هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تکدی گری شغلی پر درآمد

تکدی گری شغلی پر درآمد



امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم مجبور هستند در محل کار خود اضافه کاری کنند و در ساعات غیر اداری به شغل دیگری مشغول باشند تا امورات زندگی خود را بگذرانند.
مدتی است برخی افراد سودجو که از لحاظ جسمانی کاملاً سالم هستند با دست‌درازی جلوی همنوعان خود در حال سو استفاده و به حساب خودشان زرنگی هستند.
بسیاری از این افراد  که در شهرها به گدایی مشغول هستند از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط جامعه و یا در شهرهای بزرگ از افراد مرفع جامعه به‌حساب می‌آیند.
مدتی است که در شهر بافق نیز از این دسته افراد در بسیاری از خیابان‌ها و مراکز خرید دیده می‌شود و آنها موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان و کاسبان شده‌اند.
حضور این افراد در شهرها باعث ایجاد معضلات اجتماعی و درنتیجه افزایش فساد اخلاقی و اجتماعی می شود و بسیاری از افراد ساده لو در دامن این افراد گیر می کنند.
هفته گذشته در دفتر هفته نامه مشغول بودیم که ناگهان یک نفر شروع به کوبیدن درب کرد. از آنجایی که ارباب رجوع ها برای انجام کارشان باید چند پله را طی کنند تا به دفتر برسند متوجه شدم ارباب رجوع نیست و حتماً کار دیگری دارد درب را که باز کردم از پایین پله ها زن 20 و چند ساله ای را دیدم که شبیه بندری ها لباس پوشیده بود و همراهش کیسه برنجی بود که انگار حکم کیف برای وی داشت. تا مرا دید گفت: برای کودکم می‌خواهم شیر خشک بگیرم مبلغی کمکم کنید. من هم که منتظر چنین سوژه ای بودم به هر طریقی که بود او را راضی کردم تا از پله ها بالا بیاید و با او گفتگویی داشته باشم. چادر مشکی به سر داشت با ناخن های لاک کرده، چهره اش داد می زد که جنوبی است.
خودش را فاطمه داودی، 22 ساله معرفی کرد و گفت: از بندرعباس برای درمان بیماری اش به بافق آمده. اینطور که خودش می گفت: زمین خورده و دچار ضربه مغزی شده است.
 در حال گفتگو با او بودیم که زن دیگری وارد دفتر شد. همان اندازه که فاطمه حرف زن بود او حرف نمی زد. انگار زن داداش فاطمه بود. 
زمانیکه از فاطمه درباره شوهرش پرسیدم، طفره رفت، ولی بعد از مدتی متوجه شدم همسرش معتاد شده و در شهر خودشان است 
فاطمه داودی درباره محل زندگی شان گفت: صبح ها به بافق می آییم و عصرها می رویم به یکی از پارکهای یزد و شب تا صبح را در آنجا می گذرانیم.
وی درباره درآمدش در طول روز از تکدی گری مبلغ قابل توجهی نگفت به خاطر همین مشخص بود که به پرسش خبرنگار ما پاسخ درستی نداده است. 
گفتنی است فاطمه به عکاس هفته نامه اجازه نداد تا از چهره اش عکس بگیرد.
خبرنگار هفته نامه برای تکمیل گزارش خود درمیان مردم رفت و نظر آنها را درباره حضور تکدی گران در سطح شهر جویا شد.
مرد50ساله که شغل آزاد داشت در این باره گفت: مردم نباید به این افراد کمک کنند، چون تعداد این افراد زیادتر می شود و این اصلاً برای شهر ما زیبانیست و از مسئولین درخواست دارم که جلوی این افراد را بگیرند تا شاهد این صحنه ها نباشیم. 
نرگس 28 ساله افزود: بعضی از این افراد تکدی گر پوشش های مناسبی ندارند و صلاح نیست که این افراد در شهر آزاد باشند.
مرد 48 ساله ای در این باره گفت: افراد نیازمندان و مستحق در شهرستان هستند که آبرومندند، ولی این افرادی که از جاهای دیگر می آیند شاید از لحاظ مالی خیلی عالی باشند و یا اصلاً نیاز مالی نداشته باشند و این کار را برای سرگرمی انجام می دهند که من ازهمه خواهش می کنم که به آنها کمک نکنند تا دیگر به سمت شهر ما سرازیر نشوند. 
"محمد علی-ت" 54 ساله ای گفت: بعضی از افراد خودشان را به جای سادات جا می زنند و از این طریق می خواهند مردم شهید پرور بافق را گول بزنند و بخاطر ائمه به آنها کمک کنند که این کار اصلاً شایسته نیست.
حال ارگان های مربوطه باید برای جلوگیری از ورود این افراد به شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند؛ چراکه خواسته یا نخواسته حضور این افراد پیامدهای دیگری نیز در شهر خواهد داشت.