هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ثبت بیش از 120 هزار طلاق توافقی در کشور

ثبت بیش از 120 هزار طلاق توافقی در کشور



رضیه زارع پور| به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، علی‌محمد زنگانه  مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، معاونت پیشگیری قوه قضائیه که در مراسم افتتاح طرح آموزش زندگی دریزد در نشستی خبری حضور یافته بود اظهار داشت: ارائه آموزش های لازم و مهارت آموزی به زوج های جوان در کاهش بسیاری از معضلات فرهنگی واجتماعی مؤثر است.
زنگانه گفت : در سال ۹۵ با انسجام ساختاری در برنامه‌های مداخله‌گرانه و برنامه‌هایی که در کنترل و پیشگیری طلاق رخ داد، تغییراتی در آمار طلاق و دعاوی خانوادگی رخ داده است.
وی عنوان کرد: این تغییرات مثبت است به نحوی که طلاق توافقی به رتبه هشتم تنزل یافته، مطالبه مهریه در رتبه نهم قرار گرفته، الزام به تمکین در رتبه یازدهم قرار دارد، طلاق به درخواست زوجین در رتبه دوازدهم قرار گرفته، مطالبه نفقه در رتبه هجدهم و پرداخت اجرت المثل مدت زوجیت به رتبه بیستم تنزل یافته است.
وی  ادامه داد: این موارد پیش از این جزو ۱۰ دعوی اصلی در استان‌ها بودند که جمع دعاوی مرتبط با مسائل خانوادگی، آمار بسیار بزرگی از پرونده‌های دستگاه قضایی را تشکیل می‌داد.
وی با بیان اینکه نخستین دعوی مرتبط با حوزه خانواده، طلاق توافقی بوده است، افزود: در مقایسه آمار پارسال و آمار امسال و طلاق‌های ثبت شده توافقی در مدت ۹ماه، می توان به این نتیجه رسید که رشد طلاق توافقی در کشور متوقف شده است.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی واجتماعی معاونت پیشگیری قوه قضائیه یادآور شد: سال گذشته طی ۹ماه ۱۲۰ هزار و ۶۴۸ و امسال ۱۲۰ هزار و ۵۲۵ طلاق توافقی در کشور به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه از نظرعناوین اتهامی نیز ضرب و جرح، توهین و تهدید در رتبه های بالایی قرار دارد که این جرائم نشان ازعدم تاب آوری و صبر در جامعه است و این امر ریشه در شرایط خانواده و تربیت فرزندان دارد.
زنگانه تصریح کرد: اگر خانواده ها فرزندان دارای همه نوع امکانات وکم حوصله تربیت نکنند، تا این اندازه آمار ضرب و جرح و توهین و تهدید و نزاع در جامعه بالا نیست؛ زیرا این فرزندان هر آنچه از خانواده مطالبه داشته اند را پس از ورود به اجتماع از جامعه طلب می کنند و اگر خواسته آنها محقق نشود، منجر به نزاع و درگیری می شود.
وی  افزود: اجرای طرح آموزش زندگی خانواده ویژه زوجین در آستانه ازدواج به صورت پایلوت در یزد می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح زندگی و کاهش آسیب ها داشته باشد.
زنگانه  خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برای کاهش آمار طلاق و بسیاری از جرائم دیگر که ریشه در خانواده دارد، باید مهندسی معکوس کنیم و ابتدا به اصلاح سبک زندگی دست بزنیم.