هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دارو فقط مرگ فرد ایدزی را به تعویق می اندازد

دارو فقط مرگ فرد ایدزی را به تعویق می اندازد



ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام "اچ‌آی‌وی" در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.
امروزه ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است که تأثیر برجسته ای بر سلامت و توسعه اجتماعی ـ اقتصادی این کشورها گذاشته است و شیوع عفونت HIV در بالغین جوان آنها به حد خطرناکی افزایش یافته است .
هفته نامه افق کویر به منظور آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان با این بیماری به سراغ دکتر محمدرضا آیت اللهی رییس مرکز بهداشتی و درمان شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
افق کویر:  منشأ ویروس ایدز چه بوده و چه عاملی باعث به وجود آمدن این ویروس شده است؟
این ویروس در جامعه انسانی نبوده و به هیچ وجه بر روی حیوانات میسر نیست؛ در واقع این ویروس بلای جان انسانها شده است. عده ای اعتقاد دارند به خاطر قرابت ژنتیکی که بین انسان و میمون است این ویروس از میمونها وارد نسل انسان شده است.
افق کویر: HIV با ایدز چه فرقی دارد؟
Hiv یا ویروس نقص ایمنی انسانی مخفف  " Human immunodeficiency viru"و عامل بیماری ایدز است؛ زمانی که گفته می شود فرد دچار HIVمثبت است؛ یعنی ویروس ایدز در بدن فرد حضور دارد؛ اما هنوز بیماری ایدز در آن بروز نکرده است؛ در واقع ویروس وارد بدن بیمار شده و مراحل پنهانی بیماری را طی می کند و تا زمانی که بیماری بروز پیدا نکند پنهان است. بیمار ایدزی به فردی گفته می شود که بیماری در آن فرد بروز پیدا کرده و مراحل بیماری را طی می کند. ویروس ایدز زمانی که وارد بدن می شود کم کم سیستم ایمنی بدن را ضعیف و باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می شود؛ پس از آن سایر بیماری ها به راحتی در فرد تأثیر می گذارند.
افق کویر: از ورودHIV تا بروز ایدز چقدر طول می‌کشد؟
در افراد مختلف فرق می کند، بستگی به قدرت بدنی فرد دارد. در میان افراد از چند ماه تا چند سال متفاوت است؛ البته بیشتر از ده سال طول نمی کشد. 
افق کویر: اگر تست HIV مثبت شود، باید چه‌کاری انجام داد؟
فردی که مبتلا به این ویروس است این خطر را دارد که ویروس HIV را به افراد دیگر منتقل کند؛ هرچند بیماری در فرد شروع نشده باشد.
افق کویر: ویروس HIV چگونه منتقل می‌شود؟
ویروس ایدز فقط از طریق تماس خون فرد بیمار با خون فرد سالم منتقل می شود؛ مثل تعویض خون، تیغ آلوده، لوازم دندانپزشکی که استریل نشده باشد، سرنگ های آلوده و تماس جنسی؛ متأسفانه افردا در زمینه انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی آگاهی ندارند و در این خصوص باید آموزش های بیشتری داده شود؛ چراکه در تماس جنسی تماس خونی نیز برقرار می شود و انتقال بیماری از این طریق نیز انجام می گیرد.
افق کویر:   معتادان چگونه می‌توانند خطر را کاهش دهند؟
ایدز تنها در معتادان تزریقی قابلیت انتقال دارد و آن زمانی است که هنگام تزریق از سرنگ یکدیگر استفاده کنند، باید به این افراد آموزش داده شود که به هیچ وجه هنگام تزریق از سرنگ دیگران استفاده ننمایند؛البته در مرکز استان مراکزی است که معتادان تزریقی در آن مکان ثبت نام می کنند و در آنجا سهمیه سرنگ به صورت رایگان داده می شود. دولت به این نتیجه رسیده است که اگر سرنگ رایگان در اختیار معتادان تزریقی قرار دهد انتقال بیماری ایدز در بین افراد کمتر خواهد شد.
افق کویر: در شرایط بحرانی که نیاز به گروهای خونی است؛ چگونه از انتقال این بیماری از طریق خون آلوده پیشگیری می شود؟
در سازمان انتقال خون حتماً باید چند آزمایش اصلی بر روی خون انجام شود. انجام این آزمایشات یک الی دو ساعت بیشتر طول نمی کشد. در سازمان انتقال خون به هیچ عنوان خون فرد دیگری را به فرد دیگر تزریق نمی کنند؛ تا زمانی که آزمایشات لازم گرفته نشده باشد. مشکلی که در این زمینه داریم این است که متأسفانه ویروس ایدز زمانی که وارد بدن فرد می شود مرحله ای را طی می کند که حتی در آزمایش نیز مشخص نمی شود و قبل از مرحله ای است که آزمایشات فرد مثبت شود؛ اگر از افراد خون گرفته شود باعث انتقال ناخواسته بیماری به فرد دیگر می شود؛ برای کاهش این عامل از کسانی که به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند از آنها درباره رفتارهای پر خطر که باعث انتقال این بیماری می شود سؤال می گردد. 
