هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

خام فروشی بلای جان صنعت فولاد

خام فروشی بلای جان صنعت فولاد



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر؛ صنعت، معدن و تجارت ایران با دارا بودن بیشترین سهم اقتصادی کشور، دارای تعامل گسترده ای با سایر بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه ایران است و می‌تواند یکی از موثرترین پیشران های اقتصادی کشور باشد. بنابراین آشنایی با وضع موجود، برنامه ها و سیاست های اداره صمت بافق، می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی  شهرستان دراختیار مخاطب قراردهد. در این شماره از هفته نامه گفتگویی با "رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق" داشته ایم که در آن به بررسی وظایف، اقدامات و عملکرد یک سال گذشته این اداره به عنوان مرجعی تعیین کننده در آینده فعالیت های صنعتی، اشتغال و تولید شهرستان پرداخته ایم که ماحصل آن در ادامه از نظر شما خواهد گذشت. همچون گذشته همراهمان باشید.
 
افق کویر:لطفا به معرفی کامل خود بپردازید و از سوابق کاریتان بگویید:
 ولی ا... رنجبر، متولد سال 1360 در بافق، دارای مدرک کارشناسی ارشد برق و دانشجوی سال آخر دکترای تخصصی برق، که از سال 1385 به عنوان کارشناس دفتر مطالعات در کارخانجات لکوموتیو و از سال 1387 مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علمی و کاربردی، از جمله سوابق اینجانب در طول سالهای خدمتم به مردمان این شهرستان است. 10 اردیبهشت ماه سال 95 به عنوان رییس اداره صمت شهرستان بافق فعالیت خود را آغاز نمودم.
 
افق کویر برای خوانندگان هفته نامه افق کویر،  وظایف و اختیارات اداره صمت  در شهرستان را بیان بفرمایید:
 نظارت و راهنمایی متقاضیان در خصوص اخذ مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری از صنایع هم افزایی و همگرایی در اجرا و نظارت بر  برنامه های مدیریت ریسک و مخاطرات( HSE) و همچنین ساماندهی فعالیت ها در بخش های مختلف واحد های صنعتی معدنی منطبق بر چشم انداز و خط و مشی ابلاغی در حوزه تحت تصدی، اجرا و نظارت بر شیوه های پیاده سازی الزامات ایمنی در صنایع و معادن، شناسایی و به روز رسانی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه شهرستان، رصد کنترل و مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه و بالابردن هزینه ریسک قاچاق کالا، جلوگیری از بروز اجحاف در حق مصرف کنندگان، الزام کلیه فعالیت اقتصادی بخش عرضه به رعایت و اجرای قوانین و مقررات نظام صنفی ، نرخ گذاری کالا و خدمات صنفی تصویب در کمسیون نظارت شهرستان و ابلاغ به واحدهای صنفی، پیگیری جهت اختصاص، تسهیلات ریالی به واحد های تولیدی در بستر سامانه بهین یاب، نظارت بر عملکرد اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی از حیث رعایت قوانین نظام صنفی، برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی هر ۴ سال یکبار که آخرین بار سال ۹۵ انجام شده است. همچنین نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی اینترنتی و انطباق نحوه فعالیت ها ا نها با قوانین،تشکیل و برگزاری انتخابات انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در راستای استیفای حقوق مصرف کنندگان، شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و اصلاح و نوین سازی شبکه‌های توزیع و حذف واسطه های غیر ضرور، برگزاری گشت مشترک بازرسی در راستای تنظیم بازار و صیانت از حقوق مصرف کنندگان با رویکرد پیشگیرانه، مراقبت و پایش مستمر بازار و توجه ویژه به موضوع تامین و توزیع بهنگام کالاهای اساسی و پرتقاضا با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب و مصوب نظارت بر عملکرد واحدهای توزیعی برخورد با تخلفات با هماهنگی و هم افزایی با اتاق اصناف متناسب با مسئولیت های محوله قانونی، برنامه ریزی برای جلب مشارکت سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط از وظایف و اختیارات اداره صمت است.
 
