هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جوانان پرورش خرما را در بافق احیا نمایند

جوانان پرورش خرما را در بافق احیا نمایند



خرما یكی از مقدس ترین و قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده بـــرای انسان است پیدایش درختان خرما در جهان از دوران دوم زمین شناسی آغاز شده این گیاه از نواحی جنوب غربی آسیا و بین النهرین منشاء گرفته و كشت آن در مناطق گرمســـیر جهان رونق دارد ساختار مقاوم فیزیولوژیكـی این گیاه در برابر شوری، گرما و خشكـــــی محیط باعث سازگاری آن با مناطق یاد شده می گردد. با توجه به اینکه شهرستان بافق نیز از نظر آب و هوایی شرایط پرورش این درخت مقدس را دارا می باشد کشاورزان این منطقه به کشت این درخت روی آورده اند در ادامه گفتگوی خبرنگار هفته نامه افق کویر را با یکی از کشاورزان نمونه این عرصه را می خوانید. 
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید. 
حسین فرجیانی کشاورز نمونه هستم، قبلاً کارمند بانک بودم و در حال حاضر به پرورش خرما روی آوردم.
افق کویر: در خصوص فعالیتی که انجام می دهید توضیحاتی ارائه دهید.
درخت اصلاح شده را ده سال قبل از برازجان و کهنوج از نوع کبکاب خشت آوردیم. در مورد خرماهای سنتی فقط نسل خوب آن را پرورش می‌دهیم. سطح زیر کشت اصلاح شده 7 هکتار می باشد. بیشتر کشاورزان به پسته روی می آورند، چراکه خرما برداشت آن هزینه بر است. خرما مضافتی، کبکاب، شاهانی و ...انواع خرماهایی است که پرورش می دهیم. خرماهای سنتی از نظر اقتصادی به صرفه نیست و نامرغوب می باشد که قابل اصلاح هم نیست. 
افق کویر: برای پرورش درخت خرما به چه نکاتی باید توجه داشت؟
برخی خرماهای بومی و محلی را می توان از طریق پاجوش نسل آنان را زیاد کرد. خرما محصولی است که آب زیاد می خواهد و هفت روز یکبار آب رسانی باید به آن صورت بگیرد. سمپاشی از اول خرداد تا اول شهریور ماه است خوشه های اضافی وقتی بریده می‌شود که خشک باشد. فاصله بین درختان باید 7 در 6 متر باشد. درخت به کود حیوانی نیاز دارد. با این روش از هر درخت می توان حدوداً 40 کیلوگرم خرما برداشت کرد که 400 هزارتومان درآمد آن می شود.
افق کویر: چه توصیه ای به جوانان دارید؟
 به جوانان سفارش می کنم در صورتی که برایشان امکان دارد و در خانواده ای هستند که زمین کشاورزی و آب کافی دارند از آنجایی که بهترین محصول بافق خرما می باشد پرورش این محصول را احیا نمایند. محصولات ما در یزد، تهران و مشهد به فروش می رسد. از مسئولین می خواهم در خرما کاری بافق به کشاورزان کمک کنند.
افق کویر: حرف پایانی:
 باید از شما تشکر کرد که که بعد از سالیان سال یادی از کشاورزان خرما کار کردید.