هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توجه به نما ساختمان از مقاوم سازی بیشتر است

توجه به نما ساختمان از مقاوم سازی بیشتر است


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

رضیه زارع پور| به گزارش هفته نامه افق کویر، مراسم اختتامیه  جشنواره ملی « فیلم کوتاه امید» با حضور اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و هنرمندان کشوری و استانی در محل سالن هلال احمر یزد برگزار شد . معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه امید در یزد، از ایران به عنوان کشوری پرحادثه یاد کرد و گفت: از 45 حادثه در جهان، 35 مورد آن در ایران رخ می دهد. 
وی با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع حوادث در دنیا رتبه دهم و در قاره آسیا در جایگاه چهارم قرار دارد، اظهار کرد: زلزله، سیل، توفان، صاعقه، خشکسالی، سرمازدگی، بهمن، فرونشست زمین، آتش سوزی، گرد و غبار و ... از جمله این حوادث است. 
وی تصریح کرد: زلزله خطرناک‌ترین و مهمترین حادثه‌ای است که ایران با آن مواجه است، هم اکنون در برخی نقاط از جمله در استان های کرمان، کرمانشاه و بخشی از البرز دائم در حال لرزش است. 
نجار در ادامه با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه مردم با وقوع پیش لرزه پنج ریشتری هوشیار و از منازل خارج شدند، و گرنه تعداد کشته‌ها بیش از این بود، افزود: ما نمی توانیم از وقوع زلزله جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم خودمان را در برابر حوادث ایمن کنیم. 
رئیس سازمان مدیریت بحران، ادامه داد: باید به جای توجه به نما، محل استقرار ساختمان و دکوراسیون آن، به کیفیت و مقاوم سازی در برابر حوادث توجه شود، البته به این موضوع کمتر توجه می شود. 
نجار درمورد زلزله اخیر در تهران گفت: مردم پس از وقوع زمین لرزه ، با خودرو به خیابان ‌ها آمدند، این موضوع سبب شد که شاهد ترافیک سنگین در خیابان‌ها باشیم، اگر بخواهیم پس از زلزله،10 میلیون نفر را در پایتخت موقتاً اسکان دهیم، باید در زمینی با سه برابر مساحت تهران چادر بزنیم، زیرا زندگی در تهران در ارتفاع است و در این ارتباط به زمین بسیار زیادی نیاز است. 
نجار ادامه داد: در حالیکه ژاپن با حوادث گوناگون طبیعی روبرو است، اما امروز با به کارگیری اندیشه و علم، خود را در مقابل حوادث طبیعی ایمن کرد، به گونه ای که در برابر زلزله های بالای هفت ریشتر حتی یک جانباخته گزارش نمی شود. 
رییس سازمان مدیریت بحران، آموزش و ارتقای سطح آگاهی آحاد مردم در مقابله با بحران را مهم خواند. 
دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه امید هم گفت: 694 اثر هنری و نمایشی از سراسر کشور در بخش های مستند، داستانی، تلویزیونی و مردمی دریافت شد که 44 اثر توسط هیات داوران انتخاب و به بخش مسابقه راه یافت. 
هادی هادی نسب ،با بیان اینکه در نهایت 15 اثر به عنوان آثار برتر جشنواره انتخاب شد افزود: اعتقاد داریم اگر پای زبان هنر در مباحث حوادث و بحران باز شود، تاثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود . 
در پایان در بخش مستند جشنواره علیرضا دهقان از یزد، رضا مجلسی از گیلان به تربیت اول و دوم شدند و امیر فخرآبادی و عباس ایمانیان از سمنان به صورت مشترک مقام سوم این بخش را کسب کردند. 
همچنین علی نیکوکار از یزد، محمدرضا گلپور از تهران، احسان معصوم از قزوین و خاطره تیموری از گرگان مقام های برتر بخش برنامه های تلویزیونی را از آن خود کردند. 
در بخش غیرحرفه ای مردمی هم نیلوفر افزار از یزد و محمد زارع از آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه اول و دوم شدند .
در بخش فیلم های کوتاه داستانی نیز کریم امینی از تهران ، جمیل عامل صادقی از خراسان رضوی و محسن حائری زاده به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. 
در بخش فیلمنامه که ویژه یزدی ها بود، رقیه توکلی و فرشاد رضایی مشترکا رتبه اول، مهدی مرعشی دوم و سعید شهریار سوم شدند و در بخش فیلم داستانی معرفت هم علیرضا سلمان پور از آذربایجان شرقی و فیلم مستند این بخش رضا مجلسی از گیلان برگزیده شدند. 
همچنین در این مراسم از هنرمند و ییشکسوت استان یزد تجلیل شد. 
وی ایجاد انگیزه ، ترغیب هنرمندان به تولید فیلم نامه، کشف استعدادهای نو و ارتقای فرهنگ و دانش عمومی در موضوع مدیریت بحران، حوادث و تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری را از اهداف برگزاری جشنواره ذکر کرد. 
همچنین داود پاک طینت مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید گفت: این جشنواره می توانند نقش مؤثری در توجه افکار عمومی به موضوع حوادث و میزان تاب آوری مردم در برابر حوادث داشته باشد. 
وی با تأکید بر نقش جشنواره ها در جلب توجه مردم به موضوع خاص اظهار کرد: هرچند وظایف کلی رسانه ها اطلاع رسانی، آموزش و ایجاد سرگرمی است، ولی جشنواره هایی مانند فیلم امید، بیشتر از آنکه آموزش دهنده باشد، نقش هشدار دهنده دارد و تلنگری برای جامعه است. وی ادامه داد: جشنواره ملی فیلم کوتاه امید این ظرفیت را دارد تا مردم و مسئولان را در برابر این پرسش قرار دهد که نقش من در یک وضعیت بحرانی چیست؟ و چقدر برای مواجهه با حوادث آمادگی دارم؟ 
وی ابراز امیدواری کرد، این جشنواره بتواند افکار عمومی جامعه را به سمت و سوی اهمیت ایمنی در برابر حوادث سوق دهد و جامعه با حساسیت، موضوع افزایش ضریب تاب آوری در برابر حوادث را دنبال کند و در صورت وقوع حادثه کمترین خسارت جانی و مالی را داشته باشدو در ادامه غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این مراسم گفت: آفت های طبیعی  که آنها را به عنوان بلایا نام می دهیم  قوانین طبیعت هستند که میتوان با راهکارهای مناسب در مقابل آنها ایمن شد.
کار ما شناخت و یادگیری روش های مقابله و مهار اثرات ناشی از بحران باشد.