هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تهدید جدی سلامت روان با استفاده بی رویه از تکنولوژیافسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و

تهدید جدی سلامت روان با استفاده بی رویه از تکنولوژیافسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و



افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و در تمامی جهان روند رشد فزاینده دارد. افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست؛ بلکه در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود، افسردگی بیماری ساده ای نیست؛ بلکه انواع گوناگون دارد، به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی گوناگون ظاهر می شود که عموماً افسردگی مسئله شماره یک سلامتی در دنیاست و به قدری توسعه پیدا کرده که آنرا سرما خوردگی اختلالات دماغی نامیده اند. با اینحال تفاوت ظریفی میان سرما خوردگی و افسردگی وجوددارد.
هفته نامه افق کویر به منظور آشنایی شما خوانندگان با این بیماری گفتگویی با دکتر مهدی تولاّئی ، متخصص مشاور خانواده، عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه امام جواد (ع) و مؤسس مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی پیدایش انجام داده است.
افق کویر آقای دکتر ابتدا تعریفی ساده از افسردگی برای خوانندگان ما ارائه نمائید ؟
افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث می شود یک احساس مداوم از ناراحتی در انسان ایجاد نماید و در نهایت باعث از دست رفتن علایق فرد گردد. افسردگی رایج ترین اختلال روانی در جامعه بوده که به شدت بهداشت روان افراد جامعه را تهدید می کند. 
افق کویر علایم و دلایل افسردگی چیست؟
افسردگی را بیشتر از یک ناراحتی معمولی تعریف می کنیم که معمولاً دارای علائم زیر است.
فقدان علاقه و لذت در فعالیت روزانه،کاهش یا افزایش قابل توجه وزن، بی خوابی یا خواب بیش از حد، فقدان انرژی و یا احساس خستگی دائم، نداشتن تمرکز لازم، احساس درماندگی، نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس، احساس بی ارزشی یا احساس گناه بیش از حد، افکار مکرر درمورد مرگ یا خودکشی، و بالاخره ایجاد مشکلات فیزیکی در بدن مانند گرفتگی مداوم عضلات، تپش قلب، مشکلات گوارشی و غیره. 
افسردگی دارای دلایل متعددی است که عوامل فردی یا روانی، اجتماعی و محیطی را در بر می گیرد. در واقع بیشتر، افسردگی در اثر ترکیب عوامل مختلف ایجاد می گردد و این خود باعث ایجاد انواع مختلف افسردگی نیز می گردد. فاکتورهای متعددی هستند که باعث افزایش بروز افسردگی در فرد می شود که مهمترین آنها : آزار و اذیت و سوء استفاده، هر گونه سوء استفاده اعم از جسمی جنسی و یا احساسی در گذشته می تواند باعث ایجاد افسردگی در مراحل بعدی زندگی شود. استفاده از برخی داروها مثل آکوتان که برای درمان آکنه استفاده می شود و یا داروهای ضد ویروس اینترفرون آلفا و کورتیکو استروئیدها می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
افسردگی در افرادی که دارای تعارضات و درگیرهای شخصی یا خانوادگی و یا حتی با دوستان می باشند آمار بیشتری را دارد. 
مرگ دوستان، فامیل و نزدیکان هر چند به علل طبیعی و کهولت سن هم باشد ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
هر چند افسردگی را نمی توان به طور مستقیم به عوامل ژنتیکی نسبت داد؛ ولی در عین حال افسردگی یک صفات پیچیده ای دارد که بعضاٌ دیده می شود در بین نسلها به ارث برده می شود؛ لذا سابقه خانوادگی همواره مورد توجه در بیماری افسردگی بوده است.
برخی اتفاقات مهم و خاص در زندگی، حتی اگر جنبه مثبت هم داشته باشند می تواند منجر به افسردگی شود. اتفاقاتی مانند اخراج از کار، از دست دادن درآمد یا پول، طلاق، یا حتی بازنشستگی و یا شروع یک کار جدید. مشکلاتی از قبیل انزوای اجتماعی به دلیل بیماری یا خروج از گروه دوستان و دوری از خانواده نیز می تواند باعث بروز مشکلات افسردگی در فرد گردد. ابتلا به بیماریهای سخت یا جراحیهای بزرگی مانند: جراحی قلب می تواند باعث بروز افسردگی در فرد شوند نزدیک به 30 درصد از مبتلایان به سوء مصرف مواد دارای اختلال افسردگی اساسی و مشکلات بالینی بوده اند.
