هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جشن نخستین محموله فروش کنسانتره آهن مجتمع فسفات اسفوردی رقم خورد

جشن نخستین محموله فروش کنسانتره آهن مجتمع فسفات اسفوردی رقم خورد


مهندس محمد جواد فتوحی، مدیرعامل فسفات اسفوردی:


به گزارش خبرنگار هته نامه افق کویر؛ فسفات اسفوردی بافق نخستین تولید‌کننده محصول فسفات در کشور است. تا سال گذشته تنها تولید‌کننده بود. با تولید فسفات توسط معدن چادرملو دیگر تنها تولید‌کننده نیست؛ ولی برای چادرملو، فسفات محصول دوم آن هست؛ مانند فسفات که آهن محصول دوم آن می باشد.
مجموعه فسفات در اواخر سال 1377 به بهره‌برداری رسید. ذخیره معدن 5/16 میلیون تن آهن آپاتیت (نوعی کانسار و سنگ معدن که از آن فسفات تولید می شود) از 5/16 تن با عیار متوسط 9/13 درصد p2o5 و 28 درصد Fe آهن می باشد. روزانه 1000 تن از این سنگ‌ معدن برای تهیه محصول آهن با عیار 61% و فسفات 5/36 مثبت منفی یک درصد به کارخانه حمل می‌شود. پس از طی مراحل سنگ‌شکنی و خردایش با دانه‌بندی مورد نظر وارد کارخانه فرآوری می‌شود.
از اوایل راه‌اندازی کارخانه آسفوردی به دلیل نواقص فنی خط تولید آهن از رده خارج و حداکثر بازیابی فسفات 40% بود. در سال 90 مدیریت و کارکنان مجتمع دو برنامه‌ی مهم را در اولویت کار خود دادند؛ یعنی افزایش بازیابی تولید فسفات از 40% به 68% و راه‌اندازی خط تولید کنسانتره آهن؛  از ابتدای سال 90کار راه‌اندازی 7 خط تولید کنستانتره آهن شروع شد. شایان ذکر است تا پایان سال 90 کار مطالعات و تحقیقات آن تکمیل شد. از ابتدای سال 91 وارد مرحله صنعتی گردید و پس از یک سال سعی و تلاش کلیه عوامل در مجموعه فسفات اسفوردی به صورت کاملاً بومی، آماده بهره‌برداری شد. (در سال 86 مناقصه ایی جهت راه‌اندازی خط آهن یاد شده با حضور یک شرکت داخلی و مشارکت مشاور خارجی با هزینه‌ای بالغ بر 6/2میلیارد تومان انجام پذیرد، اما به مرحله عمل نرسید، چون مشکلاتی در آن زمان وجود داشت.
مهندس محمد جواد فتوحی، مدیرعامل فسفات اسفوردی ادامه داد: همین طرح در سال 1391 با دستان پرتوان کارکنان این شرکت و با الگوبرداری از بومی‌سازی صنعت و معدن با هزینه 5 میلیون تومان در مدار تولید قرار گرفت.  وی افزود: این امر نتیجه خودباوری و اعتماد به نفس نیروهای پرتوان بومی شهرستان بافق و مراکز صنعتی است.
فتوحی با ذکر این نکته که تولید سالانه محصول فسفات و آهن این شرکت 45 هزار تن فسفات و 24 تن کنسانتره آهن می باشد گفت: پیش از سال 92-1391 بیشترین تولید مربوط به سال 1381 با تولید بالغ بر 53781 تن فسفات بوده است. این رکورد بعد از گذشت ده سال با تولید 67550 تن در سال 1391 شکسته شد. دلیل شکستن این رکورد علاوه بر تلاش و همت کارکنان و پشتیبانی‌ها شرکت تهیه و تولید معدنی ایران، کاهش توقفات تولید سالیانه بوده است.
وی افزود: تولید فسفات و آهن در ده ماهه اول سال جاری به میزان هفتاد و چهار هزار و نود و نه تن بوده است. از این میزان 58928 تن فسفات و 15171 تن آهن که این مقدار تولید در مقایسه با مدت مشابه سال، 32 درصد رشد تولید داشته است. در این مدت ده‌ماهه رکورد کل تولید 14 سال بهره‌برداری شکسته شده‌است. مهندس فتوحی گفت: از دیگر موفقیت‌های سال 92-91 این واحد می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1- کسب دومین رتبه فروش در 14 سال بهره‌برداری 2- شکستن رکورد تولید ماهیانه بعداز 113 ماه 3- انتخاب مدیر واحد به ‌عنوان مدیر برتر شهرستان 4- انتخاب واحد فسفات اسفوردی به‌عنوان واحد