هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دخل آرایشگاه برای مشتریان باز است

دخل آرایشگاه برای مشتریان باز است



به گزارش هفته نامه افق کویر، شعرهای يونانی زيادی درباره نظافت، زيبايی مو و پوست و ناخن سروده شده است و نقاشی های بسياری بيانگر اهميت آن است. آسياييها، به خصوص چينيها، تاريخچه بسيار دوری در مورد سلامتی دارند و آراستگی را يک هنر به حساب مي آورند، مخصوصاً بين افرادی که امکان استفاده از لوازم آرايش مختلف و لباسهای متنوع را داشتند. ايرانيان نيز همانگونه که تاريخ و شواهد نشان می دهد، پيرو  مد و آراستگی مو و صورت و لباس بودند. در این شماره گفتگویی با یکی از آرایشگرهای مرد شهرستان انجام شده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
جلیل کارگران، متولد سال 1354 هستم. شغل آزاد دارم و در کنار آن 20 سال است که آرایشگری  انجام می دهم؛ اگر اشتباه نکنم سومین آرایشگر در بافق، من بودم وکارم را خیلی دوست دارم.
افق کویر: آرایشگاهتان چه سالی تأسیس شده است؟ و آدرس آن را بیان‌کنید؟
-1373 بافق، روستای مبارکه، کوچه شهید تفکری
افق کویر: حدود بیست و یک سال  است که آرایشگاه دارید از درآمد تان راضی هستید؟
ما بافقی ها قانع هستیم. خدا را شکر از درآمدم راضی ام. 
افق کویر: کار آموز دارید یا خیر؟  
چهار کارآموز داشتم، آرایشگری را به آنها یاد دادم و الآن خودشان آرایشگاه دارند.
افق کویر: خانواده تان از شغلتان راضی‌هستند؟
بله، با توجه به اینکه چند شغله هستم و کمتر در محیط خانه هستم، ولی خانواده‌ام مرا همراهی می کنند 
افق کویر:حرفه آرایشگری را کجا آموزش دیده اید؟ 
سال 71 در مشهد، 5 سال در مشهد کار می کردم و استادم در بافق آقای علی عباسی دبیر که آرایشگر ماهری هستند.
افق کویر: چه خدماتی به مشتریان تان ارائه می دهید ؟
کل مشتریان ما کیف مخصوص آرایشگاه را دارند؛ اگر کسی مشکل داشته باشد به منزل آنها می روم و اصلاح را انجام می‌دهم و بچه های کوچکی که در سرما نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند به منزلشان مراجعه می کنم و آنها را اصلاح می کنم. تنها آرایشگر که در بافق نرخ ندارم، هستم. نرخ جدید برای اصلاح سر 7000 تومان اعلام شده است، ولی هنوز از بعضی افراد 500تومان و یا 1000 تومان دریافت می‌کنم؛ اما بعضی افراد هم مبلغی بیش از نرخ اصلاح پرداخت می کنند. دخل آرایشگاه را برای مشتری باز می گذارم که هر چقدر می خواهد پول پرداخت کند؛ هیچگونه نرخی برای مشتری تعیین نمی‌کنم، چون از لحاظ مالی بحمد ا... مشکلی ندارم و در رفاه هستم مبارکه منطقه روستایی است و مردمان بسیار خوبی دارد؛ گاهی اوقات در روز نزدیک به 40 مشتری دارم. آخر شب که دخلم را جمع می کنم؛ فقط 30 هزار تومان داخل آن هست. خدا برکتش را می دهد و خداوند را شاکرم! اصلاح سر و صورت، رنگ و فر هم انجام می دهم. 
افق کویر: نحوه برخوردتان با مردم چگونه است ؟
 پیشرفت کاریم را ازاخلاق خوبی که دارم می دانم، آدم خنده رویی هستم و مشکلاتم را سر مردم خالی نمی کنم. 
افق کویر: ساعت کاریتان چگونه است؟
چون مبارکه دارای جمعیت بالای 4 هزار نفر است، من هم مشتری زیاد دارم و تقریباً صددرصد مردم مبارکه مشتری من هستند. از ساعت 4 عصر تا دوازده شب در آرایشگاه هستم. 
افق کویر: خاطره ای از روزهای کاریتان برای خوانندگان بیان کنید:
"در مشهد که کار می کردم و آرایشگاه داشتم یک خانم عرب که اهل عربستان بود با فرزندش وارد آرایشگاه شد که دارای موهای بلند و فری داشت؛ اصلا معلوم نمی شد که پسر است و تا سرش را ماشین کردم، مشخص شد که پسر است. چون اعراب رسم خاصی دارند و هم وزن آن پول داخل ضریح متبرک می ریزند و آن روز سر پسر را ماشین کردیم و آن پسر تا خودش را در آینه دید دچار شوکه شد و حالت غش به وی دست داد. سریع او را به بیرون از مغازه بردم تا نتواند خودش را در آینه ببیند و پیشانیش را فشار دادم تا به هوش آمد و مادرش هم بی تاب شده بود و گریه و زاری می کرد که خدا را شکر کم کم پسر حالش خوب شد و مادرش از من تشکر کرد و رفت."