هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حمام کاکامیر بافق محلی برای نگهداری احشام

حمام کاکامیر بافق محلی برای نگهداری احشام


حمام کاکامیر بافق محلی برای نگهداری احشام

بسیاری از شهرهای اروپایی محبوبیت خود را مدیون ساختمان ها و بناهای قدیمی و فرهنگی به عنوان جاذبه های گردشگری هستند.  این در حالی است که کشور ما با توجه به اینکه اماکن تاریخی زیادی در آن وجود دارد اما به این اماکن رسیدگی چندانی نمی‌شود. این موضوع در مورد شهر ما بافق نیز کم و بیش صدق می کند. 
«حمام کاکامیر» یکی از آثار باستانی با ارزش شهرستان بافق واقع در خیابان شیخ محمد تقی بافقی، کوچه شهید متولی می باشد که حدود 60 درصد این بنا  با هزینه ای بالغ بر 15 میلیون تومان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و باز سازی شده است؛ اما امروز متأسفانه این بنا به عنوان محلی برای نگهداری احشام استفاده می شود. 
خبرنگار هفته نامه افق کویر، برای پیگیری موضوع گفتگویی با «عباسی» رییس میراث فرهنگی شهرستان بافق انجام داده است که وی در پاسخ به این پرسش که "چرا یک بنای تاریخی به ثبت رسیده الآن محل نگهداری احشام شده است" گفت: وظیفه ما در مورد بناهای تاریخی مرمت و حفظ آثار تاریخی است؛ اما باید دقت داشت که مالک اصلی این بنا اداره اوقاف می باشد و اداره اوقاف برای حل این مسئله باید اقدام کند و ما هیچ مسئولیتی در رابطه با این مسئله نداریم. 
در ادامه برای پیگیری این مسئله گفتگویی با رییس اداره اوقاف شهرستان بافق صورت گرفت.
«حجت‌الاسلام فلاح» در پاسخ به این پرسش خبرنگار هفته نامه افق کویر که آیا هیچ اقدامی برای تخلیه این حمام از احشام صورت گرفته است؟ گفت: این حمام در اختیار فردی است که ادعا دارد این حمام نسل در نسل در اختیار آنها بوده است. اداره اوقاف چند سال پیش شکایتی در این باره به دادگاه داده که هنوز حکمی در این باره صادر نشده است تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که" آیا اداره اوقاف نمی‌تواند محل دیگری را دراختیار این فرد قرار دهد؟ گفت: هر موقوفه می‌تواند از محل درآمد خودش خرج کند و چون این موقوفه چند سالی راکد بوده، درآمدی نداشته است که بتوان این کار را انجام داد. وی افزود: قصد اوقاف این است که بعد از گرفتن این مکان، آن را به بخش خصوصی جهت احداث موزه واگذار کند.
محبوبه رنجبربافقی