هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خروج سنگ آهن مرکزی از تک محصولی

خروج سنگ آهن مرکزی از تک محصولی



با تولید آگلومره، ارزش افزوده ای در حدود 15 درصد بدست می آید و با صادرات سه ساله این محصول به میزان سالانه یک میلیون تن به هند، اولین قدم برای خروج سنگ آهن مرکزی از تک محصولی بودن برداشته شد. 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت، اولین محموله محصول تولید شده در کارخانه آگلومراسیون بافق، جهت صادرات به کشور هندوستان، بارگیری شد.
محمد جواد عسکری، مدیرعامل شرکت، به خبرنگار ما گفت: در ابتدای ساخت و بهره برداری از این کارخانه، بحث صادرات مد نظر نبوده او کارخانه آگلومراسیون بافق به منظور تهیه خوراک کارخانه های فولاد میبد و زرند، ساخته شده که متاسفانه فولاد میبد هم اکنون تعطیل شده و فولاد زرند نیز هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی اظهار داشت: این کارخانه، در دولت تدبیر و امید، بدست وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، هفت ماه  پیش، افتتاح شده است.
عسکری ادامه داد: با مشکلاتی که برای فروش این محصول در داخل داشتیم، بر روی صادرات به کشورهای مختلف، کار کردیم که نهایتاً با کمک بخش خصوصی، توانستیم بازار خود را در هند پیدا کنیم و قراردادی سه ساله بمنظور صادرات کلوخه (آگلومره) به این کشور ببندیم.
وی به ارزش افزوده ی ناشی از تولید آگلومره اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در این کارخانه، با تولید آگلومره، ارزش افزوده ای در حدود 15 درصد بدست می آید که با صادرات سه ساله این محصول، عملا توانستیم شرکت سنگ آهن مرکزی را از تک محصولی بیرون بیاوریم و علاوه بر فروش محصول خود، به میزان 15 درصد ارزش افزوده نیز به شرکت وارد می شود و به تبع آن، با افزایش گردش مالی، وضعیت نیز بهتر خواهد شد.
عسکری به نیروی انسانی این کارخانه اشاره کرد و افزود: هم اکنون نزدیک به 400 نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند. خداوند را شاکریم که با فروش محصول آگلومره و پیدا شدن بازار هندوستان و صادرات این محصول، عملا این سرمایه انسانی را که بیش از یک سال و نیم به هر قیمتی بود، نگهداری کردیم، حفظ می کنیم و با انرژی بیشتر و راندمان کاری بهتر، به افق بهتر آینده چشم می دوزیم.
مدیر عامل شرکت در رابطه با نحوه صادرات و قیمت آن اظهار داشت: قرار داد را به صورت سه ساله و با قیمت شمش فولاد خوزستان بسته ایم که قیمت محصول با تغییرات شمش، بالا و پایین برود تا در هر شرایط اقتصادی که در این سه سال پیش می آید، هر دو طرف بنا به شرایط ایجاد شده، منتفع یا متضرر شوند.
وی درباره میزان صادرات نیز افزود: کارخانه آگلومراسیون بافق، با ظرفیت 800 هزار تن در سال به بهره برداری رسیده و برای تولید این میزان محصول ، برنامه ریزی اولیه شده است. از آنجاییکه میزان قرارداد صادرت آگلومره ی ما به هند، سالیانه یک میلیون تن می باشد، بنابراین می طلبد تا کارشناسان و متخصصان ما در این کارخانه، همراه با پرسنل خدوم و زحمتکش و عموما جوان این سیستم، به گونه ای برنامه ریزی و کار کنند که از قابلیت افزایش ظرفیت این کارخانه تا مرز یک میلیون تن در سال استفاده کنیم به گونه ای که خللی در تعهدات قرارداد صادراتی ما وارد نشود.