هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جرایم مربوط به مواد مخدر در یزد بالاترین فراوانی را دارد

جرایم مربوط به مواد مخدر در یزد بالاترین فراوانی را دارد


جرایم مربوط به مواد مخدر در یزد بالاترین فراوانی را دارد

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر از یزد، روز دوشنبه مورخ 2/4/93 نشست خبری در محل دادگستری یزد با حضور غلامحسین حیدری مدیر کل دادگستری و مسئولین مربوطه استان برگزار شد.
غلامحسین حیدری ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر امنیت را یکی از نیازمندیهای مردم و احساس امنیت را مهم‌تر از امنیت عنوان کرد.
دستگاه قضایی کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به دنبال بررسی کلیه جرایم در سطح کشور هست تا آن را به عنوان سیمای جرایم در استان و کشور برای دومین سال متوالی  ارائه دهند.
 وی افزود: سیمای جرایم مطرح شده برآوردی از تعداد جرایم در 100 هزار نفر جمعیت است و این گویای تعداد افراد مجرم نیست، متأسفانه یزد در سیمای جرایم کشور در رده بیست و یکم قرار دارد و این زیبنده استان دارالعباده و دارالعلم نیست. در سیمای جرایم کشور در حوزه جغرافیایی استان یزد از هر صد هزار نفر، 2 هزار و 956 جرم اتفاق افتاده است که این آمار برای شش ماه است.
مدیر کل دادگستری افزود: یزد در ارتکاب جرم از استان‌های کرمان، بوشهر، تهران و بعضی استان های دیگر جلوتر است. اولین جرم در استان با فراوانی بالا را جرایم مربوط به مواد مخدر اعم از مصرف، حمل و نگهداری به خود اختصاص داده است. در سال گذشته بیشترین افرادی که مرتکب این جرم می‌شدند غیر بومی بودند؛ ولی در سال جاری تقریباً تعداد مرتکبین بومی و غیر بومی این جرم برابر شده‌اند. دومین جرم در سطح استان را سرقت می‌باشد. 
 ما بیشترین همت و تلاشمان را بر این گذاشته ایم که با جرایم مربوط به سرقت، مواد مخدر و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز که در سطح استان بیشترین فراوانی را دارند، مبارزه بیشتری کنیم.
وی تصریح نمود: از تیرماه سال گذشته تاکنون برای جمعیتی بالغ بر 61 نفر از افراد قاچاقچی عمده مواد مخدر و سوداگران مرگ در استان حکم اعدام اجرا شده است که این نشانگر فعالیت قاطعانه دستگاه قضایی استان است. در سال گذشته با پرداخت 17 میلیارد و 500 میلیون ریال با همکاری ستاد دیه و سایر نهادهای زیربط زمینه آزادی 67 نفر که توانایی پرداخت محکومیت‌های مالی را نداشتند، فراهم شده است. در 3 ماه اول سال جاری نیز زمینه آزادی 14 نفر با پرداخت 5 میلیارد ریال فراهم شد.
حیدری افزود: ستاد دیه که فعالیت خود را از سال 1383 آغاز کرده است تاکنون توانسته با پرداخت 124 میلیارد ریال، زمینه آزادی 786 زندان محکوم مالی را که توانایی پرداخت نداشتند، فراهم کند. یکی از دغدغه‌های مردم اطاله دادرسی و کندی زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی و فرایند دادرسی است و ما گروهی را تشکیل دادیم تا پرونده‌هایی که بیش از 6 ماه از عمرشان در دستگاه قضا می‌گذرد، را هر ماه ارزیابی کنند و علت را بازیابی و اگر قابل رفع باشد، به آن رسیدگی کنیم.
غلامحسین حیدری گفت: از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری 64 هزار و 247 فقره پرونده در دستگاه قضا در سطح استان موجود بوده است و  بیش از 190 هزار پرونده نیز وارد دستگاه قضا شده است، که خوشبختانه همکاران ما از خرداد ماه سال گذشته لغایت خرداد سال جاری توانستند به بیش از 191 هزار پرونده رسیدگی کنند. یعنی تقریباً به یک هزار پرونده که از قبل در دستگاه قضا وجود داشته نیز رسیدگی شده است.
وی افزود: در کل شعب قضایی سراسر شهرستانهای استان اعم از دادسراها، محاکم حقوقی، محاکم قضایی و غیره، بیش از 63 هزار فقره پرونده دیگر در دست بررسی داریم.
یکی از وظایف عمده و خطیر دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم می باشد  و مهم ترین کاری که دستگاه قضا انجام می دهد و تأکید قوه قضائیه نیز هست، پیشگیری از وقوع جرم است، چنانچه سازمان قضا در پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از ارتکاب جرم موفق باشد، ورودی زندانی به زندان‌ها، کار سازمان بازرسی،  تعزیرات حکومتی و پزشکی قانونی کم می شود.
چنانچه پیشگیری از وقوع جرم اتفاق نیفتد و بعد از ارتکاب جرم بخواهیم مجرم را دستگیر و به پرونده او رسیدگی و اعمال مجازات کنیم، نقش یک مرده‌شور را ایفا می‎کنیم.
سعیده آغاز