هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خیر و برکت کاسبی در رعایت انصاف است

خیر و برکت کاسبی در رعایت انصاف است



کرکره مغازه را به امید کسب روزی حلال بالا می زند «بسم ا… » همین «بسم ا…» یعنی عزمش را جزم کرده تا لقمه ای نان بدون شبهه سر سفره اش بگذارد چه کم و چه زیاد. مهم این است که حلال باشد؛ شاید این عبارت را این روزها کمتر بشنویم؛ اما هنوز هستند آدم هایی که روزی حلال را حلال بسیاری از مشکلات می دانند.
همچنان معتقدند سحرخیز باشی و صادق، روزی ات پر برکت می شود. این آدم های بی غل و غش حساب کتاب دارند و طرف حسابشان آن روزی ده لایتناهی است. آن ها به کم و زیاد درآمدشان نمی نگرند؛ بلکه به برکت آن می اندیشند که فراتر از مقدار مادی است و ورای درک بسیاری از کاسبان.
روزی حلال را در سودی دو سویه می جویند نه منفعت یک طرفه از برادر مسلمان خود! اینها گاه در معامله زیان هم می کنند؛ اما بهای غش نکردن در معامله را بیش از این ها می دانند. آنها درک کرده اند نباید به هیچ بهانه ای حتی قحطی، جنس یا خدمتی را بیش از بهای واقعی اش بفروشند، ظاهر و باطن کالا و خدمتشان یکی است، احتکار و کم فروشی ندارند به بهانه نداشتن پول خرد آدامس و شکلات به خریدار تحمیل نمی کنند و ترازوهایشان مثل اعتقاداتشان دقیق و استاندارد است.
در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ یکی از کاسبان شهرستان بافق که به گفته شهروندان یکی از باانصاف ترین کاسبان بافقی در بین اصناف می باشد و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز بر این گفته صحه گذاشته است رفته و با وی گفتگویی انجام داده است.
افق کویر:خودتان را معرفی کنید؟ چند سال سابقه کار دارید؟
محمد اکبری بافقی هستم، متولد ۱۳۴۷، دارای ۳۱ سال سابقه کار در فروش مواد غذایی
افق کویر: با توجه به اینکه شما به عنوان مغازه دار با انصاف از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت شناخته شدید، چه عاملی باعث شد تا انصاف در کار را بر سود کلان ترجیح بدهید؟
در ابتدا از اداره صنعت، معدن و تجارت بابت حسن اعتماد آنها به بنده صمیمانه وخالصانه تشکر می کنم؛ از آنجایی که مواد غذایی جزء کالاهای اساسی و ضروری مردم می باشد به همین خاطر از روز اول سود کم را سرلوحه کار خود قرار داده و رعایت انصاف در فروش اولویت بنده بوده است. خیر و برکت کاسبی در رعایت انصاف است
افق کویر: در طول ۳۰ سال فعالیت چه تجربه ای در فروش مواد غذایی به دست آوردید؟
شاید از نظر مالی سود کمتری نصیبم شده باشد؛ ولی در مجموع راضی به رضای خداوند بوده و رضایت مشتریان همیشه باعث خوشحالی من شده است؛ مواد غذایی جزء اولین ضرورت هر خانواده ای است؛ لذا یک فروشنده باید دقت کند تا اجناس موردنیاز را با کیفیت خوب و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد.
افق کویر: با توجه به این که جز اولین مغازه های فروش مواد غذایی در بافق محسوب می شوید؟ زمانی که مغازه خود را در بافق دایر کردید چند مغازه لبنیاتی در بافق بود؟ وجه تمایز آن دوران با امروز را در چه می دانید؟
در سال ۱۳۶۸ مغازه فروش مواد غذایی را نبش خیابان مهدیه – روبروی امام زاده عبدا… (ع) تأسیس نمودم؛ آن زمان حدود ۲۸ مغازه مواد غذایی در بافق دایر بود. وجه تمایز آن دوره با امروز پایین بودن قیمت اجناس و قدرت خرید مردم در آن زمان می باشد.
افق کویر:چه انگیزه ای باعث شد که این شغل را انتخاب کنید و دلیل انتخاب شما چه بود؟
به این شغل علاقه داشتم و احساس می کردم می توانم در این شغل موفق شوم.
افق کویر: رمز موفقیت در شغل و حرفه شما چیست؟
علاقه، تلاش، شناخت نیازهای مردم، منصف بودن و مهم تر از همه خوش برخورد بودن با مردم عامل موفقیت در هر کسب و کاری می باشد.
افق کویر:بهترین خاطره شما در طول فعالیت تان چه بوده است؟
در این چندسال هرگاه توانستم در حد توانم به فرد نیازمندی کمک کنم و نیاز آنها را برطرف کنم جزء بهترین خاطرات من به شمار آمده است.