برتر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران 5- انتخاب مدیر واحد به ‌عنوان مدیر نمونه شرکت تهیه و تولید 6- انتخاب مدیر واحد به‌ عنوان مدیر برتر تحقیق و پژوهش سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن کشور 7- انتخاب روابط‌عمومی مجتمع به‌عنوان روابط عمومی برتر شهرستان بافق و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران 8- انتخاب واحد آموزش مجتمع به‌عنوان واحد پیشرو سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران در امر آموزش 9- انتخاب واحد HSE (ایمنی بهداشت) در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران 10- کسب مقام سوم مسابقات سراسری آتش‌نشانی معادن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از بین 18 تیم شرکت‌کننده.
وی در مورد عمده موارد مصرف فسفات گفت: می‌توان به تولید اسید فسفریک، کودهای فسفاته، خوراک دام و طیور، صنایع رنگ، دارویی، مصارف نظامی، صنایع پلاستیک و... اشاره نمود.
مدیرعامل فسفات اسفوردی تصریح کرد: کل نیروهای رسمی 150 نفر هستند. این واحد کاملاً دولتی و در سه شیفت از زیرمجموعه واحدهای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با 98% نیروی انسانی بومی فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: از تولید بیش از 15171 تن کنسانتره آهن تولیدی مقدار ده‌هزار تن طی برگزاری مناقصه‌ای به فروش رسیده است؛ که امروز، شنبه، مورخ پنجم بهمن ماه با حضور جمعی از مسئولین محلی و کارکنان این مجتمع، شاهد برگزاری جشن نخستین محموله فروش این محصول می‌باشیم.
وی افزود : مدیریت بر مبنای دینداری بوده است. الگوی مدیریت در مجتمع فسفات به پنج بخش تقسیم می‌شود. مرحله اول توکل بر خدا، دوم توسل بر اهل بیت(ع)، سوم صبر و تلاش، چهارم صداقت، پنجم ایجاد انگیزه. مدیریت و کارکنان این مجتمع معدنی اعتقاد راسخ دارند؛ حال که با منویات رهبر فرزانه انقلاب و با حضور انقلابی مردم، حماسه سیاسی محقق یافت با تولید محصول مرغوب و تناژ مناسب نقش خود را در تحقق حماسه اقتصادی به منصه ظهور برسانند و در این راه از تمام تلاش و همت خود استفاده خواهند نمود.
علی اصغر رنجبر معاون فرماندار بافق هم ضمن تقدیر از کارکنان و مدیریت مجتمع گفت: جمله‌ی» ما می توانیم» را شما به تحقق رساندید و اصل این کار همان الگوی مدیریت در مجتمع بوده است که با توکل بر خدا و توسل بر اهل‌بیت(ع) می‌توان به کارهای بزرگ دست یافت. وی از جراید و تشکلات بافق شهرستان خواست تا در مراسم دهه فجر با ادارات دولتی همکاری داشته باشند. وی افزود: حضور مردم در این جشن‌ها برای برگزاری بهتر مؤثرتر خواهد بود. ما باید نشان دهیم که هر چه تحریم بیشتر می‌شود همت مردم در این راستا تغییری نخواهد کرد؛ بلکه همت آنان روز به روز افزایش خواهد یافت. اکنون شاهد آن هستیم تا با راه‌اندازی خط تولید کنسانتره آهن زمینه اشتغال 20 نفر به طور مستقیم و نزدیک به 100 نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شده است. وی گفت: علت برگزاری جشن همان ایجاد انگیزه است تا کارکنان باور کنند کار و فعالیتشان  به ثمر نشسته ‌است.
شایان ذکر است ریاست هیئت امناء سازمان تهیه و تولید در روز افتتاحیه این خط به کلیه پرسنل بن‌کارت 200 هزارتومانی اهدا نمود. همچنین وقتی رکورد تولید شکسته شد مبلغ 150 هزار تومان دیگر به پرسنل تعلق گرفت.
گفته می‌شود مدیران مجتمع فسفات اسفوردی بافق برای پایان امسال نیز عیدی خاصی برای کارکنان زحمت‌کش این معدن در نظر گرفته‌اند.