هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خصوصی‌سازی سنگ‌آهن و خرد جمعی

خصوصی‌سازی سنگ‌آهن و خرد جمعی


خصوصی‌سازی سنگ‌آهن و خرد جمعی

پس از دو هفته التهاب درباره واگذاری باقی مانده سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و تعطیل شدن 24 ساعته کار در بزرگترین مجموعه اقتصادی شهرستان بالاخره با اعتماد کارگران به یکدیگر و مسؤلین بالادست استان و شهرستان برای پی گیری، کار آغاز و آرامشی یک هفته ای  بر فضای عمومی شهر حاکم شد.
هرچند نمی توان درباره نوع این آرامش که آیا همیشگی است یا مقطعی و قبل از طوفان یا آرامشی ناشی از احساس یاس و شکست قضاوت کرد اما سؤالات متداول مردم برای خصوصی سازی و آینده مبهمی که نه تنها فقط سراغ این شرکت بلکه مجموعه شهر خواهد آمد همچنان پابرجا بوده و هست و خواهد بود.
نکته منفی ای که این روزها در بافق خوب خود نمایی کرد آتش تفرقه بیانداز حکومت کنی بود که داشت می رفت تا ریشه بسیاری از داشته هایمان را در منابع انسانی و افراد تاثیر گذار شهر را بزند و شاید بعدها بفمیم که تا حدی موفق هم بوده است.
اینکه بخواهیم خوب و بد یک اقدام خصوصاً موضوعی مانند واگذاری شرکت سنگ آهن مرکزی بافق قبل از آماده شدن زیر ساختهای توسعه و پیشرفت این شهرستان را به یک نفر یا یک گروه خاص واگذار کنیم بدترین نوع واگذاری برای مسؤل دانستن و مقصر کردن افراد است که باید برایش را چاره ای جست.
مسلماً وقتی قرار است در خانه ای مانند بافق تصمیمی بزرگ گرفته شود که حال و آینده چند صدساله آن را تحت الشعاع قرار می دهد باید از قدرت تفکرات مختلف بهره جست همان قدرتی که آنرا با عنوان خرد جمعی می شناسیم.
خرد جمعی ای که سالهاست بافق شهد شیرین اثراتش را نچشیده و قیافه رنجور امروزش متاثر از این غفلت استراتژیک است.
اگر بافق در ماجرای خصوصی سازی بتواند ایدئولوگ های خود را گرد یک میز جمع کند و برای شدن و نشدنش طبق یک جمع بندی منطقی و قابل دفاع برای مردم و آیندگان شهر تصمیم بگیرد برگ برنده و فرصتی است که تهدیدی به نام خصوصی سازی برایش به ارمغان آورده است.چرا که اگر یک بار، آری فقط یک بار سردمداران جریانهای مختلف بافق مزه پیروزی با استفاده از خرد جمعی و همگرایی های دلسوزانه بومی را بچشند مسلما فتح بابی خواهد بود برای همه تصمیمات دیگر برای شهرستان که می توان آنرا در موضوعاتی مانند معرفی نامزد واحد مورد حمایت اکثریت برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و حتی معرفی گزینه های مستعد برای پستهایی چون فرمانداری و حتی مدیر کلی در استان تعمیم داد.
محمد علی قاسم زاده