هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جایگزینی برای تولید محصول پرآبخواه شلغم نداریم

جایگزینی برای تولید محصول پرآبخواه شلغم نداریم


مدیر زارعت جهادکشاورزی یزد مطرح کرد:

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان یزد در مورد تداوم کشت محصول پرآبخواه شلغم در استان، گفت: هنوز جایگزینی برای تولید این محصول پرآبخواه در استان نداریم.
«محمدعلی حاتمی زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برداشت 57 هزار تن محصول شلغم از مزارع استان، اظهار کرد: یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی در استان یزد به کاشت شلغم اختصاص دارد که در سال زراعی جاری از این اراضی 57 هزار تن محصول برداشت شده که با میزان برداشت سال‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است.
وی در مورد ادامه کاشت این محصول پرآبخواه در استان نیز تصریح کرد: شلغم، محصولی پرآبخواه است اما در شهریورماه کشت و در پایان آذرماه برداشت می شود که به علت کوتاه بودن دوره رشد، وجود آب‌های آزاد بیشتر و مصرف آب پاییزه، پایین بودن تبخیر، تعرق و عدم تداخل با کشت سایر محصولات و عملکرد بالا، نقش مهمی در تولید علوفه دام‌های استان دارد .
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان با بیان این که تنها حدود 10 درصد از این محصول به مصرف انسان‌ها می‌رسد و مابقی جهت خوراک دام استفاده می‌شود، افزود: البته هنوز جایگزینی برای تولید این محصول پرآبخواه معرفی نشده است.
وی در مورد شهرستان‌های تولیدکننده محصول شلغم در استان نیز گفت: کشاورزان تمام شهرستان‌های استان به جز شهرستان بافق، محصول شلغم را کشت می‌کنند .
حاتمی زاده در مورد تسهیلات جهاد کشاورزی در مورد کشت شلغم خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی استان با اختصاص اعتبارات بلاعوض در زمینه اجرای طرح‌های آبیاری مکانیزه به ویژه آبیاری تیپ در مزارع، نقش خود را در بهبود مدیریت و بهره‌وری از منابع آبی استان داشته است و نهاده های مرغوب کشاورزی به ویژه کود شیمیایی و سموم دفع آفات کشاورزان را نیز تامین می‌کند .
وی در پایان نیز اظهار کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی نسبت به تامین نهاده ها و تسهیلات مورد نیاز خود اقدام و اجرای اصول صحیح  به‌زراعی، عملکرد محصول خود را جهت مقابله با خشکسالی‌های متوالی استان افزایش دهند.