هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حیات وحش بافق: مرغ ا… یا عقاب طلایی

حیات وحش بافق: مرغ ا… یا عقاب طلایی



عقاب طلایی بعضاً به عنوان بهترین پرنده در میان سایر عقابها و دیگر پرندگان شکاری شناخته شده‌است.این پرنده در زبان محلی به مرغ ا… معروف است.
این پرنده نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه‌ای تیره است و از دور به سیاهی می‌زند.
طول بال‌های این عقاب بیش از ۲ متر است و می‌تواند تا وزن ۷ کیلوگرم را از زمین بلند کند. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می‌شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفت‌ها برقرار می‌ماند. . عقاب‌های طلایی به دلیل داشتن بال‌های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه‌های هوا سر می‌خورند.
این جانور در امتداد دو رشته کوه‌ البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد. ماده این پرنده از نر بزرگ‌تر است و جز این تفاوتی ندارند. مناطق صخره‌ای، چشم‌اندازهای فراخ را به زمین‌های هموار و مناطق جنگلی ترجیح می‌دهد
این جانور برای شکار استراتژی‌های گوناگونی دارد. هرکدام قلمرویی به وسعت ۹۰ کیلومتر دارند سرعت متوسط عقاب طلایی ۵۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است که می‌تواند در زمان شیرجه آن را به ۳۲۰ برساند.
این حیوان به طور متوسط روزانه ۳۰۰ گرم گوشت می‌خورد و به طور عمده از پستانداران تغذیه می‌کند و پرندگان انتخاب دوم آن است.
این پرنده معمولاً چند لانه دارند که به طور چرخشی از آن استفاده می‌کنند ومعمولا ۲ تخم می‌گذارند و تا ۴۵ روز روی آنها می‌خوابند.. گاهی نرها جای ماده‌ها روی تخم‌ها می‌خوابند و ماده‌ها شکار می‌کنند.
عمر متوسط این عقاب‌ها در طبیعت ۳۰ سال است اما در اسارت تا ۳۶ سال هم عمر می‌کند زیرا در طبیعت با خطرهای گوناگونی مواجه هستند.

سید جلال موسوی
رییس اداره محیط زیست بافق