هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ثبت 22 اثر در فهرست آثار ملی

ثبت 22 اثر در فهرست آثار ملی


سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهاباد:

رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ مهندس امینی، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهاباد رفته و گفتگویی با وی انجام داده است. 
فق کویر: اداره میراث فرهنگی بهاباد از چه سالی تأسیس شد؟ آیا بهاباد دارای اثر ثبتی در فهرست آثار ملی می باشد؟ 
نمایندگی بهاباد از سال 1390 افتتاح شده است. بله، بهاباد تاکنون 22 اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است؛ البته این تعداد تنها گوشه ای از آثار تاریخی بهاباد است که قابلیت ثبت دارد و سایر بناها در حال گذراندن مراحل اداری ثبت در فهرست آثار ملی است. 
فق کویر: آیا بهاباد منطقه نمونه گردشگری نیز دارد؟ 
بله، روستای همیجان بهاباد با تأیید هیأت وزیران، منطقه نمونه گردشگری گردیده است و با توجه به قرارگرفتن این روستا در دامنه کوه، نمای پلکانی به خود گرفته است. لازم به ذکر است آسیاب آبی متعلق به دوره قاجار نیز در این روستا قرار دارد.
فق کویر: اگر بخواهید مناطق گردشگری مناسبی را برای گردشگران معرفی کنید کدام مناطق را پیشنهاد می دهید؟
طبیعتاً ذائقه و سلیقه هر فردی برای گذراندن اوقات فراغت متفاوت است؛ بعضی ها مناطق طبیعی را می پسندند و برخی مناطق تاریخی و یا حتی موزه ها را، اما اگر به صورت اجمالی بخواهم مطلبی را عنوان کنم بدین صورت است در بخش طبیعی: کویر بکر بهاباد، آسمان تاریک شرق بهاباد (که به عنوان تاریک ترین آسمان خاورمیانه جهت انجام تحقیقات نجومی بسیار مناسب است)، ژئوپارکهای بی نظیر در بهاباد که متعلق به سه دوره ی زمین شناسی است و همچنین روستاهای ییلاقی مانند فودیج، صادق آباد، همیجان، عظیم آباد، حسین آباد آستانه، استخروئیه و ... و اما دربحث جاذبه های گردشگری تاریخی می توان به مجموعه قلعه، مجموعه حاج مهدی (حمام، مسجد و آب انبار) خانه حاج ملا علی، خانه صالحی، مسجد موسی بن جعفر (ع)، مجموعه حاجی آباد و... اشاره کرد. همچنین کمپ های گردشگری کوثر و طوبی در بهاباد و کمپ گردشگری روستای بنستان نیز از دیگر جاذبه های مناسب گردشگری می باشد.
فق کویر: وضعیت مرمت بناهای تاریخی بهاباد به چه صورت است؟ 
با توجه به کمبود شدید بودجه، این نمایندگی و نظر به حجم عظیم بافت های تاریخی و تک بناهای معیوب، تا اصلاح بودجه، سعی بر مرمت پروژه های اضطراری مانند خانه صالحی، خانه ملاعلی، مسجد موسی بن جعفر، مجموعه حاجی آباد، خانه مرمر، مسجد جامع، حمام، آب انبار، آسیاب همیجان و... داریم.
فق کویر:  اخیراً شنیده شده بهاباد در زمینه "موزه"فعالیت چشم گیری داشته، می توانید در این مورد هم توضیحاتی را بدهید؟
بله، خوشبختانه از زمان تصدی سرپرستی نمایندگی بهاباد توسط بنده با توجه به اینکه پیشینه فرهنگی و تاریخی این شهرستان در حال افول بود با تصمیمی که در اتاق فکر انجمن میراث فرهنگی گرفته شد قرار بر راه اندازی جشنواره های غذاهای محلی، بازی های بومی محلی و غیره گذاشته شد که در حال حاضر موزه مردم شناسی، گنجینه شفاهی، موزه تکنولوژی، گنجینه اسناد و سکه و مجموعه تمبر و پاکت در محل خانه صالحی راه اندازی گردیده است؛ البته از قبل هم به همت آموزش و پرورش بهاباد مخصوصاً جناب آقای زینلی موزه علوم طبیعی دایر بوده است.
فق کویر: برنامه آینده ی میراث فرهنگی چیست؟
ارتقای نمایندگی به اداره، ایجاد فضای مناسب برای موزه ها، راه اندازی حداقل یک سفره خانه سنتی در بهاباد، ثبت کامل بناها و آثار تاریخی، مرمت کل بناهای تاریخی
فق کویر: صحبت پایانی:
جا دارد از حمایت های بی دریغ فرماندار شهرستان بهاباد جناب آقای اقبال تشکر کنم که الحق و الانصاف اگر ایشان نبودند قطع به یقین فعالیت های میراث فرهنگی به اینجا نمی رسید. رشد و پیشرفت میراث بهاباد را مرهون زحمات و حمایت های ایشان و تلاش های بی وقفه همکارانم در این مجموعه هستیم . از هفته نامه افق کویر نیز تشکر می کنم که این فرصت را برای ما ایجاد کرد.