هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خانواده ها قوانین ایاب و ذهاب دانش آموزان را بدانند

خانواده ها قوانین ایاب و ذهاب دانش آموزان را بدانند



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، عباس فتاحی مدير عامل سازمان حمل و نقل همگانی شهر بافق با توجه به شروع سال تحصيلی جديد و استفاده خانواده ها از سرويس مدارس برای فرزندان خود در گفتگو با خبرنگار این هفته نامه ، نکاتی را برای اطلاع همشهريان بیان کرد و گفت: برخلاف باور عموم مردم که فکر می کنند تنها سازمان حمل و نقل همگانی به نمايندگی از طرف شهرداری مسئول کنترل و نظارت بر سرويسهای حمل و نقل دانش آموزان می باشد، بر اساس آيين‌نامه ‌اجرائی حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس و دستورالعمل اجرايی آيين‌نامه مذکور علاوه بر سازمان حمل و نقل، اداره آموزش و پرورش و مؤسسات و افراد دارای مجوز از سازمان حمل و نقل (خدمات رسان ) در امر حمل و نقل دانش آموزان نظارت و همکاري دارند. وی افزود: کارگروه موضوع ماده 18 آيين نامه اجرايی در سطح شهرستان عبارتند از نماينده آموزش و پرورش، نماينده سازمان حمل و نقل، نماينده انجمن اوليا و مربيان، نماينده مديران مدارس، نماينده راهور ناجا و نماينده فرمانداري که دبيرخانه آن بايد در اداره آموزش و پرورش مستقر باشد و وظايف متعددی بر عهده اين کارگروه هست. شيوه نامه و وظايف هر يک از اعضاء بر اساس آيين نامه توسط اين کارگروه تصويب و توسط فرمانداري جهت اجرا ابلاغ مي شود. فتاحی تصریح کرد: از جمله وظايف کارگروه تعيين نرخ خدمات مربوط به حمل و نقل دانش آموزان مدارس و ارسال به شوراي شهر جهت تصويب، تهيه و تصويب نمونه تيپ قراردادها و ارزشيابی و مديريت و کنترل قراردادها می باشد.
وی عنوان کرد: نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان برای سال جاری توسط شورای اسلامی شهر مصوب گرديده و به آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شده است و برای اطلاع عموم نيز در جرايد محلی درج گرديده است.
وی اظهار داشت:  مديران مدارس موظف هستند پس از دريافت نرخ خدمات تصويب شده، نسبت به انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقی و حقوقی که به تأييد سازمان حمل و نقل رسيده اند و مجوز برای آنها صادر شده در پنج نسخه اقدام کنند؛ البته اين قرارداد بايد به تأييد نماينده انجمن اولياء و مربيان نيز برسد و نسخ آن به ترتيب به انجمن اوليا و مربيان، مدير مدرسه، شرکت خدمات رسان، سازمان حمل و نقل و پليس راهور جهت اجرا، نظارت و کنترل ارسال گردد. 
مدير عامل سازمان حمل و نقل همگاني شهر بافق اعلام کرد: سازمان حمل و نقل با همکاری آموزش و پرورش تا آخر تيرماه هر سال بايد به تأمين نيازهای حمل و نقل دانش آموزان مدارس از خودروهاي دارای مجوز پيش بينی لازم بعمل آورد و در صورت درخواست آموزش و پرورش اضافه بر ظرفيت ها و امکانات سازمان، با فراخوان محلي و رعايت قوانين و مقررات نسبت به تأمين کسري خودروهاي مورد نياز اقدام کند. مؤسسات و افرادی که مايل به ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزان مي باشند به ترتيب بايد دارای پروانه فعاليت و گواهی صلاحيت رانندگي از سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری باشند و رانندگان صرفاً از طريق اين مؤسسات می تواند نسبت به ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزان اقدام کنند و در صورتی که خانواده ها با رانندگان فاقد صلاحيت قانونی قرارداد امضاء نمايند، در صورت بروز حادثه برای سرنشينان خودرو، آسيب ديده گان تحت پوشش بيمه شخص ثالث خودرو قرار نمی‌گيرند. 
وی اظهار داشت: رانندگان خودروهاي حمل و نقل دانش آموزان بايد واجد شرايط خاص، از جمله دارای حداقل 23 سال سن، دارا بودن گواهينامه معتبر، عدم ابتلا به بيماريهای مسري، نداشتن سوء پيشنه، نداشتن سوء شهرت و متأهل باشند. همچنين رانندگان موظفند همه ساله گواهی سلامت جسمانی و روانی خود را از مراجع صالح دريافت و ارايه نمايند. رانندگانی که تمايل دارند نسبت به انجام سرويس مدارس اقدام کنند در صورت دارا بودن شرايط لازم با معرفي آموزش و پرورش  و تائيد و اخذ مجوز از سازمان حمل و نقل مي توانند صرفاَ در امور حمل و نقل دانش آموزان مدارس فعاليت نمايند. رانندگان موظف هستند بر اساس ظرفيت خودرو نسبت به جابجايی دانش آموزان اقدام کنند و در صورت تخلف، از طرف سازمان حمل ونقل و پليس راهور با آنها برخورد می شود.
فتاحی در رابطه با خودروهاي حمل و نقل دانش‌آموزان افزود: اين خودروهای بايد با ظرفيت 4 نفر به بالا باشند. از برگ معاينه فني و بيمه شخص ثالث و سرنشين برخوردار باشند و همچنين مجهز به وسايل ايمنی از جمله کمربند، جعبه کمک‌های اوليه و کپسول اطفاء حريق و دارای علايم مميزه بر روی بدنه خودرو باشند .شهروندان توجه داشته باشند که اين آيين نامه شامل خودروهای متفرقه بکارگرفته شده نبوده و مسئوليت و عواقب استفاده از آنها متوجه شخص استفاده کننده هست و در صورت مشاهده با راننده متخلف برخورد قانونی می شود.
وی تأکید کرد: با توجه به اينکه بخشی از مراحل اين کار با همکاری انجمن اوليا و مربيان انجام می شود، از والدين تقاضا داريم از عقد قرارداد با افراد فاقد مجوز خودداری کنند و با مشارکت مؤثر در انجمن اولياء و مربيان و فعال نمودن انجمن جهت انجام وظايف خود در اين زمينه و با همکاری با آموزش و پرورش و مديران مدارس ، به همکاران ما در سازمان حمل و نقل مساعدت نمايند تا بتوانيم خدمات هرچه بهتر و درخور شأن دانش آموزان عزيز به آنها ارائه نماييم.