هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تیلاپیا از بافق رفت

تیلاپیا از بافق رفت



احمد علی کیخا در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون نظر سازمان محیط زیست درباره دادن مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور منفی است و بر این اساس جلساتی با سازمان شیلات داشته ایم.
وی افزود: سازمان شیلات چند سال گذشته پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد را آغاز کرده است که فعالیتشان در زمینه تولید ماهی نر است اما برای فعالیت خود تاییدیه نهایی سازمان محیط زیست را دریافت نکردند.
وی گفت: چندی پیش نیز جلسه‌ای با رییس سازمان شیلات داشتیم و سازمان محیط زیست پذیرفت تا در چند استان به صورت پایلوت فعالیت پرورش ماهی تیلاپیا انجام شود اما مشروط بر اینکه گزارش ارزیابی زیست محیطی در استان ها انجام و بعد به سازمان محیط زیست ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
کیخا افزود: تاکنون در این زمینه جلسات متعددی با حضور کارشناسان و استادان دانشگاهی در زمینه نحوه فعالیت پرورش تیلاپیا داشته ایم و بعد از جمع بندی این اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که پرورش ماهی تیلاپیا در کشور نداشته باشیم.
وی در این زمینه اینگونه استدلال کرد: زیرا اطلاعات موجود نشان می دهد پرورش ماهی تیلاپیا ریسک بالای زیست محیطی دارد و اکنون الزامات و شرایط برخورد با این ریسک در کشور فراهم نیست.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توصیه این سازمان به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست به سازمان شیلات این است که بیشتر از گونه های بومی استفاده کنند زیرا تیلاپیا یک گونه غیر بومی و مهاجم است.
وی در پاسخ به این سوال که درخواست متقاضیان پرورش ماهی تیلاپیا در حوضچه های پرورشی است نه محیط طبیعی اظهار کرد: برای انجام یک فعالیت دو مساله وجود دارد یکی مسایل فنی و دیگری مدیریتی است.
کیخا افزود: اکنون به یقین کامل نرسیده ایم که بچه ماهی که از خارج وارد می شود قطعا نر است یا نه و اینکه شرایط مدیریتی موجود در کشور برای انجام چنین فعالیتی که ریسک بالایی دارد، آماده نیست.
این در حالی است که علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشور چهارشنبه هفته گذشته در سلسله کارگاه های آموزشی ویژه اهالی رسانه که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده بود گفت: در دنیا پرورش ماهی تیلاپیا روبه رشد است و ما نیز به دنبال این هستیم که آن را در سبد غذایی بیاوریم.
تیلاپیا به انگلیسی Tilapia نوعی ماهی است. جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیکلید و از راسته سوف ماهیان است که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس های ریز هستند.
جنس تیلاپیا دارای دو زیر جنس است که تفاوت اساسی آنها در روش تولید مثلشان است.
زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است. ژاپنی ها به عنوان ماهی خوراکی تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می شود. سازمان شیلات قصد پرورش این ماهی در مناطق کویری ایران را دارد بر این اساس در بافق یزد پرورش آنرا در حوضچه ها آغاز کرده است اما انجام این فعالیت مخالفان زیادی دارد زیرا معتقدند یک گونه غیر بومی است و موجب تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی گونه های بومی می شود.