افق کویر شرایط اقلیمی چه نقشی در افسردگی فرد دارد؟
شرایط آب و هوایی و اقلیمی در بروز افسردگی تأثیر مستقیم دارد، حتی نوعی از افسردگی به نام افسردگی فصلی بواسطه صرفاً شرایط آب و هوایی ایجاد می شود. افرادی که در محیطهای گرم با درجه حرارت بالا و یا محیط های پر رطوبت و گرم زندگی می کنند مستعد تر برای افسردگی می باشند. محیطهای بیابانی و خشک با فضای سبز کم، باعث بروز حالات روانی افسردگی در فرد می گردد به اضافه اینکه در فصل زمستان بدلیل کوتاه شدن روزها و زودتر تاریک شدن آسمان و سرد شدن ابتلا به افسردگی بیشتر دیده می شود. 
افق کویر جامعه چه نقشی در افسردگی افراد دارد؟
افسردگی از معضلات جامعه امروز محسوب می گردد که عوامل اجتماعی و محیطی در بروز آن نقش مهمی را ایفا می کند. عوامل اجتماعی شامل عوامل اقتصادی، شغلی و محیطی است؛ ضمن اینکه پویایی و نشاط و تحرک در متن جامعه نیز می تواند از عوامل جلوگیری از افسردگی باشد. به عبارت دیگر جامعه غیر پویا محرک افسردگی محسوب می گردد. از دست رفتن تحرک و پویایی در جامعه امروز بعضاٌ محصول تکنولوژی جدید و استفاده از وسایل مدرن نیز می باشد که استفاده غیر صحیح نیز می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد گردد؛ به عبارت دیگر زیاده روی در استفاده از تکنولوژی جدید که ثمره پیشرفت اجتماعی است سلامت روان را به شدت تهدید می کند و باعث ایجاد تأثیرات مخرب بر روی روان فرد می شود.
افق کویر جناب دکتر، ظاهراٌ طبق پژوهش های انجام شده استان یزد افسرده ترین استان در بین دیگر استان ها معرفی شده علت آن چیست؟
شادکامی به بسیاری از شاخصه های سلامت مرتبط است. به طوری که بر مبنای تحقیقی که در سال 91 انجام گرفته و در "مجله پایش"ماهنامه علمی پژوهشی پزشکی و پیراپزشکی ( شماره 4-پیاپی 44) به چاپ رسیده سطح شادکامی در بین مردم ایران در سطح متوسط ارزیابی شده است. از سوی دیگر هر ساله از سوی موسسه "گالوپ" که بزرگترین مؤسسه آمارگیری دنیا می باشد. آماری در مورد میزان شادی و شادکامی منتشر می گردد که در آخرین و جدیدترین آن که در ماه مارچ 2015  و آپریل 2015 به چاپ رسیده سطح شادکامی در ایران متوسط پایین ارزیابی می گردد که به نظر می رسد با توجه به شاخصهای علمی آمار صحیحی است.استان یزد بواسطه شاخصهای مختلف و به خصوص محیطی در جایگاه مناسبی از نظر میزان افسردگی در سطح ایران قرار ندارد که عوامل مختلف محیطی و اجتماعی و عدم رعایت اصول بهداشت روان و در نهایت افزایش بیماری روانشناختی از عوامل مؤثر این موضوع است.
افق کویر طبق گفته های اساتید، شهرستان بافق در بین دیگر شهرستانها مردم آن از افسردگی بیشتری برخوردار هستند اگر این گفته را تأیید می کنید در رابطه با علل آن توضیحاتی ارائه دهید.
بنده آمار علمی در این زمینه در اختیار ندارم که بافق را بعنوان شهر افسرده تری در بین دیگر شهرستانهای استان تلقی نماید بدیهی است نمی توان به چندین مورد و نمونه های عملی و یا مراجعین به مراکز مشاوره بدون بررسی علمی چنین ادعایی را مطرح نمود. اما وقتی کشور ایران و شهر یزد دارای جایگاه مناسبی در بررسی شاخص های افسردگی نیستند به طور طبیعی بافق هم از این موضوع مستثنا نمی تواند باشد.