هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خانمها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به MS هستند

خانمها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به MS هستند



رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر، در این شماره گفتگویی با دکتر رحیم دل، استاد دانشگاه و متخصص مغز و اعصاب که یکی از متخصصین یزد می باشد انجام داده تا برای خوانندگان از بیماری ام اس و اسپاسم عضلانی که از جمله بیماری هایی سخت علاج یا ناعلاج هستند صحبت کند.
فق کویر:  لطفاً خودتان را معرفی کرده بفرمایید چه تخصصی دارید؟ چند سال است به درمان بیماری های مغز و اعصاب مشغول هستید و آیا در زمینه ی خاصی از مغز و اعصاب بیشتر کار می کنید؟
دکتر ابوالقاسم رحیم دل متخصص بیماری های مغز و اعصاب، حدود بیست سال است که در این زمینه فعالیت دارم دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هستم
فق کویر:  بصورت خلاصه پیرامون بیماری " MS " توضیحاتی بدهبد:
. علت بیماری MS کاملا مشخص نشده؛ اما عوامل متعددی از جمله ویروسی، میکروبی، موقعیت جغرافیایی، بیماری های خود ایمنی، عوامل محیطی و توارث را در ایجاد آن مؤثر دانسته اند. از علایم بیماری تاری دید یک طرفه، اختلال تعادل، اختلال تکلم،گزگز و بی حسی صورت و اندامها ضعف و کم قوتی اندامها بخصوص اندامهای تحتانی، ضعف در کنترل ادرار و مدفوع و افسردگی واختلال شناختی است
فق کویر: علل گرفتار شدن به MS آیا ارثی و ژنتیکی یا محیطی است؟ بیشتر چه گروه ها و در چه سنینی مبتلا به این بیماری می‌شوند؟
خانمها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا بهMS هستند که این میزان بیش از دو برابر است.گروه سنی 20تا40سال بالاترین آمار ابتلا را به خود اختصاص می دهند معمولاً سن ابتلا در مردان به طور متوسط5 سال بالاتر است؛ اما ممکن است سیر شدیدتری داشته باشند.
فق کویر: آیا MS درمان قطعی دارد؟ 
برای درمان این بیماری روشهای متعددی وجود دارد که شامل مرحله حملات بیماری، مرحله پیشگیری از حملات و درمان علامتی برخی از عوار ض آن است (مثل درمان اسپاسم، درد، اختلال اسفنگتری، افسردگی و اختلال شناختی)لازم به ذکر است نوعی ازMS وجود دارد که سیر آهسته پیشرونده دارد و فاقد حملات می باشد در این موارد درمان پیشگیرانه تأثیر کافی ندارد و اثرات بعضی داروها محدودیت دارد.
فق کویر: در مورد اسپاسم نیز توضیحاتی ارائه بدهید:
اسپاسم بدنبال ضعف اندامها اتفاق می افتد که علت آن تحریک بیش از حد نخاع می باشد و باعث انقباض شدید عضلات می گردد.
فق کویر:  با توجه به هزینه های گزاف درمان بیماری هایی نظیر MS  و اسپاسم نهادهای حمایتی چگونه به بیماران نیازمند می توانند کمک نمایند؟
انجمنMS مستقر در کلینیک بقایی پور بیمارستان شهید صدوقی برای خدمت به بیماران با سابقه چندین ساله به فعالیت خود ادامه می‌دهد. انجمن یک نهاد غیر دولتی است و خدمات خود را با کمک خیرین استان از جمله پزشکان متخصص مغز و اعصاب و بعضی از شرکتهای دارویی مرتبط باMS  را یه می دهد.
فق کویر: امکانات پزشکی استان یزد در زمینه مغز و اعصاب را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این امکانات جوابگوی بیماران استان هست؟
در استان یزد امکانات مناسب برای درمان بیماران موجود است.