هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جامعه کارگری بافق و مشکلاتش

جامعه کارگری بافق و مشکلاتش



خبرهای ضد و نقیضض از عدم توجه به خواسته های کارگران در رسانه ها منتشر می شود. از این که عده ایی در فرمانداری جمع می شوند و از فرماندار به عنوان عالی ترین مقام دولتی درخواست کمک دارند؛ حتی زنان نیز به صحنه آمده اند! اینها همه نشانگر این است که مطالبات کارگری به مرحله ایی حساس نزدیک می شود و اگر به خواسته های آنان پاسخ داده نشود شهر و جامعه دچار مشکل می شود! 
شکی نیست که روح  قوانین کارگری به نفع کارفرمایان می باشد؛ به گفته  معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی« قانون کار برای حمایت از کارگران ضمانت اجرایی کافی ندارد؛ به رغم جنبه حمایتی قانون کار از قشر کارگر، متاسفانه در بیشتر مواقع این قانون به نفع کارفرمایان تفسیر می‌شود» (خبرگزاری ایلنا) و گاه آنچنان قوانین دچار پیچیده گی شده که کارگر و کارفرما را در مقابل هم قرار می دهد! ضف قوانین از یک سو و مشقات کارگری از دیگر سو افزایش هزینه های زندگی و نیز رشد سرسام آور گرانی  مزید بر علت ها شده تا زندگی بر کارگران سخت ترشود؛ هر چند که قشر کارگر بیکار ننشسته و با دست و پا کردن شغل دوم لنگ لنگان امورات خورد را می گذراند! اما داشتن شغل دوم به رغم مزیت های آن برای کارگر، معایبی هم دارد؛ از جمله این که برای کارگر توانی نمی گذارد که به فکر تولید بیشتر و با کیفیت باشد؛ چرا که توان کاری کارگر، در محیطی دیگر گرفته شده است. 
اینها و مسایلی از این قبیل در گوشه و کنار شهر ما به چشم می خورد! نبود امنیت شغلی برای کارگران که هر آن امکان دارد از سوی کارفرما مواجه با قهر شده و منجر به اخراج از کارش گردد و یا به تعویق افتادن حقوق کارگران و یا به انحای مختلف پایان آوردن حقوق مبنا آنان، همه و همه از مشکلات مبتلای جامعه امروز کارگری بافق هست که احتیاج به حل این مسایل بیشتر احساس می شود. 
به نظر می رسد؛  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی کارگران باید با اقتدار بیشتری ظهور و بروز نماید و از یک اداره ایی منفعل خارج شده و به یک اداره ایی تاثیر گذار تغیییر ماهیت بدهد! بی راه نیست با توجه به جمعیت بالای کارگری در بافق، این اداره ارتقا یافته و به اداره کلی مبدل شود که اگر چنین شود بطور حتم از قدرت اجرایی بیشتری برخوردار خواهد بود تا بالاترین فرد این اداره با توجه به توانمندی که دارد بتواند در راستای حل مسایل کارگری تلاش کند.  
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول