هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توسعه شهر بدون توسعه فرهنگی میسر نیست

توسعه شهر بدون توسعه فرهنگی میسر نیست



 
به گزارش هفته نامه افق کویر، جشنواره تابستانی شهرداری بافق از 20 الی 26 شهریورماه در شهرستان بافق برگزار گردید. در این جشنواره بیش از بیست برنامه متنوع فرهنگی، وزرشی و بومی -محلی در نظر گرفته شد . برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی ساخت مجسمه های شنی با حضور پانزده هنرمند از سراسر کشور، مهمترین برنامه این جشنواره بود، برگزاری جشن خرما، مسابقه انتخاب لوک برتر یازیباترین شتر ، مسابقه فوتبال ساحلی تپل اسپرت ها، مسابقه شتر سواری و بازی های بومی محلی را از دیگر برنامه های این جشنواره در بافق می توان برشمرد . سید علی نوروز زاده شهردار و رییس جشنواره تابستانه بافق در اختتامیه این جشنواره به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ داد:
افق کویر:  هدف از برگزاری جشنواره تابستانه توسط شهرداری بافق را بیان کنید:
باتوجه به سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی درخصوص توجه کلیه نهادها و سازمانها به انجام فعالیتهای موثر فرهنگی و اجتماعی از یک سو و از سوی دیگر موضوع گردشگری ، شهرداری بافق به این نتیجه رسید که در کنار کارهای عمرانی و خدماتی نگاه ویژه ای به مباحث فرهنگی داشته باشد. در این زمینه با تقویت موضوعات فرهنگی و اجتماعی در موضوعات مختلف کار را شروع کردیم. یکی از کارهای موثر تشکیل کارگروه گردشگری شهرداری به منظور عمل به وظیفه ذاتی و حتمی شهرداری در مباحث 
 
فرهنگی و اجتماعی، حرکت در راستای 
سیاستهای کلی نظام، ایجاد فضای روانی شاد، پویا، خلاق و امیدوارکننده در بین شهروندان و موضوعات گردشگری که خود شامل موضوعات مختلفی است، بود . ایجاد شهری جذاب با امکانات لازم برای خود شهروندان نیاز به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.
تهیه بروشورهای فارسی و لاتین، طراحی نرم افزار و برشورهای مجازی معرفی بافق، ساخت فیلم و کلیپ ، جهت شناسایی بافق از جمله اقدامات انجام شده می باشد. 
شهرداری با توجه به تجربه موفقی که در جشنواره نوروزی داشت برگزاری جشنواره تابستانی را در دستور کار خود قرارداد. اواخر شهریورماه به دلیل قرار گرفتن در دهه ولایت، اعتدال دما، فصل برداشت خرما، تعطیلی مدارس و فراغت جوانان مناسبترین زمان جهت برگزاری جشنواره تعیین شد. همکاری و همراهی کلیه ارگانها و مردم در برگزاری هرچه بهتر جشنواره کمک کرد.
افق کویر: آیا اهدافی که برای جشنواره مد نظر داشتید محقق شد؟
محقق شدن اهداف جشنواره در بازخوردمردم دیده می شود. حضور و استقبال ویژه و بی نظیر مردم از برنامه های جشنواره مانند سمپوزیوم مجسمه های شنی، جنگ های شبانه و جشن خرما، مسابقات ورزشی و سرگرمی ها نشان از علاقه مردم به چنین برنامه های است . ضمنا ایجاد فضایی مناسب برای شادیهای متعارف و سالم، نشاط و پویایی شهر، ترویج هنر، شناساندن 
جاذبه های شهرستان بافق و ارتقاء و بسط موضوعات فرهنگی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره تابستانی بود. 
افق کویر:  برگزاری جشنواره تابستانی با چه مشکلاتی روبرو بود و آیا میزان ریسک برگزاری مراسم بالا نبود؟
قاعدتا برگزاری جشن در فضای باز بسیار مشکل تر از برگزاری جشن در سالن و جمعیتی خاص است ولی آنچه خیال ما را از برگزاری خوب جشنواره راحت میکرد ، شعور بالا، شخصیت و جایگاه شهروندان خوب بافقی بود؛ معتقدم شهروندان خود بهترین کنترل کننده و برگزار کننده چنین مراسمی هستند. این روحیه شهروندان و توجه به شئونات مذهبی و دینی و فرهنگی باعث شد تا هیچ اتفاق ناشایستی علی رغم برنامه های متنوع روی ندهد که به شدت تحسین میهمانان و گردشگران را موجب شد. همچنین همکاری و همیاری همکاران و کارکنان شهرداری و نیز حمایت ویژه مسئولین دولتی و بخش خصوصی شهرستان ، خصوصا امام جمعه معزز ، فرماندار محترم، اعضا محترم شورای اسلامی و هنرمندان در برگزاری این جشنواره جای تقدیر و تشکر دارد. 
افق کویر: شهرداری در سالهای گذشته به کارهای عمرانی و خدماتی بیشتر پرداخته تا فرهنگی، آیا خارج شدن از این مسیر شما را با هجمه هایی روبه رو نکرده است؟
وظیفه شهرداری به استناد قانون شهرداری ها و سیاستهای نظام حرکت در ابعاد مختلف است در کنار تکالیف و وظایف عمرانی و خدماتی موضوعات 
 
فرهنگی و اجتماعی یکی از موضوعاتی است که شهرداری ها می بایست به آن توجه ویژه داشته باشند.
بدون شک توسعه و آبادانی بدون توسعه فرهنگی میسر نیست . 
 
موضوعی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود بوده و هست . 
مسلما اگر توسعه فرهنگی در بافق در حد کمال اتفاق افتد تمام مشکلات عمرانی و خدماتی قابل حل است. مضاف بر این که هزینه در بخش فرهنگ بسیار ناچیزتر از هزینه در بخشهای عمرانی است. علی رغم مشکلات مالی که کشور، شهرستان و شهرداری در یک سال گذشته با آن مواجه بوده هیچ طرح و پروژه عمرانی تعطیل نشده و سعی شده طرح های جدید دیگری نیز در دستور کار قرار بگیرد؛ در ضمن شهروندان در 6 ماه آینده و در دهه مبارک فجر شاهد تکمیل طرح های مهمی در مباحث عمرانی و خدماتی خواهد بود