود دارد که از خود غافل شویم. باید گاهی تلنگری زده شود حتی شاید مطلبی باشد که من خبر نداشته و خبرنگار منعکس می‌کند تا من حواسم را جمع و پیگیری و نتیجه دریافت نماییم.

قدر این شهرستان را بدانید

وی با بیان اینکه یک نکته را می خواهم از صمیم قلب بگویم و این است که " قدر این شهرستان را بدانید" عنوان کرد و افزود: من مسئول شاید یک ساعت، سه ماه یا سه سال دیگر بروم و بالاخره رفتنی هستم. این پست و میز به هیچکس و فا نمی کند و قرار نیست سندش به نام ما شود و ارزشی هم ندارد. افراد مختلف می‌آیند و می‌روند باید قدر این شهرستان را دانست.
سید مهدی طلایی مقدم با اعلام اینکه ظرفیت و یک موقعیت فوق‌العاده در موضوعات مختلف در بافق وجود دارد؛ گفت: یک مقدار نیاز به همگرایی و همراهی بیشتر است. بعضی مواقع در بعضی از افکار چهارچوب باید در نظر گرفته شود و برای سرمایه گذار های بزرگی که در کشور و در سایر نقاط دنیا اعلام آمادگی جهت سرمایه گذاری در بافق نمودند؛ شرایط را فراهم نماییم.
فرماندار بافق در بحث فرهنگ کار تاکید کرد: اینجا به کسی شاغل می‌گویند که در فلان مجموعه کار کند در صورتی که واحدهای مختلفی وجود دارد. برنامه ای در جهاد کشاورزی برگزار شد؛ در آنجا با کشاورزان سالمند بافقی مواجه و متوجه فرهنگ کار در این شهرستان شدم.
وی ادامه داد: به جای اینکه همیشه به فکر ورود در مجموعه کارگری باشیم باید جهت انجام یک کار و سرمایه گذاری اقدام نماییم.

فرزند بافق
خودش کارفرما شود

طلایی مقدم با اشاره به تجربه قبلی مردم در این شهرستان مثل خرید سهم کارخانه که منجر به ورشکستی شد و درحال حاضر وضعیت آن بدنیست؛ شرح داد: در بحث گندله گندله به یکسری خدمات، قطعات و لوازم نیاز می باشد؛ بچه های بافق می توانند این اقدامات را پیگیری و خدمات این مجموعه را خودشان در دست بگیرند. فرزند بافق خودش کارفرما شود اگر از این ظرفیت‌ها استفاده نکنند شاید اتفاق خوبی در آینده رخ ندهد. بیایید خودتان کارفرما باشید فرهنگ را به این سمت و سو ببریم.
وی در بحث اقتصاد گردش مالی در شهرستان بافق بیان داشت: بخشی از آن جهت خرید خانه در شهرهای مشهد، تهران و … صرف می شود. باید این ها در خود شهرستان سرمایه‌گذاری گردد.

الهام نصیرزاده|