هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توجه به بازنگری در ساختار مدیریتی بخش درمان بافق

توجه به بازنگری در ساختار مدیریتی بخش درمان بافق



مقاله:

یکی از برنامه ها و سیاست های وزارت بهداشت و درمان آموزش عالی کشور «برنامه‌ریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانهٔ نیروی انسانی و سایر امکانات (آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی درمانی) کشور با تأکید بر اولویت برنامه‌های بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند.» (۱) است که متاسفانه در بافق گاهی این مسئله مورد غفلت واقع شده است. در شماره اخیر هفته نامه افق کویر (۲) با تیتر « بخش دیالیز بافق را دریابید» مسایلی از قول مسئولان این بخش مطرح شد که واقعا جای تامل دارد؛ از جمله:« مهمترین مشکل بخش دیالیز بافق، کمبود دستگاه های دیالیز، فضای نامناسب و کمبود فضا است؛ متأسفانه در شهرستان بافق با وجود معادن و ذخایر آهن با کمبود دستگاه دیالیز و بعضاً دستگاه هایی با کارکرد بالا روبرو هستیم که باید این دستگاه ها کنار گذاشته شده و دستگاههای جدید خریداری شود. در شهرستان بافق با ۳۵ بیمار دیالیزی فقط ۹ دستگاه دیالیز موجود است؛ در حالی که بیماران بخش دیالیز بیمارستان شهرستان مهریز نصف بیماران دیالیزی بافق است و دارای ۲۰ دستگاه دیالیز می باشد.» و مسایلی مانند« بیماران برای هزینه های ایاب و ذهاب نیز با مشکل روبرو هستند»، « بیشتر بیماران بخش دیالیز جزء قشر نیازمند جامعه هستند» ، « افراد بالای ۶۰ سال بیشترین رده سنی دیالیز هستند»، « افزایش آمار دیالیز در بین جوان ها» و نکته جالب این که «فرار از درمان به خاطر از ترس بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی»
ابنها فهرست وار مشکلات بخش دیالیز در بیمارستان بافق هست که با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ البته با اجازه امام جمعه بافق، درصدی از وجوهات شرعی (خمس) به کمک بخش این دیالیز آمده است؛ ولی درخواست هایی از شرکت سنگ آهن مرکزی، شورای اسلامی شهر، مجتمع آهن و فولاد داشته اند؛ ولی تاکنون ارگانی مثلا برای فرد دیالیزی که بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی دارد اقدامی نکرده است و جان این بیمار در خطر است و پرسنل نگران و واهمه دارند. همه اینها گوشه هایی از مشکلات بخش دیالیز بافق هست که اگر به آن توجه نشود، دامنه آن بیشتر خواهد شد.
بدون شک حل تمامی مشکلات یک اداره و یا سازمان زمان بر خواهد برد؛ اما پیگیری مسئولین بهداشتی و درمانی بافق خود حکایتی دیگر دارد. بطور حتم باید این پرسش را از مسئولین بهداشتی و درمانی بافق خواهیم داشت که در خصوص کاهش این مسایل و مشکلات در تنها بخش دیالیز بافق چه کاری کرده اند؟ بیمارستانی که با مرکز استان ۱۲۰ کیلومتر با زمان حداقل یک ساعت و نیم مسافت دارد. قطعا اگر پیگیری ها مستمر می بود؛ حتما می توانستند لااقل تعداد دستگاههای بخش دیالیز را افزایش بدهند تا ساعت ها یک مریض معطل نماند.
حالا که حکم انتصاب «محمد علی صمیمی» به عنوان فرماندار از سوی وزارت کشور صادر شده، مشکلات بیمارستان بافق نیز به عزم جدی دارد تا حل شود؛ حتما می دانید که فرماندار عالی ترین فرد در شورای سلامت شهرستان بوده و تصمیات وی کارساز خواهد بود. تغییر و تحول در شبکه بهداشت و درمان از ضروریاتی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت! عهده دار شدن فردی که دلسوز هست و برای رفع مشکلات بیمارستان وقت می گذرد؛ بسیار حائز اهمیت است.

محمد حسین تشکری