هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تنباکوی شیشه ای به بازار آمد

تنباکوی شیشه ای به بازار آمد



 یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری از عرضه تنباکوی شیشه ای مخصوص قلیان خبر داد و گفت: این ماده مخدر در برخی از مراکز عرضه تنباکو و قلیان به فروش می رود.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به گسترش مبارزه بر علیه مافیای مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر، نهادهای انتظامی و امنیتی ؛ مافیای مواد مخدر با تغییر تاکتیک به تخریب جوانان کشور ادامه می دهد بطوریکه هر روز با نام و شکلی جدید ماده ای را به بازار عرضه می کند تا از این رهگذر جوانان را فریب داده و هدفهای خود را اجرایی کند.

وی گفت: در همین راستا تنباکوی مخصوص قلیان آلوده به شیشه به صورت مایع به بازار آمده که در قوطی های تنباکوهای وارداتی در دو اندازه بزرگ و کوچک به فروش می رسد بعضی از افراد آن را به طور شریکی خریداری می کنند و به سادگی با قلیان آن را استعمال می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: این ماده مخدر در برخی از مراکز عرضه تنباکو و وسایل قلیان کشی به فروش می رسد که بیشتر در ناصر خسرو، میدان انقلاب و فرحزاد و درکه توسط دست فروشان به طور مخفیانه عرضه می شود.

به گفته ابهری، تنباکوی شیشه ای بیشتر از کشور عراق و به طور قاچاق و در قالب تنباکوهای ویژه قلیان های دو سیب و...، وارد ایران می شود.

وی اظهار داشت: ممنوعیت استعمال قلیان در مراکز عمومی و مقابله با فروش تنباکوهای وارداتی می تواند حرکت مافیای مواد مخدر را کند کرده و بیان زیانهای این ماده که 100 برابر بیشتر از شیشه است می تواند خانواده ها را هشیار کرده و جوانان را با خطر اعتیاد و مرگ آشنا کند.

این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر وجود شیشه در این نوع تنباکوها قارچ های گیاهی ناشی از اسانسها و تخمیر تنباکو بر اثر مرور زمان منجر به سرطان ریه، افزایش تپش قلب، کوری چشم و توهم می شود که باید این مضرات به جوانان گفته شود تا با این ترفند جدید نیز آشنا شوند و مافیای مواد مخدر را با شکست روبر و کنند.