هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حرف دل مردم را گفتن ، همدلی می آورد

حرف دل مردم را گفتن ، همدلی می آورد



الهام نصیرزاده| هفته نامه افق کویر، در این شماره به سراغ یکی از جوانان بافقی که در زمینه فیلم سازی فعالیت دارد رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
افق کویر:لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید:
حمیدرضا مرعشی اهل شهرستان بافق دارای مدرک کارگردانی و مدیر شرکت سینمایی تازه تأسیس شده پژواک شهرستان بافق
افق کویر:به نظر شما یک فیلم چگونه شکل می‌گیرد؟ 
به نظر من یک فیلم از دیدن یک حادثه یا خواندن یه داستان یا رمان و یا هر چیز دیگری را که آدم را شگفت زده می کند و برای اینکه بخواهد دیگران هم این حادثه و یا داستان را دیده باشند کارگردان به فکر خلق یک فیلم می افتد.
افق کویر: آیا شماهم مانند یک رمان‎نویسِ خوب که از ابتدای نوشتن داستانش را می‌داند چه سرنوشتی در انتطار شخصیت‌هایش است، هستید؟
فیلمنامه با رمان فرق می کند و ما می توانیم با همان محوریت و موضوع رمان خوانده شده پیش برویم، ولی می توان در انتها فیلم را باز بگذاریم و هر کسی برداشت خودش را داشته باشد، ولی در اکثر مواقع فیلمنامه خود از ابتدا درگیر شخصیت ها می باشد.
افق کویر: چطور به سراغ یک سوژه می‌روید و آن را برای کار انتخاب می‌کنید؟
فقط کافی هست به یک اتفاق و یا حادثه ای که در زندگی روزمره حالا اعم از غم و شادی که به فکر فرد می رسد برای به نمایش درآوردن نوشته شود و آن را برای افراد ساخت.
افق کویر: در جریان تحقیق بر روی یک موضوع چه فرآیندی را پشت سر می‌گذارید؟ 
کار تحقیق در مستند سازی صورت می گیرد، بیشتر این کار را به پژوهشگر مستند می سپاریم تا با مطالعه خود به ما در ساخت این مستند با استناد کامل کمک کنند.
افق کویر: مرعشی چطور به خودش سفارش می‌دهد؟ مثلاً یک روز در خیابان یک بچه بزهکار را می‌بیند و به این فکر می‌افتد که مستندی درباره کودکان بزهکار بسازد؟
لازم به ذکر است در بیشتر مواقع برای طرح داستان نیاز به دیدن اینطور افراد هست نه فقط نگاه کردن آن ها، اینگونه افراد سوژه های بسیار مناسبی برای ساخت فیلم و مستند هستند. من به شخصه نگاه متفاوتی به اینگونه افراد دارم و ساده از کنار بزهکار بودن یا نبودن آنها نمی گذرم.
افق کویر: چطور توجه شما به یک موضوع جلب می‌شود که به سراغش می‌روید؟
فکر در مورد فیلمنامه و سوژه ای برای فیلمنامه، دید انسان را نسبت به همه چیز باز می کند، حتی مثلاً دیدن سنگ درشت های رودخانه که هوای سنگ ریزه های رودخانه را دارند یا امثال این چیزها که دید هنری افراد را بیشتر می کند.
افق کویر:خودتان را مصلح اجتماعی می‌دانید؟
تا خودم به طور کامل از هر لحاظ که غیر ممکن هم هست اصلاح نشده باشم نمی توانم این نوید را بدهم که در آینده می توانم یک مصلح اجتماعی باشم و تا اینجای کار با ساخته های خود سعی بر این کار داشته ام.
افق کویر: شما برای چه کسی فیلم می‌سازید؟آیا برای مردمی که خودشان به طور عینی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند
اگر مسائل در جامعه و برای مردم بازگو شود، تأثیرش بعداً در قسمت‌های اجرایی و روی دولتمردان ایجاد می‌شود؟
برای مردم،بله! برای این مردم که فقط خود را در سختی می بینند در وهله ی اول وقتی داستان مشکلات را می سازیم سعی بر تغییر روند اجرایی دولتمردان داریم و در مراحل بعد اینکه همه بدانند که شادتر و غمگین تر از آنها هم در جامعه وجود دارد و همیشه همینطور بوده، هست و خواهد بود.
افق کویر: چطور همدلی مخاطب را جلب می‌کنید؟
وقتی در یک فیلم از دیالوگ هایی که اغلب دلنوشته های بسیاری از مخاطبین خود می دانم استفاده می کنم همدلی آنها را به خود جذب می کنم ...حرف دل مردم را زدن ، همدلی می آورد.
افق کویر: معمولا مستند یا فیلم‌کوتاه اجتماعی درباره انسان و مشکلات انسانی است. چطور به کسانی که موضوع و شخصیت فیلم شما هستند نزدیک می‌شوید؟
مستندات اجتماعی درباره مشکلات در برگیرنده خیلی از افراد جامعه هستند و پیدا کردن سوژه برای صحبت کردن و تصویربراری کار سختی نیست.
افق کویر:جایگاه اخلاق درحوزه کاری شما کجاست؟
اخلاق و منش رفتاری در سینما و فیلمسازی حرف اول را می زند و وقتی ما بتوانیم یک تیم با اخلاق و صمیمی را راهی ثبت و ضبط یک مستند بکنیم مستند ساخته شده لذت تماشای زیادی دارد.
افق کویر: مستند‌ها می‌توانند دنیای ما را به جای بهتری تبدیل کنند؟
صدالبته، مستندسازان برای بهتر شدن جامعه از خود مایه می گذارند و بنده به عنوان شخص کوچکی در خانواده بزرگ سینما به تمام فیلمسازان این مرز و بوم که برای بهتر شدن جامعه خود تلاش می کنند خسته نباشد می گویم؛ چرا که در جامعه حال نوشتن و خواندن از سخت ترین کارها محسوب می شود.