هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تنها راه نجات سنگ آهن واگذاری سهام آن به شرکت شستا است(بخش دوم)

تنها راه نجات سنگ آهن واگذاری سهام آن به شرکت شستا است(بخش دوم)



در شماره گذشته هفته نامه افق کویر بخش اول گفتگوی این هفته نامه را با «عباس یزدانی» یکی از فعالین اجتماعی و کارگری در بافق را خواندید، ادامه آن را در این شماره:
افق کویر  به نظر شما بازداشت 8 نفر کارگر شرکت سنگ آهن کار درستی بود؟
 کار بسیار اشتباهی بود. احساس می کنم، برای بازداشت این چند نفر دست نامرئی در کار بود زمانی که پیگیری می کردم، تمام مسئولین بافق از این موضوع ناراحت بودند.
افق کویر  نقش بسیج را در اعتراضات 13 روزه چه می دانید؟ 
در این زمینه اطلاعاتی ندارم؛ اگر بسیج در این زمینه می خواست وارد شود باید زودتر وارد می شد. اتفاقاتی افتاد که نباید می افتاد. در سال 90رادیوهای بیگانه از این قضایا استفاده نکردند و با درایت این موضوع جمع شد؛ ولی سال گذشته از اعتراضات خیلی سوء استفاده شد.
افق کویر  با توجه به گذشت یکسال از وقایع سال گذشته چه امیدی می توانید به مردم و همکاران خود با خصوصی شدن شرکت سنگ آهن و واگذاری آن به صندوق بازنشستگی بدهید؟
 تنها راه نجات سنگ آهن را رها شدن از صندوق بازنشستگی می دانم؛ اگر واقعاً کارگروه می خواهد کاری انجام دهد تنها خواسته آن این باشد که شرکت سنگ آهن زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی(شستا) که شرکت قوی است برود. 
افق کویر  به نظر شما امکان پذیر است؟
 صددرصد. به نظرم اگر تیم قوی پشت این قضایا باشد انشاء ا... می شود.
افق کویر: نظرتان در مورد 5/28 در صد چیست؟ 
28/5 درصد فقط یک بازی است. 28/5درصد چون در اقلیت است؛ چه واگذار بشود و چه نشود هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، بخواهد سرمایه گذاری کند چه دولتی و چه خصوصی چون قسمت اعظمی نمی تواند سرمایه گذاری کند به آن صورت اختیاری هم ندارد.
افق کویر نظر شما در مورد 15 درصد چیست؟
 15درصد هم یک بازی است؛ وقتی چیزی نشدنی است، باید قبول کنیم اگر بخواهند به ما پرداخت کنند، باید به خیلی جاهای دیگر هم کمک کنند، ما را واقعاً دور می گردانند.
افق کویر تا به حال شده از سوی ارگان خاصی تحت فشار باشید؟ 
شدیداً. سال 93 بسیار تحت فشار بودم و یکی از علتهایی که سایت بافق فردا را رها کردم همین بود.
افق کویر  اگر رسانه ها سکوت نمی کردند و این قضایا را پوشش می دادند رسانه های خارجی به این موضوع دامن نمی زدند نظر شما در این باره چه هست؟
همانطور که استخدام من در سال 90 لغو شد؛ اگر کارگران همت کرده بودند این اتفاقات در سال 93 نمی افتاد. سال 93 را بهتر می شد هدایت کرد. سیاست این بود 71/5درصد، چون واگذار قطعی نشده بود و در این بحبوحه ای که فهمیده بودند و در حال اتفاق بود مردم را از اصل به سمت فرع هدایت کردند و متأسفانه موفق شدند.
افق کویر  چرا افرادی که سال 90 از مدیر عامل شرکت سنگ آهن حمایت کردند سال 93 علیه وی شدند؟
 خودخواهی، توهم، شاید مدیر عامل در بعضی موارد اشتباه کرده بود، انتقاداتی در بعضی مسائل نسبت به عملکردها دارم همچنین از نحوه استفاده از بعضی نیروها چند بار هم به وی گفتم؛ ولی این که مورد غضب قرار بگیرد، حقش نبود. می شد بهتر عمل کرد. سال 93 بیشتر تسویه حساب شخصی بود. 
