هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توجه به مشکل وسایل نقلیه محیط بانان

توجه به مشکل وسایل نقلیه محیط بانان



به گزارش هفته نامه افق کویر، روز ملی محیط‌بان همه ساله مصادف با ولادت علی بن موسی الرضا (ع) که بین شیعیان به ضامن آهو مشهور است به عنوان روز محیط‌بان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نامگذاری شده است. به همین مناسبت با "علیرضا دهقان بهابادی" محیط بان باتجربه‌ای که از سال ۸۰، بیشتر اوقات زندگی را برای حفظ محیط زیست گذرانده ؛ گفتگویی انجام گرفته که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

محیط بان فعال در منطقه حفاظت شده بافق؛ پیرامون دانش بالا از محیط ‌زیست که یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک محیط ‌بان است و باید در کنار آموزش‌های عملی و تجربی قرار گیرد؛ اظهار کرد: یک محیط ‌بان باید آمادگی جسمانی بالا، هوش، زیست‌شناسی قوی داشته باشد و حتماً حیوانات و گیاهان منطقه حضورش را بشناسد.
وی افزود: محیط بان باید حتی به تغییرات محیطی مثل خشک‌سالی، فضل زادوولد حیوانات تسلط داشته باشد و بتواند دانسته‌هایش را به مردم عادی انتقال دهد. خوشبختانه محیط بانان در این منطقه؛ اکثر گونه های جانوری را می شناسند و اگر مشکلی برای یکی از گونه های جانوری رخ دهد آن را نجات داده و در صورت لزوم برای معالجه نزد دامپزشک خواهیم آورد.
دهقان با اشاره به اینکه خیلی‌ها نمی‌دانند محیط بانی شغلی است که با این جدیت وجود دارد؛ گفت: افرادی محیط بانی را انتخاب می کنند؛ که عاشقانه این کار را دوست دارند.

وی با اشاره به اینکه شیفت کاری محیط‌بان‌ها نیز مثل شغلشان عجیب‌وغریب بوده و هیچ همخوانی بافیش حقوقی آن‌ها ندارد تا بیش‌تر نشان دهد که شغل محیط‌بانی شغل عاشقان طبیعت است، تصریح کرد: بنده در طول هفته به مدت سه روز در حال خدمت و سه روز استراحت با درآمد ۴میلیون ۷۰۰ هزار تومان مشغول به کار می باشم.
دهقان در پاسخ به این پرسش که شغل محیط بانی چه چیزی دارد که یک نفر حاضر است تمام سختی‌هایش را تحمل کند و خودش را در دامان طبیعت رها کند؟ گفت: با توجه به سختی و خطرات بسیار؛ محیط بان به علت اینکه با طبیعت سروکار دارد این حرفه را بسیار جانبخش ولطیف دانسته و جان و دل پذیرفته اند.
وی با توجه به آمارها که بارها نشان داده؛ که گونه‌های جانوری در کشورما روزبه‌روز در حال کاهش است در این زمینه در خصوص شهرستان های بافق و بهاباد بیان داشت: الحمدا… هرسال با همت همکاران و با همیاران بافقی درمنطقه حفاظت شده کوه بافق و آریز آمارگیری برگزار می شود؛ که خوشبختانه آمار بسیار خوب بوده است.
دهقان اضافه کرد: حدود ۳سال پیش که مریضی "پی پی ار" شیوع پیدا نمود؛ با تعدادی تلفات مواجه شدیم.
وی با اشاره به علاقه فرزندش که با علاقه بسیار وی را در این حرفه همراهی می کند؛ عنوان کرد: جوانان بسیاری به محیط زیست علاقه دارند؛ آنها همه ی محیط زیست را با نگاه تفریح ودنج بودن می سنجند.
دهقان با توجه به اینکه هر محیط‌بان پر است از خاطرات روزهایی که باید جانش را کف دستش بگیرد و در مقابل شکارچیان از خودش و حیات‌وحشی که پشت او پناه گرفته‌اند دفاع کند. اعلام داشت: یک روز بعد از گشت و کنترل منطقه به پاسگاه محیطبانی برمیگشتم که نزدیک پاسگاه رسیدم و بعد از دوربین کشی دوقلاده پلنگ مشاهده نمودم؛ که جزء بهترین خاطراتم است.
وی در خصوص زندگی کردن با یک محیطبان سخت نیست؛ اذعان داشت: خانواده ام علاقه مند به این شغل بوده و از نگاه ارادات به امام رضا(ع) که ضامن آهو می باشد توجه دارند.
دهقان از مردم خواست در طبیعت زباله های خود را رها نکنند و ا فزود: طبیعتگرد باید حواسش به آتشی که روشن می کند باشد و پس از پایان حتمام ان را خاموش نماید.
وی در پایان به در خواست حمایت از مسئولین تاکید داشت: بایدبه این حرفه بیشتر توجه شود و دستگاه های دیگر در زمینه تامین موتورسیکلت و خودرو ما رایاری نمایند؛ همچنین حمایت بیشتر دستگاه قضایی به محیط بان در زمینه تخلفات در برابر شکارچیان به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

الهام نصیرزاده|