هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حق و حقوق منابع طبیعی تاکنون از سوی برخی معادن پرداخت نشده است

حق و حقوق منابع طبیعی تاکنون از سوی برخی معادن پرداخت نشده است



اکرم عباسی| کمال کریمی،ریيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق  در گفتگو با هفته نامه افق کویر:
افق کویر: در مورد برداشت غیر مجاز ریگها از مناطق صادق آباد و باقرآباد توضیحاتی دهید؟
هیچگونه برداشتی از منطقه گردشگری صادق آباد صورت نمی گیرد. یک مورد برداشت تراکتور از ریگها را داشتیم و اخطار لازم داده شده که از اهالی خود منطقه بودند. برداشت عمده اصلاً نداشتیم. حداقل هفته ای یکبار از منطقه بازرسی می شود.تنها جایی که برای برداشت ماسه بادی مجوز داده شده 15 کیلومتر بعد از ریگهای صادق آباد است و ربطی به محدوده تپه های صادق آباد ندارد.
افق کویر: چه مدت طول می کشد تا ریگهایی که برداشت می شود جایگزین شود؟
 منطقه صادق آباد محل رسوب ماسه بادی است و به عواملی مثل باد، محل برداشت ماسه بادی که در بافق محل گودگوار و قبل از رودخانه شور است بستگی دارد.
افق کویر : وضعیت پارک بیشه در چه مرحله ای است؟
ان شاا... در سال جاری 5 هکتار کشت خواهیم داشت که قبل از اسفند کشت انجام می شود، چون کشت بافق جلوتر از شهرستانهای دیگر است نهال ها تهیه و در منطقه استقرار پیدا کرده است، بستر کشت آماده است، مخرن آب، آبگیری شده دو طرف "رمپ" میدان گذاری انجام شده، برای روشنایی پارک 3عدد برج نور  نصب شده است، در عین حال در مسیر تیرهای برق، قرار بر این شده چراغ زده شود، مجموعه سرویس بهداشتی و چند آلاچیق تا اسفند ماه آماده می شود، جاده اصلی آن تکمیل شده و رستوران، ساختمان نگهبانی، موزه طبیعت و موزه سنگ آهن برای مرحله های بعدی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر کانال های زه کشی در سطح پارک  در حال انجام است تا بارندگی به پارک صدمه نزد.
افق کویر: در مدت خدمت تان بیشتر با چه پرونده هایی روبرو شدید؟
از سال 93 بحث دام های غیر مجاز در منطقه گزستان و لرد شیطور داشتیم که به شدت با آن برخورد جدی شده، 6 الی 7 پرونده به دادگستری ارجاع داده شد، چندین مورد زمین خواری در بافق بوده که با آن برخورد شده، اطراف روستاها  چند مورد زمینخواری بوده که 2 مورد بدون شکایت توسط خود افراد تخریب انجام شده و عرصه را به حالت قبل برگرداندند، یک مورد به دادگاه کشیده شد و رأی به نفع منابع طبیعی صادر شد و تخریب باید انجام شود، مورد دیگر تصرفات چاه های کشاورزی بوده که چون تعداد این تصرفات زیاد است و اداره با کمبود نیرو مواجه است همچنین حوزه بافق وسیع است چاه ها به نوبت در اولویت منابع طبیعی است و بحث تصرفات آن را انجام می دهد.
افق کویر: در حوزه فعالیتتان چه درخواستی از مردم دارید؟
مردم بافق مردم فهمیده، با انصاف و خوبی هستند. تعداد انگشت شماری هستند که تخلفات ناچیزی دارند و کم کم در حال گرفتن مجوز های لازم هستند. از تعدادی انگشت شمار جوانها برای مورد کندن درختان تاغ گله دارم. برای کندن این درختان مجوز به هیچکس داده نمی شود، ممنوع است و علاوه بر جبران خسارت، حبس دارد. 
افق کویر :چرا به جای درختان غیرمثمر از درختان مثمر استفاده نمی کنید؟
سیاست سازمان جنگلها این است که از درختان غیر مثمر استفاده شود؛ به عنوان مثال بحث نگه داری درختان تاغ با پسته فرق می کند درخت تاغ در طول عمر خود فقط 15 نوبت نیاز به آبیاری دارد و بسیار درخت مقاوم در برابر خشکی است و با توجه به کم آبی که در شهرستان است باید از درختان کم آبخواه استفاده شود. پس از5 الی 6 سال منطقه ای که تاغ کاری شده آزاد می شود برای شتر دارها از این درخت برای تغذیه شترشان استفاده می کنند. 
افق کویر :واگذاری و ثبت معادن و گرفتن مجوز در شهرستان چه مقدار است؟
الحمدا... تعداد واگذاری معادن تقریباً به صفر رسیده است و ثبت معادن و واگذاری آن برعهده اداره صنعت ،معدن و تجارت است. اداره صنعت معدن در نامه ای به ما اطلاع می دهد که در فلان نقطه یک معدن به ثبت می خواهد برسد، آن موقع اداره منابع طبیعی مانع یا بلامانع بودن آن را اعلام می کند؛ البته با توجه به شرایط سختی که برای معدن در نظر گرفته شده، گرفتن مجوز بسیار سخت شده است. معادن که مجوز بهره برداری آنها تمام می شود باید دوباره برای گرفتن مجوز اقدام کنند. 
افق کویر: در واگذاری معادن که از قبل انجام شده با تخریبهای چشمگیر منابع طبیعی رو برو هستیم در این رابطه توضیحاتی بدهید؟
قانون معادن در چند مرحله تغییر کرده، معادنی مثل سه چاهون، کوشک و سنگ زاگرس در بیشه در، معادنی هستند که تخریبهای زیادی را داشته است و در حال برخورد با آن هستیم. پروانه بهره برداری معدن کوشک تا 2سال دیگر به اتمام می رسد، باید دوباره مجوز های لازم را بگیرد و اخطارهای لازم داده شد.حق و حقوق منابع طبیعی تا الآن از سوی معدن پرداخت نشده است، چون واگذاری آن قبل از این قوانین بوده است . معدن سنگ زاگرس اخطار لازم به آن داده شده و فعلاً تعطیل است. پروانه بهره برداری آنها تمام شده و برای شروع کار باید برای گرفتن مجوز های لازم اقدام کنند. همچنین معدن سه چاهون اخطار لازم داده شده و پیگیر هستیم.