هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

داشتن تنها یک فرزند چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؟

داشتن تنها یک فرزند چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؟



باشگاه خبرنگاران| امیر لطفی حقیقت استاد دانشگاه و روان شناس اظهار داشت: در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 با موجی از گرایش به تک فرزندی رو به رو شدیم که تک فرزندی را، راه حل مشکلات اقتصادی دانسته و تمایل به افزایش فرزند را به حداقل رساند.
وی افزود: خانواده ایده آل که نسل قبل برای ما تفسیر کرده است؛ خانواده ایست که تنها با یک فرزند توانسته سطح کیفی تربیت را افزایش دهد، متأسفانه این نسل از معایب تک فرزندی چشم پوشی کرده اند.
 لطفی حقیقت در ادامه افزود: کودکانی که تک هستند به طور کامل مورد توجه والدین خود بوده و ارتباط محدودی با اطرافیان دارند. این کودکان دچار خلاء ارتباطی شده و شخصیت خود مرکز بین آن ها خودخواهی را برایشان به ارمغان می آورد.
وی در ادامه گفت: در خانواده های تک فرزند، والدین به دلیل توجه بیش از حد به کودک و مراقبت های بسیار از آن، دچار وسواسی فکری شده و این ایجاد وابستگی شدید، پدر و مادرها را اذیت می کند.
 لطفی در پایان با اشاره به اینکه برای پایین آمدن آمار تک فرزندی نیاز به حمایت تمام ارگان ها است، اظهار داشت: با فرهنگ سازی و رفع مشکلات اقشار کم درآمد جامعه می توان  با آسان کردن روند زندگی ها و برقراری توازن خانوارها آمار تولد بیش از یک فرزند در خانواده را افزایش داد.