هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حمل بارخارج از ضوابط جاده ای در بافق

حمل بارخارج از ضوابط جاده ای در بافق



به گزارش هفته نامه افق کویر، در شهرستان بافق با توجه به معدنی بودن و لزوم حمل بار به مناطق دیگر باربری های متعددی جهت ارائه خدمات تأسیس شده اند. این باربری ها با صدور بارنامه، مجوز حمل کالا را صادر می کنند. طبق تعریف بارنامه سندی است که توسط حمل کننده یا نماینده او امضا می شود و بیانگر این است که کالاهایی که نوع، کمیت و شرایط آن ذکر شده است، برای حمل دریافت شده اند، بارنامه رسید کالا می باشد و بیانگر شرایط و مفادی است که تحت آن کالا حمل می شود. بارنامه نشان دهنده این است که کالا یا بار برای حمل به مقصد تعیین شده به حمل کننده تحویل داده شده است و ضوابطی که حمل و نقل طبق آن انجام می شودرا با جزئیات و یا با اشاره به مرجع آن نام می برد.
با توجه به مطالب بیان شده هر کالا یا باری که از شهرستان خارج می شود باید بارنامه شود، ولی طبق شواهد و قراین مستند برخی از شرکتها از قانون تبعیت نکرده و بدون اخذ بارنامه اقدام به حمل و نقل کالای مورد نظر می‌کنند. 
علی اصغر رنجبر، رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی عدالت ترابر بافق که متعلق به همه شرکت های حمل و نقل فعال بافق می باشد در این باره گفت: طبق آیین نامه و مقررات هیچ شرکتی حق بارگیری از بافق و صدور بارنامه را ندارد به جز شرکتهای مستقر در بافق.
وی افزود: اخیراً 240 هزار تن بار از معدن چاه گز در انبار ثامن تخلیه شده  که حمل این خاکها بدون بارنامه و با گواهی نامه هایی که 5 سال از اعتبار آن گذشته انجام شده و تا به امروز حدود 100 هزار تن آن به زرند حمل شده و هیچکس مانع آن نگردیده است. 
رنجبر تصریح کرد: زمانیکه بار بدون بارنامه حمل شود هیچگونه درآمدی اعم از ارزش افزوده، عوارض، کمیسیون باربری و 3 درصد سهم پایانه های حمل و نقل کشور را ندارد.
وی اظهار داشت: جاده نوق- بافق هنوز خط کشی نشده و پل های آن از همین حالا به دلیل تردد کامیونها و حمل باربا تناژ بالا در حال تخریب است. 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل آسایش بهار بافق گفت: سنگ آهن از بافق برای بندرعباس بدون بارنامه در این جاده شلوغ که هر روز تأکید می شود تردد کامیونها کمتر باشد بارگیری صورت می گیرد و در دوراهی بافق تخلیه می شود، حتی خاک کاشی بدون بارنامه و با تناژ بالا در ابتدای جاده طبس تخلیه می شود. همه این موارد به مسئولان ذی ربط اطلاع داده شده ، ولی هیچ کدام اقدامی انجام نداده اند و برخورد قانونی صورت نگرفته است.  وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه کلیه کامیونهای فوق با تناژ بسیار بالا در این جاده در حرکت هستند تاکنون هیچگونه جلوگیری و اعمال قانون صورت نگرفته است که احتمالاً حمل این بارها بصورت هوایی انجام گرفته که در جاده مشاهده نگرفته است . 
همانطور که در تصویر قبض باسکول مشاهده می شود وزن ناخالص 48/490کیلوگرم می باشد که ماکسیمم حمل بار در کشور 44 تن‌می باشد.