هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توضیح درباره وجود وایتکس در شیرها

توضیح درباره وجود وایتکس در شیرها



ایسنا| سازمان ملی استاندارد درباره خبر منتشر شده مبنی بر "وایتکس در شیر و خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی شایعه است یا واقعیت" توضیحاتی ارائه کرد.
سازمان ملی استاندارد در خصوص مباحث مطرح شده در ارتباط با استفاده از وایتکس در تولیدشیر و خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی توضیحاتی بدین شرح ارائه کرد: "تاکنون گزارش مستندی دریافت نشده است و تمامی فرآورده‌های شیر  پاستوریزه و فرادمای عرضه شده در کشور که دارای نشان معتبر استاندرد ملی ایران هستند، مورد تایید این سازمان است. همچنین محصولات مذکور از نظر وجود مواد غیرمجاز مورد کنترل لازم قرار می‌گیرند.
بر اساس قوانین جاری کشور، نظارت بر تولید انواع فرآورده‌های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است. به همین منظور اعلام نظر در خصوص مجاز بودن استفاده از محصولات خام دامی نظیر خمیرمرغ در تولید مواد غذایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت صورت می‌ گیرد.
طبق اعلام سازمان ملی استاندارد در تدوین تمامی استانداردهای ملی فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس، همبرگر، مرغ‌برگر، کباب لقمه، ژامبون و ناگت و ...) سازمان‌های مذکور مشارکت داشته و در حال حاضر استفاده از خمیر مرغ در تولید محصولات مذکور بر اساس استانداردهای ملی مربوطه مجاز نیست.
با توجه به تاکیدات رییس سازمان ملی استاندارد ایران، این سازمان با تولید خمیر مرغ مخالف نیست و در حال حاضر با توجه به شرایط غیربهداشتی حاکم بر تولید این محصول خام دامی و به منظور رعایت حقوق ایمنی و سلامت مصرف کنندگان، بهره‌گیری از خمیر مرغ در تولید همه فرآورده‌های گوشتی ممنوع است اما از آن می‌توان در تولید خوراک دام استفاده کرد".