هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خدمت جناب آقای فرماندار محترم بافق...

خدمت جناب آقای فرماندار محترم بافق...



بسمه تعالی
 

خدمت جناب آقای فرماندار محترم بافق
سلام علیکم؛
بدین‌وسیله به اطلاع شما می‌رسانم که وضعیت اشتغال در بافق ما خوب نبوده و جوانان عزیز ما بدنبال پاتوق و شب‌نشینی می روند که جای بسی تأسف است و باید مسئولین با کمک یکدیگر و به وسیله معتمدین محله‌ها جلسات زیادی را برای ایجاد اشتغال در بافق بگذارند و یک همت و عزم جدی برای ریشه‌کنی پاتوق و موادمخدر در شهرستان را بگذارند.
چندی پیش خبری از رسانه‌های گروهی پخش شد که سالانه مبلغ 600 میلیارد تومان از کشور چین تسبیح و وسایل‌های سوغاتی و غیره وارد کشور می شود و آن هم در شهرهای زیارتی و سیاحتی (مشهد، قم، شیراز و ...). واقعاً جای بسی تأسف است و اگر محاسبه کنیم این مبلغ معادل 9 ماه کارکرد معادن شهرمان بافق است و ما در فکر خام‌فروشی مواد اولیه به آنها هستیم و چینی‌ها در فکر فروش اجناس بنجل به کشور ما!
 آیا با برنامه‌ریزی نمی شود بخشی از این اجناس در شهر و کشور ما تولید شود؟ با یک راهکار ساده و بررسی کارشناسانه می‌توان در سطح کلان برای یک میلیون نفر یا بیشتر شغل ایجاد کرد و در سطح شهر ما هم بخشی از آن ایجاد شود.
جنابعالی خواهید توانست با هماهنگی ادارات و ارگانهای ذیربط مشکلات شهرمان را حل نمایید. به خدا جوانان سرمایه‌های این آب و خاک هستند. آنها را دریابید و از این پتانسیل موجود استفاده کنید. (سرمایه که فقط طلا و پول نیست بلکه سرمایه انسانی، سرمایه‌های فکری و نیروهای جوان و خلاق جامعه)  
اینجانب به عنوان برادری کوچک که مدت 60 سال در این شهر زندگی کرده‌ام و تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادی را دیده‌ام؛ می‌خواهم بعضی از راهکارها را به شما معرفی نمایم. هرچند بزرگان بهتر میدانند اما در اسلام مشورت و استفاده از نظر دیگران هم شرط می‌باشد:
1- استفاده از منابع غیرمعدنی و گسترش و توسعه آن و استفاده از نیروهای خلاق و جوان در شهرستان مثل ایجاد صنایع کوچک و خانگی و زود بازده.
2- استفاده از منابع آبی شهرستان هم در جهت کشاورزی و هم پرورش ماهی شورآبی بوسیله تشویق بخش خصوصی در این زمینه و ایجاد اشتغال پایدار بوسیله استفاده چندمنظوره از آب برای تولید بهینه و بازده بهتر.
3- ترویج و پرورش شتر و ایجاد بسترهای مناسب در این زمینه و ایجاد اشتغال.
4- منابع خورشیدی در شهر ما حدود نه ماه دارای یک ارزش برای تولید برق حساب می‌شود و با تشویق سرمایه‌گذاری در این زمینه و تولید برق برای صنایع و اشتغال‌های پایدار.
5- ایجاد و توسعه کارهای گردشگری و توریستی و جذب آنها بوسیله تبلیغات مؤثر و ایجاد بسترهای مناسب.
6- ایجاد و توسعه کارگاه‌های کوچک برای تولید فرش دست‌بافت درمنازل و کارگاه‌ها و ایجاد اشتغال (اینجانب در سفری که به شهر مرند داشتم مشاهده کردم که در حسینیه‌ها و تکایای شهرشان، زنان و دختران مشغول بافت انواع و اقسام فرش‌ هستند. وقتی جویای دلیل چنین کاری شدم آنها اظهار داشتند که کمبود فضای مناسب جهت تولید فرش داریم که مردم تصمیم گرفتند در این مکانها تولید و اشتغال را شروع کنند.)
7- برنامه‌ریزی برای توسعه و ایجاد کار بوسیله معتمدان محلات و اصولاً محله محوری خیلی مهم است. می‌دانیم که در گذشته‌ها مشکلات در محله ما بوسیله ریش سفیدان و بزرگان حل می‌شد و چرا امروز حل نشود؟ قطعاً اگر چنین تصمیمی گرفته شود بجا خواهد بود.
8- اخیراً مشاهده می‌شود که در محله‌های شهر، مؤسساتی خیریه تأسیس می شود و بسیار خوب است. آنها بایستی کارشان را بر اساس کار و تلاش و بر مبنای ایجاد شغل در درون محلات و خانه‌های افراد جویای کار بر اساس استعداد و توانایی افراد انجام دهند و اگر کارشان فقط کمک به خوراک و پوشاک افراد باشد فایده‌ای ندارد که در دین ما هم سفارش شده که به فردی خواستید کمک کنید به او ماهی‌گیری بیاموزید تا اینکه ماهی بدهید برای خوردن. پس آموزه‌های دینی ما هم بر اساس کار و تلاش بوده است.
9- ایجاد اتاق‌های فکر برای توسعه پایدار بوسیله هم‌اندیشی افراد خبره در محله‌های مختلف شهر.
10- جنابعالی مستحضرید که مردم یزد و شهرستان بافق مردمی سخت‌کوش و زحمت‌کش هستند و هر چقدر هم برای این مردم فهیم تلاش و کوشش کنیم باز کم است و بایستی معضلات را هر چه سریعتر حل نماییم.
11- اصولاً فرماندار بایستی در هر محله‌ای از شهر یک نماینده داشته باشد تا مشکلات آنجا را به شما منعکس نماید و با تدبیر و هم‌اندیشی در فکر حل آن باشیم و اصولاً بایستی اولویت تغییر نگرش در بخش مدیریتی شهر و توسعه و ایجاد اشتغال باشد.
امیدواریم هر چه سریعتر مشکلات جوانان و همه حل شود و بافق روزی یک شهر صنعتی- تولیدی بشود و ما بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. انشاا...

 

اجرکم علی‌ا...
 و من ا... التوفیق
حمید تشکری
پی‌نوشت: هفته‌نامه افق کویر جهت چاپ و انعکاس به مسئولین