هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تنها علاقه برای رسیدن به هدف نهایی کافی نیست

تنها علاقه برای رسیدن به هدف نهایی کافی نیست



رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ یکی از هنرمندان خطه بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است. 

افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:(تحصیلات، رشته و محل‌تحصیلتان)

محمد صادق خواجه ای متولد مهر ماه، از شهر نخل و آفتاب و آهن(بافق)، مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی بافق و فوق لیسانس خود را با توجه به فعالیت اجرا در صدا و سیما و علاقه زیاد در رشته علوم ارتباطات از دانشگاه آزاد یزد کسب کردم.

افق کویر: در مورد فعالیت و شغلتان مقداری برای ما توضیح می دهید:

در سال ٨۲ باتوجه به فراخوان شبکه تابان برای جذب مجری و گزارشگر ثبت نام کردم و در بین تعداد زیاد علاقمندان این رشته پس از برگزاری آزمونهای مختلف جزو سه نفر منتخب قرار گرفتم و جهت انجام آزمون و تأیید نهایی راهی سازمان صدا و سیما در تهران شده و مراحل پایانی را با موفقیت سپری کردم، پس از اخذ مجوزهای لازم در اولین اجرا در سال ۱۳٨۲به عنوان مجری پخش که وظیفه اعلام برنامه های شبکه را به صورت زنده و مستقیم بر عهده داشت انتخاب شدم.

افق کویر: یک مجری چه ویژگی هایی باید داشته باشد که بتواند موفق باشد؟

در ابتدا خود را تافته جدا بافته از جامعه و مردم نداند همیشه ادب ظاهری خود که بیان کننده پوشش مناسب هست را حفظ کند و در مرحله بعدی دارای ادب محتوایی باشد، ادبی که نشان دهنده داشتن اطلاعات درست و به کاربردن الفاظ وزین در طی اجرا و همچنین در ارتباطات اجتماعی است، زیبایی کار مجری در بین مردم بودن است و نه دور از مردم، به یاد داشته باشیم که هیچ چیز ماندگار نیست، به گفته شاعر کمال الدین وحشی بافقی: 

گر کسب کمال می کنی می گذرد/ ور فکر محال می کنی می گذرد/ دنیا همه سر به سر خیال است خیال/ هر نوع خیال می‌کنی می گذرد

افق کویر: کارهای شاخصی که اجرای آن را به عهده داشته اید، بیان کنید:

در عرصه اجرای تلویزیون کارهای زیادی تقدیم مردم عزیز و شبکه تابان نمودم، برنامه هایی در سالهای نه چندان دور: میعادگاه،صبح یزد، چشمه باران و در سال جاری افتخار اجرای ویژه برنامه لحظه تحویل سال ۱۳۹۵،بهارانه، پانشینی، مردم آبادی و همچنین برنامه های مناسبتی؛ اما در عرصه اجرای صحنه یا به قول دوستان "استیج"، شاخص ترین اجرا، اجرا در جمع ۱۳ هزار نفری استادیوم سرپوشیده آزادی در جمع اعضاء سازمان جوانان و با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور بود.

افق کویر: برای اجرای خوب، مجری باید چه میزان مطالعه داشته باشد و تا چه حد باید به روی موضوع تسلطش کامل‌باشد؟

میزان اطلاعات مجری در تمامی عرصه ها باید به پهنای یک اقیانوس باشد و به عمق یک سانتیمتری، به نظر بنده سطح اطلاعات یک مجری در تمامی موارد و موضوعات باید در حدی باشد که در یک مصاحبه و یا گفتگوی زنده تلویزیونی مخاطب که از اقشار مختلف جامعه هستند به هیچ وجه احساس نکند که مجری دور از موضوع برنامه و گفتگوست، به نظر من مخاطبین محترم تلویزیون در زمان کنونی دارای سطح بسیار بالای سواد رسانه ای هستند و با دقت فراوان برنامه های تلویزیون را رصد و مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

افق کویر:برای مجری برنامه‌های تلویزیونی حفظ تناسب اندام و ظاهر چقدر مهم است؟

داشتن تناسب اندام و فیزیک مناسب در این روزها یکی از آرزوهای تمامی افراد جامعه هست، مطمئناً مجریان هم از این قاعده مستثنا نیستند، یک برنامه هر چقدر هم پر محتوا باشد، ابتدا مخاطبین با مجری برنامه ارتباط برقرار می کنند، حال اگر مجری برنامه از وضعیت ظاهری متناسبی برخوردار نباشد مطمئناً برنامه در جذب مخاطب دچار مشکل خواهد شد، البته داشتن یا نداشتن تناسب اندام یک مجری تنها دلیل برای موفقیت و یا عدم موفقیت یک برنامه نیست.

افق کویر:ظاهر آراسته و پوشیدن لباس‌های مرتب و شیک چقدر اعتماد به ‌نفس شما را جلوی دوربین بالا می‌برد و آیا شما از "برند" خاصی استفاده می‌کنید؟

یکی از ملزومات اجرای زنده، داشتن اعتماد به نفس بالاست، مطمئناً داشتن ظاهر آراسته و پوشیدن لباسهای شکیل و مناسب با موضوع برنامه می تواند در بالا بردن اعتماد به نفس تأثیر گذار باشد، به اعتقاد بنده پوشش، ابزار یک مجری است و داشتن پوشش مناسب و شیک در جلوی دوربین تلویزیون نوعی احترام به مخاطب است در همین راستا و با توجه به اینکه دیدن زیبایی چه در پوشش و چه در گفتار حق مخاطب تلویزیون است با یکی از طراحان ایرانی و بومی قرارداد بستم و با توجه به موضوع برنامه های در دست اجراء،چه در صحنه و چه در تلویزیون طراحی لباس بنده صورت می گیرد.