افق کویر:  برای پیشگیری از افزایش مبتلایان به ایدز چه کار باید انجام شود؟
اهمیت آموزش و پیشگیری از ابتلا به این بیماری از درمان آن اهمیت بیشتری دارد. پیشگیری از ایدز شامل چند مرحله است:
الف) آموزش به مردم و رعایت نکات بهداشتی
ب) آموزش مهمتر دیگری که باید در این خصوص داده شود و امروزه بیشترین راه انتقال ایدز در دنیا توسط آن صورت می‌گیرد انتقال از طریق تماس جنسی است؛ متأسفانه در کشورهای جهان سوم آموزش در این رابطه خیلی کمتر صورت می گیرد و شامل کشور ما نیز می شود و مسئولین باید در این زمینه بیشتر کار کنند؛ چراکه هر روز افراد جدیدی وارد جامعه می شوند و هرگز آموزش این نکات تکراری نخواهد شد.
افق کویر: آموزشهایی که در شهرستان بافق در رابطه با این بیماری داده می شود به چه شکلی است؟ آیا آموزش هایی که داده می شود کافی هست یاخیر؟!
به نظرم آموزش در رابطه با این بیماری هرگز کافی نیست، چون هرساله جامعه در حال رشد است و افرادی جدیدی به مرحله نوجوانی و جوانی می رسند. در عین حال در شهرستان سالی یکبار سمینار ایدز برگزار می شود، آموزشهایی از طریق رسانه و مطبوعات، فضاهای مجازی و برگزاری کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان و کارمندان ادارات انجام می شود؛ البته بازهم این آموزشها کم است آموزشی که نه تنها در شهرستان بافق؛ بلکه در کشور داده می شود یک دهم آموزشی است که باید صورت بگیرد. 
افق کویر: آیا در شهرستان بافق مبتلا به HIV داریم؟
بله داریم، آمار دقیقی در دست نیست، چون ممکن است افرادی مبتلا به  HIV باشند، حتی خودشان خبر نداشته باشند. که این عامل خود باعث مخدوش شدن آمار می شود، دیگر اینکه افرادی هستند که به این بیماری مبتلا شده اند و خودشان به آن آگاه هستند، ولی به خاطر شرم و مسائل اجتماعی تمایلی نداشته باشند که اعلام کنند ما مبتلا به این بیماری هستیم، مورد دیگر افرادی هستند که تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان می باشند و پرونده آنها در مرکز استان است و خود ماهم به طور کامل آمار دقیقی از آنها در دست نداریم. به خاطر آبرو و مسائل اجتماعی که در این رابطه وجود دارد معضل جامعه ما هست که به بیمار ایدزی صرفاً به چشم بیمار نگاه نمی کنند و از لحاظ اخلاقی به وی برچسب اخلاقی می زنند و دیگر اینکه مردم از فرد مبتلا به ایدز واهمه دارند و ارتباطشان را با آن فرد قطع می کنند؛ درصورتی که در جوامع دیگر اینگونه نیست. 
افق کویر: ارتباط ما با یک فرد مبتلا به ایدز چگونه باید باشد؟
انتقال بیماری ایدز از طریق انتقال خون فرد بیمار به فرد سالم و تماس جنسی صورت می گیرد. قرار نیست این بیماری از طریق دست دادن، روبوسی، قرار گرفتن بر روی یک صندلی و عواملی از این قبیل به فرد سالم منتقل شود، باید این فرهنگ در بین افراد جامعه رواج پیدا کند و این امر میسر نمی شود مگر با شناخت این بیماری.
افق کویر: آیا تا به حال در شهرستان فردی بوده که به خاطر بیماری ایدز فوت کرده باشد؟
خیر، تا به امروز فردی که به خاطر بیماری ایدز در شهرستان فوت کرده باشد نداشته ایم، ولی در مجموعه شهرستان بافق و بهاباد افراد مبتلا به HIV مثبت داریم که تحت درمان هستند.
افق کویر: آیا بیماری ایدز قابل درمان است؟
اگر فردی مبتلا به این بیماری شد قرار نیست از این بیماری جان سالم به در ببرد و درمانی ندارد. دانشمندان تا به امروز تنها کاری که برای مبتلایان به این بیماری توانسته اند انجام بدهند این بوده که از طریق دارو توانسته اند مرگ فرد را به تعویق بیاندازند؛ یعنی با دارو تا حدودی سیستم ایمنی بدن را حمایت می کنند تا در برابر بیماری مقاومت بیشتری داشته باشد؛ البته داروهایی هستند که ویروس ایدز را از بین می برد؛ اما این دارو برای استفاده و تزریق به بدن مناسب نیست.
افق کویر:صحبت پایانی:
نکته ای که ذکر آن لازم است و گفته نمیشود این است که فردی به دلایلی زمانی نیاز جنسی داشته باشد و بنا به آموزه های مذهبی اقدام به عقد موقت می کند. از نظر علم پزشکی باتوجه به اینکه بیماری ایدز امروزه در حال گسترش است؛ اگر فردی بخواهد این کار را انجام دهد و ما نمی دانیم چه فردی مبتلا به این بیماری است و گاهی با آزمایش هم مشخص نمی شود. بهترین راه استفاده از کاندوم است تا فرد در آن دوره محدود گرفتار ایدز نشود.