هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تونل مرگ قربانی گرفت

تونل مرگ قربانی گرفت



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، سه شنبه هفته گذشته، یک کارگر جوان در معدن کوشک بافق بر اثر اصابت سنگ به سَر، جان خود را از دست داد.
یکی از کارگران که زمان حادثه در محل حاضر بوده است می‌گوید: مکان کار کارگر متوفی به خاطر انجام عملیات، به طور مشخص ناایمن بود و هنگامی که سنگ به سرِ او اصابت کرد، صدای وحشتناکی بلند می‌شود؛ زمانی که به محل حادثه می‌رسیم، با صحنه بدی مواجه شدیم: کارگر جانش را به شکل دلخراشی از دست داده بود.
این کارگر می‌گوید : سنگ فرود آمده بین 100 تا 200 کیلو وزن داشت؛ بعد حادثه با اداره کار بافق تماس گرفتیم و خواستار بازرسی از محل و کشف علت حادثه شدیم.
این کارگر با بیان این که یکی از خواسته‌های اصلی کارگران معادن و به طور اخص ما کارگران کوشک بافق، رعایت اصول ایمنی و ایمن‌سازی شغلی است؛ افزود: گنجی همکار ما کارگری بود که ۴ سال از عمرش را در این زیرزمین سپری کرد، چرا باید این اتفاق برایش بیفتد؛ سال 92 هم برای دو نفر از کارگران همین اتفاق رخ داد.
 علیمحمدی مدیرعامل معدن کوشک پیرامون علت حادثه روی داده گفت: من هیچ توضیحی ندارم،چون محل را ندیده ام. مسئولان فنی از این محیط بازدید کردند. قرار است این موضوع بررسی شود زمانیکه بررسی شد گزارش آن داده می شود. 
وی افزود: از این حادثه بسیار متأثر و ناراحت هستم و چنین اتفاقی تحت هیچ شرایطی نباید روی بدهد. 
دشت آبادی رییس اداره تعاون در مورد حادثه معدن کوشک گفت: متأسفانه حادثه معدن کوشک در تاریخ 23/3/96 نزدیک به ساعت 16عصر اتفاق می افتد که پوسته‌ای از سقف معدن زیر زمینی از سنگ جدا می شود و به سر یکی از معدنکاران برخورد می کند و منجر به فوت وی می شود.
وی افزود: با بازرس کار در محل حادثه حضور و حادثه را بررسی کردیم. مشکل باید بررسی های فنی شود که در صلاحیت بازرسی کار است و تعیین میزان تقصیر آن برعهده مراجع قضایی است. 
 دشت آبادی راجع به اجبار کارگران توسط کارفرما به 8 ساعت کار به جای 6 ساعت کار تصریح کرد: کارفرما خلاف قانون دست به عرف ساعت کاری آنها زده بود و عرف ساعت کاری را تغییر داده بود ما در طی دو مرحله ابلاغ به ایشان تذکر دادیم که این کار خلاف قانون است و باید قوانین در آن زمینه رعایت گردد که متاسفأنه کارفرما قانون را تمکین نکرد و در جلسه شورای تأمین مقرر شد که مجدداً ساعت کاری به حالت اولیه آن برگردد. 
محمدرضا صباغیان بافقی  نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری مشکلات کارگران معدن کوشک در دستور کار قرار دارد و تنها راه برون رفت از این مسائل ایجاد تشکل صنفی است. 
صباغیان ضمن تسلیت این ضایعه به خانواده و جامعه داغدار کارگری افزود: شنیدن خبر درگذشت کارگر پرتلاش معدن کوشک باعث آزردگی خاطر 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مسئولین شهرستان شده است و به جدیت پیگیر رفع مشکلات کارگران این معدن هستیم.  
وی با بیان اینکه پیگیری مشکلات کارگران در بخش کلان کارگری انجام می شود 
عنوان کرد: خواسته کارگران معدن کوشک در رابطه با حق اولاد، ساعات کاری، طرح طبقه بندی، عدم هماهنگی در اضافه شدن ساعت کار، ایجاد شرای کارگری و ... است که امیدواریم بتوانیم در راه حل این مسائل گامهای مثمر ثمری برداریم.  
صباغیان با اشاره به اینکه مهمترین مشکل جامعه کارگری نداشتن تشکل های صنفی است تصریح کرد: این امر 
باعث تضییع شدن حق کارگر شده است. 
وی با بیان اینکه خواسته های کارگران معدن کوشک توسط فرماندار بافق كه اتفاقاً خود وی هم در حين جذب سرمايه گذار و حمايت از كارآفرينی، دلسوز جامعه كارگری هستند، صورتجلسه شده است یادآور شد: رعب و وحشتی بین کارگران معدن کوشک ایجاد شده است، اما صادقانه اعلام می کنم تمامی مسئولان شهر پشتیبان قشر کارگری هستند و از حق و حقوق آنان دفاع خواهند کرد.