هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توانایی ساخت و تولید قطعات صنعتی و معدنی در بافق

توانایی ساخت و تولید قطعات صنعتی و معدنی در بافق


توانایی ساخت و تولید قطعات صنعتی و معدنی در بافق

خبرنگار هفته نامه افق‌کویر طی گفتگویی با حاجی رضا محمدی و حجی محمد کارگران؛ مسئولین شرکت فنی و مهندسی بافق شهاب، سعی دارد تا هرچه بیش‌تر خوانندگان این هفته‌نامه را با فعالیت‌های این شرکت آشنا نماید. در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.  
افق‌کویر: در رابطه با کاری که در حال انجام می باشد توضیحاتی ارائه دهید.
قبل از هر چیز باید از پرسنل زحمت کش و متخصص این شرکت که تابحال ما را یاری کرده‌اند تشکر و قدردانی کرده (چرا که تا کارگری نباشد کارفرمایی وجود ندارد و چه خوب سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را آغاز کرده‌اند.)
شرکت بافق شهاب در سال 1372 تأسیس و در سال 1383 به طور تخصصی در خصوص تعمیر و نگهداری لکوموتیوها اقدام نموده است، این شرکت با ارزیابی ناوگان ریلی کشور و بررسی نیازها و در راستای نیل به سند چشم‌انداز شهرستان در خصوص احداث کارگاه‌های جوار ریلی اقدام نموده است و با اتکاء به دو دهه تجارب مدیریتی، فنی و مهندسی در خصوص احداث کارگاه تعمیرات اساس لکوموتیوها، کارگاه تعمیر و تعویض چرخ و محور و مجتمع کارگاهی تعمیر و بازسازی مجموعه های لکوموتیو اقدام نموده است که تأثیر بسزایی در تأمین بموقع قطعات (که بعضاً قبلاً در مرکز انجام می‌شده است) و در نتیجه افزایش سطح دسترسی به لکوموتیوها داشته است. شایان ذکر است با همت پرسنل این شرکت اولین لکوموتیو در سال 1390 در کارگاه تعمیر اساس این شرکت به طور کامل مورد بازسازی و به ناوگان ریلی کشور پیوست و تاکنون تعداد 7 دستگاه لکوموتیو بازسازی شده است و در ناوگان ریلی مشغول به کار می‌باشند. کارگاه تعمیر و تعویض چرخ و محور این شرکت مجهز به پرس 1000 تن، دستگاه کاراسل، دستگاه بالانس 1000 کیلو، دستگاه‌های تراش و ... دومین کارگاه تعمیر و تعویض چرخ و محور در سطح راه‌آهن می‌باشد که اخیراً تجهیز گردیده و آماده ارائه خدمات تعمیر و تعویض چرخ و محور انواع لکوموتیوها می‌باشد. احداث این کارگاه ضمن تأثیر بر تأمین به موقع چرخ و محور موردنیاز ناوگان و ایجاد اشتغال به میزان 20 نفر گامی مؤثر در راستای نیل به اهداف سند چشم‌انداز توسعه شهرستان نیز بوده است.
افق‌کویر: به جز این کار چه فعالیت‌های دیگری در حال انجام می‌باشد؟
در صدد هستیم در خصوص احداث کارگاه بازسازی توربین و همچنین کارگاه تعمیر اساسی تراکشن موتورها نیز اقدام نمائیم که کارهای مطالعاتی آن انجام و فضای تعمیراتی موردنیاز در شهرک صنعتی مبارکه ساخته و در آینده نزدیک به ابزارآلات موردنیاز تجهیز خواهد شد.
افق‌کویر: در این کار با چه مشکلاتی روبرو بوده‌اید و هستید؟
ضمن تشکر از حمایتهای مسئولین محترم کارخانجات تعمیرات لکوموتیو که نقش بسزایی در نیل به اهداف فوق داشته است، بر این اعتقاد داریم که با تلاش می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و با همت مسئولین در جهت آبادانی شهر عزیزمان حرکت کنیم.
افق‌کویر: چه مقدار هزینه برای این کار شده است؟
تاکنون بیش از 20میلیارد ريال برای احداث کارگاه ها، هزینه شده است و جهت تکمیل مراحل بعدی به اعتباری حدود 30 میلیارد ريال نیازمند است که نیازمند حمایت‌های مسئولین صنعتی شهرستان است.
افق‌کویر: حرف پایانی ؟
نتایج ارزیابی کارفرما و سوابق این شرکت نشان‌دهنده این موضوع است که این شرکت به خوبی از عهده وظایف محوله برآمده است و شایان ذکر است که این شرکت تا قبل از سال 88 بیش از 30 قرارداد فنی در شرکت سنگ‌آهن انجام داده. لازم به ذکر است که کارگاه تعمیر و تعویض چرخ و محور با توجه به ماشین‌آلات تجهیز شده توانایی ساخت و تولید قطعات صنعتی و معدنی که تاکنون به خارج از شهرستان ارسال می‌گردیده را دارد و در پایان این مژده را به همشهریان می‌دهیم که ایده اصلی این شرکت این است که شهرمان را خودمان بسازیم و زیرساختها را خودمان باید آماده کنیم نه اینکه به امید دیگران بنشینیم و مفتخریم که در حمل و نقل ریلی تا حدودی در بافق این امر محقق شده است.