هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حمله قلبی در یک فرد سیگاری 70 درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است

حمله قلبی در یک فرد سیگاری 70 درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است



اکرم عباسی| به مناسبت روز جهانی قلب هفته نامه افق کویر گفتگویی با فاطمه برزگری متخصص قلب و عروق در بیمارستان ولیعصر(عج) بافق انجام داده است.
افق کویرچرا این روز به عنوان روز سلامت قلب نامگذاری شده است؟
در سال های اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. بیماریهای قلب و عروقی یکی از شایعترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می رود، نزدیک به چهل درصد علت فوت جوانان در ایران، بیماریهای قلبی شناخته شده است.
آخرین یکشنبه سپتامبر هر سال توسط بنیاد جهانی قلب با عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است. هدف از بزرگداشت این روز، اطلاع رسانی در مورد بیماری های قلبی و عروقی که عمده ترین علت مرگ در دنیا به شمار می رود، ارتقاء و ترویج اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر بیماریهای قلبی و عروقی است. 
افق کویر لطفاً درباره قلب و بیماری هایی که آن را تهدید می کند توضیحاتی ارائه دهید؟
واژه بیماری قلبی معمولاً برای اشاره به حمله قلبی استفاده می شود با این حال بیماری قلبی شامل انواع بیماریهای عروق کرونر، بیماریهای مادرزادی قلبی، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی های قلبی، انواع کاردیومیو پاتی ها، بیماریهای دریچه ای قلب،(نارسایی و تنگی دریچه می باشد).
افق کویر چه عواملی به غیر از وراثت باعث بروز بیماری های قلبی می شود؟ و چه قشری از جامعه در معرض بیماری های قلبی هستند؟!
عواملی که انسان را مستعد بیماریهای قلبی و عروقی می کند؛ شامل افزایش سن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی در نزدیکان فرد، چربی سوزی و فشار خون بالا، دیابت، وزن زیاد، کم تحرکی، مصرف سیگار و رژیم غذایی ناسالم( مصرف زیاد غذا، غذای پرنمک، عدم استفاده از میوه و سبزیجات و مصرف چربی ها) می باشد. پس همان طور که ملاحظه می فرمایید اکثر عوامل ابتلا به بیماری قلبی، خوشبختانه قابل پیشگیری هستند و فقط لازم است هر فردی تغییرات مفیدی در زندگی خود ایجاد نماید.
افق کویر برای پیشگیری از این بیماری چه اقداماتی باید انجام داد؟
توجه به این نکته حائز اهمیت است که بیماری قلبی به میزان زیادی کارایی افراد را پایین می آورد و به میزان قابل توجه ای باعث کوتاه شدن عمر می شود. بهتر است پیش از آن که فرد دچار بیماری قلبی شود از آن پیشگیری کند. توصیه هایی که کمک می‌کند تا قلب را از خطر محفوظ نگاه داردعبارتند از:
1- ورزش کنید، فعالیتهای هوازی بهترین ورزش برای قلب هست. مانند پیاده روی تند، دویدن نرم، شنا، دوچرخه سواری، 
2-سیگار نکشید: احتمال بروز یک حمله قلبی در یک فرد سیگاری 70 درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است! اگر سیگار می‌کشید در کنار آن هم به سلامت قلب و بدن خود اهمیت بدهید و بدانید که این دو در تضادی عظیم هستند.
3- توصیه به مواظبت یا "چک آپ" منظم باعث می شود قبل از بروز حادثه، فرد بتواند از خود محافظت کند. 
4- همچنین سفارش به رعایت رژیم غذایی سالم که شامل مصرف میوه و سبزیجات و غذای کم نمک، مصرف ماهی همچنین خواب کافی در شبانه روز می شود.
افق کویردرباره آخرین پیشرفتهای پزشکی پیرامون بیماری های قلبی توضیحاتی ارائه دهید و کشور ما در چه وضعیتی قرار دارد؟
 علم پزشکی هر ساله پیشرفت های قابل ملاحظه ای می کند که در درمان بسیاری از بیماریها مؤثر است، هر چند شاید، نتایج این یافته ها به سرعت دیده نشود؛ اما در طولانی مدت می تواند کمک بسیاری در درمان بیماری یا پیشگیری از آن ها کند. در مورد قلب نیز پیشرفت های زیادی در زمینه درمان بیماری از جمله انواع روشهای  استنت گذاری (فنر گذاشتن) عروق کرونر و انواع درمان های دارویی جدید در دهه های اخیر شده است که کشور ما نیز خوشبختانه در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.
افق کویر استان یزد درخصوص درمان بیماری های قلبی از چه جایگاهی برخوردار است؟
استان یزد در زمینه ارائه خدمات پزشکی جایگاه ویژه ای در کشور دارد و از قطب های مهم درمان بیماری های قلبی در کشور می باشد.