افق کویر مهمترین اتفاق در حوزه صمت شهرستان بافق درسال گذشته چه بوده است؟
مهمترین اتفاق ، ایجاد کارخانه و بهره برداری از تصفیه روغن کارکرده در پهنه آلایندگی ذوب و روی، ایجاد و تکمیل کارخانه تولیدروی در جنب معدن تاجکوه و پیشرفت مناسب طرح  گندله سازی سه چاهون و شرکت صنعتی معدنی فولاد بافق در بخش احیا بوده است.
 
افق کویر چند معدن فعال در شهرستان وجود دارد و نظارت شما بر عملکرد این معادن چگونه است؟
 ۲۰ معدن در شهرستان وجود دارد.که بخش عمده محصولات معادن سنگ آهن، فسفات اسفوردی، سرب و روی، سنگ های تزیینی، خاک صنعتی و فلدسپات با اشتغالی بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو در حال فعالیت هستند. این ظرفیت بزرگ زمانی موجبات رشد اقتصادی شهرستان را فراهم خواهد آورد که با ایجاد صنایع فولادی از خام فروشی این مواد جلوگیری و محصولات به ارزش افزوده بالا تبدیل شود. خام فروشی بلای جان صنعت فولاد و مانعی بزرگ سر راه جهش تولید است.
 
افق کویر چند شهرک صنعتی در شهرستان  می باشد؟
تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در شهرستان حدود ۳۰ واحد، با اشتغالی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر نیرو وجود دارد.
 
افق کویر از وضعیت اصناف و اتحادیه های تحت پوشش شهرستان بگویید:
 در شهرستان ۲۰۲۸ واحد صنفی در قالب ۱۲ اتحادیه تحت پوشش اتاق اصناف این شهرستان می باشد. كه اعضاي هيأت مديره اتحاديه ها به صورت دوره اي با برگزاري انتخابات اتحاديه ها تعيين مي گردند و  امورات مرتبط با واحدهاي صنفي در قالب اتحاديه هاي صنفي ساماندهي و هدايت مي گردد. همچنين واحد بازرسي و نظارت اتاق اصناف، بازرسي از واحدهاي صنفي شهرستان را در دستور كار خود دارد.
 
افق کویر در اواخر سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت ها، شاهد برخی تخلفات بودیم. تا چه میزان توانستید در این زمینه عملکرد صنف ها را مورد کنترل قرار دهید؟
 ۳۱۲ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش ۲۳۸۶۰۰۰۰۰۰ ریال و ۱۷ فقره پرونده قاچاق به ارزش ۱۶۳۸۰۳۵۰۰ ریال توسط واحد بازرسی اتاق اصناف و اداره صمت  تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است
 
افق کویر نظارت بر بازار به چه نحو صورت می گیرد؟
نظارت های ما در شهرستان به دو صورت محسوس و نامحسوس صورت می پذیرد. همچنین شهروندان گرامی می توانند با تماس با شماره ۱۲۴ تخلفات واحدهای صنفی را اطلاع دهند.
 
افق کویر  در سال گذشته، چه میزان کالای اساسی در سطح شهرستان توزیع شده است؟
میزان ۴۸۷ تن شکر  ۵ گوشت گرم گوسفندی ۲۸ تن گوشت منجمد گوساله ۶۰ تن مرغ و ۶۲ تن برنج و ۶۰ تن میوه از اقلام تنظیم بازار توزیعی در سال ۹۸ صورت گرفته است.
 
فق کویر برای بهبود شرایط کسب و کار چه اقداماتی را انجام می دهید و یا در برنامه دارید؟
 تنها راه پیشرفت اقتصادی و صنعتی شهرستان تعامل خوبی است که در حال حاضر در شهرستان بین مسئولین و مدیران معادن و صنایع شکل گرفته و ان شاا... ادامه خواهد داشت پیگیری های موثر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این حوزه قابل تقدیر است.
 
افق کویر مهمترین برنامه های در دست اقدام شما در سال 99، چه می باشد؟
ایجاد شهرک صنعتی غیر دولتی در شهرستان و رفع مشکل زیرساخت برق شهرک صنعتی بافق و همچنین ایجاد شرایط برای احداث و بهره برداری از صنایع کوچک و زود بازده از اهم اقدامات کوتاه مدتی است که تا پایان سال برنامه ریزی شده است