افق کویر: خیلی از مجریان موفق و نام‌آشنای بارها عمل زیبایی انجام داده‌اند. این چقدر برای یک مجری لازم‌است؟

زیاد اعتقادی به عمل زیبایی ندارم؛ چرا که خداوند متعال خود آفریننده زیبائیهاست و ما مخلوقات خداوندیم، پس هر کدام از ما در دوره زندگی زیبائیم و باید به این آفرینش ببالیم.

افق کویر: کار کدام یک از مجریان تلویزیون کشورمان را بیشتر می‌پسندید؟ آیا الگوی خاصی در مجری گری داشته اید؟

مجریان عزیز کشورمان همگی در حالیکه در جایگاه خود قابل احترام و تحسین هستند؛ اما در راستای اجرای موفق و برقراری ارتباط با مخاطبین، رضا رشیدپور خیلی خوب عمل کرده، مخصوصاً در برنامه حالا خورشید. برای اینکه مجری یک اجرای قابل قبول و برتر داشته باشد نیازمند تلاش در کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از راهنمایی ها و مشاوره اساتید و بزرگان این عرصه است و نه الگویی برای تقلید؛ چرا که مردم اجرای متفاوت را می پسندند نه یک اجرای تقلیدی را؛ البته شایان ذکر است که اجرای متفاوت مخصوصاً در شبکه های استانی نیازمند حمایت مدیران مرکز است که در همین جا از حمایتهای بی دریغ جناب دکتر پهلوانیان مدیر کل محترم مرکز یزد، تشکر می کنم.

افق کویر:خاطره ای جالب از زمان اجرا بیان کنید:

کار ما سراسر خاطره است. مخصوصاً با وجود دوستان و همکاران خوبی که در صدا و سیمای مرکز یزد داریم، اما زیباترین خاطره من مربوط به روز اولی است که قرار بود به عنوان مجری پخش سیما جلوی دوربین قرار بگیرم و اعلام زمانبندی و ساعت پخش برنامه ها را داشته باشم، نکته قابل توجه و جالب اینجاست که تا قبل از این، من جلوی دوربین فیلمبرداری دستی و خانگی هم قرار نگرفته بودم، "کنداکتور" برنامه ها را به من دادند تا مطالعه کنم، وارد "استودیو" شدم و جلوی دوربین قرار گرفتم در آن زمان با توجه به فضای محدود استودیو فقط مجری و یک تصویر بردار در استودیو بودند و بقیه عوامل در اتاق فرمان، نوشته ها و متن هایی که آماده کرده بودم را، به ذهن سپردم و خیلی آرام جلوی دوربین قرار گرفتم، تصویربردار گفت آماده ای،گفتم بله! گفتند تا 15 ثانیه دیگه روی آنتن هستید، گفتم آنتن! مگه برنامه زنده است،گفتند بله، مگه به شما نگفتند؟ گفتم نه، آنجا بود که با شنیدن صدای سه، دو، یک کارگردان در یک لحظه چهره خودم را برای اولین بار روی صفحه تلویزیون جلوی خودم دیدم، در یک لحظه شوکی به من وارد شد که هنوز هم که هنوز است یاد آن در خاطرم هست یه شوک از جنس ترس، دوست داشتن و موفقیت، اما نکته جالب وقتی بود که گفتم(به نام خدا، مردم عزیز سلام) و اینجا بود که آرامش را در قلبم احساس کردم و برنامه را به گفته و نظر همکارانم در اتاق فرمان به خوبی اجرا کردم. 

افق کویر:  براي جوانانی که علاقمند به کار مجری گری هستند چه توصیه‌ای‌داريد ؟

انسان با تلاش به هر چه هدفش باشد می‌رسد، تنهایی علاقه برای رسیدن به هدف نهایی کافی نیست، باید استعداد های خود را بشناسیم و آن وقت پا در عرصه پر فراز و نشیب اجرا بگذاریم، حیطه اجرا برای کسانی که از این مقوله دور هستند بسیار شیرین و جذاب است؛ اما در واقع سختی‌های زیادی دارد، دوستان و همکاران عزیز من، که هم اکنون در عرصه اجرا فعالیت می کنند زحمات زیادی کشیده اند و پله پله این مسیر را طی کردند و ماندگار شدند؛ شما هم با استعداد، علاقه، تلاش و صبر به هدفتان خواهید رسید.

افق کویر:  اگر حرف و سخن ناگفته ای دارید به عنوان حرف پایانی بفرمایید.

هر کدام از ما با داشتن بیانی شیوا، ظاهری آراسته، لبخندی بر لب، اخلاقی نیکو و توجه به آموزه های دینی می توانیم در خانواده، محل کار، شهر، استان و کشورمان بهترین و بارزترین مجری باشیم مجریی که بیننده آن خداوند است.

یک جمله پایانی در پایان برنامه های تلویزیونی دارم که آن را تقدیم می کنم به مخاطبان و خوانندگان هفته نامه افق کویر:"دوستون دارم چرا که لایق دوست داشتنید"