هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تکمیل دستگاه سنجش آلودگی بافق در سه ماه اول سال 94

تکمیل دستگاه سنجش آلودگی بافق در سه ماه اول سال 94



اکرم عباسی| در سالی که گذشت، پیگیری های مکرری از سوی دفتر هفته نامه افق کویر پیرامون راه اندازی دستگاه سنجش آلودگی كه در محل ميدان شهداء بافق، بلااستفاده رها شده بود صورت گرفت و در شماره 663  هفته نامه به تاريخ 27 مهر به اين موضوع بصورت مفصل پرداخته شد. همانگونه كه شهروندان مي دانند، این دستگاه در محل میدان شهدا بافق نصب شده و هنوز بعد از گذشته چندین ماه بلااستفاده باقی مانده است. تماس های نیز از سوی همشهریان به دفتر این هفته نامه واصل شد و خواستار پیگیری مجدد این موضوع بودند. به همین منظور هفته نامه افق کویر به سراغ «سید جلال موسوی» رئیس اداره محیط زیست شهرستان بافق رفته و علت را جویا شد. موسوی گفت: دستگاه سنجش آلودگی(ریز گرد) نصب گردیده، ولی تابلو نمایشگر ناقص هست و قابلیت نمایش ندارد. در ادامه گزارش گفتگویی با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان يزد، انجام شد که "سید حسین السادات موسوی" در این باره گفت: دستگاه سنجش آلودگی(ریز گرد)حدود یک ماه است که در سطح شهرستان بافق نصب گردیده، ولی به دلیل این که مدت زمان زیادی از نصب آن نمی گذرد پیمانکار موظف می باشد به مدت دو ماه از آن سرکشی کند تا راه اندازی آن را کامل كند.
موسوی افزود: این دستگاه فقط یک "پارامتر"(شاخص) را اندازه گیری می کند و آن پارامتر ذرات هست. نهایتاً اگر مسئولین شهرستان صلاح بدانند برای تکمیل این فرآیند که چهار پارامتر دیگر را نیز شامل می‌شود، اقدامی صورت بدهند تا غیر از ذرات، با نصب دستگاه دیگری گازها نیز اندازه گیری شود.
مدیر کل محیط زیست عنوان نمود: ارتقاء دستگاه و تکمیل آن به اعتباری نزدیک به 400 میلیون تومان نیاز دارد. باید اعتباراتی در بودجه سال 94 در نظر گرفته شود تا به مرور این دستگاه کامل گردد. موسوی عنوان کرد: این میزان اعتبار در اختیار محیط زیست نیست. کاری که برای شهرستان بافق انجام شد؛ این بود که از طریق شركت سنگ آهن مرکزی بافق پیگیری هایی انجام شود تا خود شرکت سنگ آهن به عنوان اینکه کمکی به مسايل محیط زیستی شود، اين پول را تامين كند و عنداللزوم دستگاه را در محلی مناسب تري نصب نمايد.
وی افزود: انشاا...در سه ماه ابتدای سال 94، این دستگاه به طور کامل در شهرستان نصب خواهد شد.