افق کویر  موضوع روزمزد دائم کارگران به کجا رسیده است؟
 امیدوارم توسط مجموعه سنگ آهن به نتیجه برسد. 1600 نفر تبدیل وضعیت در این قانون روزمزد دائم می شوند به خاطر حفظ امنیت شغلی. 2 هزار نفر تبدیل وضعیت نشدند؛ وقتی قانون نیست نمی شود کاری کرد. انشاء ا... کاری انجام شود که قرارداد 5 ساله با کارگرها بتوان منعقد کرد و امنیت شغلی آنها حفظ شده، ولی متأسفانه یکی از موردهایی که شخصاً انتقاد داشتم به این قضیه که در حال درست شدن است؛ تعداد شرکت های زیاد پیمانکاری در شرکت سنگ آهن است. الآن یکی از کارهای خوب شرکت سنگ آهن واگذاری کارها به شرکت معدنچیان هست و اگر قرارداد به جای یکساله به سه ساله یا پنج ساله تبدیل شود فرقی بین کارگران روزمزد دائم و شرکتی نخواهد بود، البته از لحاظ حقوق فرق می کند.یکی دیگر از آرزوهایم گرفتن زمین مرکز تحقیقات یزد برای کارگران است. زمینی است که سال 1362 به شرکت سنگ آهن دادند و شرکت تهیه و تولید دست روی آن گذاشته است.
افق کویر  بعضی از کارگران از این هراس دارند که شرکت معدنچیان چون یک شرکت بافقی است حمایت نکنند و در انجام کارها شکست بخورد؟ نظر شما در این باره چیست؟
 اگر تمام اعضاء، عضو معدنچیان شوند که الآن در سیاست است؛ هیچ گاه این اتفاق نخواهد افتاد. متأسفانه به خاطر عدم اتحاد واقعی در این قضایا احتمال دارد طرح شکست بخورد؛ ولی کار قشنگی بود و امیدوارم کارهای دیگر را نیز واگذار  این شرکت کنند.
افق کویر گفته می شود در شرکت سنگ آهن بعضی از کارها به افراد خاصی واگذار می شود نظر شما چیست؟
 اجازه دهید به این پرسش پاسخ ندهم. انتقادهایی است؛ ولی شخصاً موردی را ندیدم.
افق کویر  به نظر شما چرا دانش آموزان پسر در سطح شهرستان بافق تمایلی به ادامه تحصیل ندارند؟ و طبق شواهد در کنکور دختران نسبت به پسران پیشی گرفته اند؟
 خانواده ها در این مورد بی تأثیر نیستند؛ متأسفانه در بافق برای معلمان ارزش گذاری نمی شود. سنگ آهن در بی سوادی فرزندان ما تأثیر گذاشت؛ چرا که آرزوی یک پسر بچه این هست که دیپلم بگیرد و در شرکت سنگ آهن مشغول به کار شود. شرکت سنگ آهن مدینه فاضله شده است و دور نمای قشنگی دارد، باید مسئولین مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش را قوی کنند. یکی از کارهایی که باید انجام شود تشویق افرادی هست که نخبه هستند؛ اصلاً این اتفاق نمی افتد و در حد یک صورت مسئله فقط یک جلسه در این قضایا می گیرند. معلمی شغل انبیاست و باید توجه بیشتربی به این قشر از جامعه شود. در کشورهای اروپایی بیشترین حقوق را به معلمین و رفتگرها می دهند، در صورتی که در ایران برعکس است.
افق کویر  در بین مردم گفته می شود بعضی از افراد و مدیران شرکت سنگ آهن بین 18 تا 30 میلیون ماهیانه حقوق دریافت می کنند؟ آیا صحت دارد؟ 
شاید تعداد محدودی بالای 10 میلیون بگیرند؛ البته بیشتر از 15 میلیون نیست و این افراد انگشت شمار هستند. بر اساس اطلاعاتی که من دارم.
افق کویر در رابطه با فولاد بافق و مشکلاتی که برای فولاد بافق پیش آمد توضیح دهید؟
 مافیای فولاد 100 میلیارد تومان سالیانه درآمد دارد. فولاد بافق موقعیت استثنایی نسبت به فولادهای دیگر دارد؛ چرا که در کنار معدن است و تمام زیر ساختها را دارد و به شدت هرینه ها کاهش پیدا می کند. اگر فولاد بافق در بافق احداث شود نان خیلی ها قطع می شود.
افق کویر  حرف پایانی؟
 امیدوارم ما بافقی ها به جایی برسیم که به خاطر منافع شخصی منافع جامعه را به خطر نیندازیم.